شناسهٔ خبر: 42650 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عفیفی‌پور به مناسبت هفته دولت تشریح‌کرد:

دستاوردهای برجام و خدمات دولت یازدهم در بنادر هرمزگان/ اقتصاد مقاومتی سرلوحه صنعت حمل و نقل دریایی

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در نشستی که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در بندر شهید رجایی برگزار شد، به تشریح دستاوردهای برجام و خدمات دولت یازدهم در بنادر این استان و همچنین اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از هرمزگان"اله مراد عفیفی پور" در این نشست، چشم انداز توسعه بزرگترین بندر تجاری کشور را تبدیل شدن آن به یک بندر کانونی در منطقه دانست و اظهار داشت: حرکت در مسیر جهانی شدن، گرفتن سهم بیشتر از حمل و نقل منطقه، بهره برداری از پتانسیل های موجود و فراهم آوردن زیر ساخت های لازم در بندر شهید رجایی به عنوان راهبردهایی است که برای تحقق این چشم انداز، ترسیم شده است.

وی پیوند با اقتصاد جهانی و کشورهای همسایه، ایجاد فضای رقابتی و تقویت رقابت پذیری، حمایت و توانمندسازی بخش غیر دولتی، درون زایی و برون گرایی اقتصاد و کاهش ضربه پذیری اقتصاد دانش بنیان را به عنوان رئوس اصلی برنامه های مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه دریایی و بندری اعلام کرد.

عفیفی پور رویکردهای سازمان بنادر برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد و گفت: انتقال دانش و فناوری در ساخت شناورها، تجهیزات و مدیریت بنادر، ورود به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی و افزایش سهم بازار، همکاری با مراکز آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی از جمله مواردی است که در سرلوحه کاری اداره کل بنادر و دریانوردی قرار دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان رویکردهای دیگری همچون الزام برندهای خارجی به مشارکت با ظرفیت های داخلی، آزاد سازی فعالیت های دریایی و بندری، ورود سرمایه خارجی به بنادر و حمایت از توسعه صادرات را به عنوان اقدامات دیگر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

عفیفی پور همچنین به تشریح دستاوردهای برجام در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی پرداخت و افزود: برگشت ۱۵ شرکت بین المللی کشتیرانی به بنادر ایران، رفع محدودیت موسسات رده بندی و بیمه ناوگان دریایی، احیای شبکه جهانی نمایندگی های کشتیرانی ، دسترسی ناوگان ملی به بازارهای جهانی و دسترسی به بازارهای بین المللی مالی به عنوان بخشی از پیامدهای مثبت برجام است که زمینه ساز رونق بیشتر در بنادر اصلی کشور به ویژه بندر شهید رجایی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان استقبال شرکت های معتبر بین المللی برای سرمایه گذاری در بنادر، مشارکت شرکت های داخلی با برندهای خارجی در ساخت تجهیزات استراتژیک و شناورهای دریایی، گشایش ال سی و قرارداد حدود ۳۰۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات استراتژیک بنادر را به عنوان دستاوردهای دیگر برجام در صنعت حمل و نقل دریایی دانست.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به جایگاه بنادر هرمزگان در اقتصاد دریایی و بندری کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بنادر هرمزگان سهم ۹۸ درصدی در ترابری مسافران دریایی، ۸۱ درصدی در عملیات کانتینری، ۶۰ درصدی در جابجایی کالاهای غیرنفتی و ۴۰ درصدی در تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی در سطح کل بنادر کشور را به خود اختصاص داده است.

عفیفی پور در پایان مجموع سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی طی ۲۴ سال اخیر را مبلغی بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد ریال در قالب ۸۸ پروژه اعلام کرد.

نظر شما