شناسهٔ خبر: 42785 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری ایران:

چهار و نیم میلیون نفر از شهروندان استان تهران بد مسکن هستند/ تشریح ۳ جهت‌گیری عمران و بهسازی شهری تهران در حوزه بافت‌های فرسوده

بافت فرسوده تهران رئیس اداره عمران و بهسازی شهری ایران از کیفیت نازل زندگی چهار و نیم میلیون نفر از شهروندان استان تهران در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد، این در حالیست که وی ۳ جهت‌گیری بسترسازی، مداخله مستقیم و پیش‌بینی پروژه‌های اجرایی در بافت‌های ناکارآمد با هدف هویت بخشی را از سیاست‌های اصلی اداره کل راه و شهرسازی تهران عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، محمد عبدالملکی با اعلام این خبر گفت: در کل کشور ۷۷ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۶۴۰۰ هکتار آن در استان تهران واقع شده که از این میزان ۳۷۲۰ هکتار فقط در شهر تهران موجود است.

وی در ادامه افزود در سکونت‌گاه‌های غیررسمی نیز از ۵۶ هزار هکتار سکونت‌گاه غیررسمی ۸۸۰۰ هکتار یعنی چیزی نزدیک به ۱۶ درصد در استان تهران واقع شده است و در مجموع ۵/۴ میلیون نفر در استان تهران بد مسکن هستند.

عبدالملکی تصریح کرد: خوب است یک بار دیگر مفاهیم سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده را مرور کنیم.

سکونت‌گاه‌های غیررسمی به محلاتی گفته می‌شود که خارج از ضوابط یا قوانین درون محدوده‌های شهری و شتاب‌زده ساخته شده و وضعیت خدمات و سرانه‌های شهری آن‌ها مناسب نبوده و به لحاظ اسناد مالکیت نیز ساکنین این سکونت‌گاه‌ها دچار مشکلات حقوقی هستند.

بافت‌های فرسوده نیز به محدوده‌هایی گفته می‌شود که دارای سه شاخص یا ویژگی ناپایداری (عدم استحکام)، ریزدانگی و یا نفوذناپذیری (۵۰ درصد معابر با عرض کمتر از ۶ متر) باشد.

وی در ادامه گفت: بافت‌های فرسوده دچار فقر شهری در بهداشت و آموزش خدمات اجتماعی، گسترش نابرابری‌های فضای شهری، بحران هویت و تنزل اجتماعی و بالطبع آسیب‌های اجتماعی هستند که تاب‌آوری کمی دارند.

 رئیس اداره عمران و بهسازی شهری گفت: خوشبختانه مطالعات بافت‌های فرسوده در ۱۰ شهر استان تهران شامل: اسلامشهر، قدس، گلستان، ورامین، شهریار، پاکدشت، قرچک، نسیم شهر و ملارد به پایان رسیده است.

وی همچنین گفت: در همین راستا طی دولت یازدهم بیست هزار فقره تسهیلات برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده تهران کارسازی شده است.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات در تهران ۵۰۰ میلیون ریال با سود تسهیلات چهار درصدی است، از مالکین بافت‌های فرسوده خواست تا به دفاتر خدمات نوسازی در شهر تهران مراجعه کرده و از خدمات رایگان این مراکز مشاوره بگیرند.

 عبدالملکی در ادامه با اشاره به سیاست‌های جدید دولت دوازدهم در حوزه بافت‌های فرسوده با اشاره به منویات مقام عالی وزارت دکتر آخوندی گفت: مشکلی که در خصوص چیستی توسعه وجود دارد این است که اساس آن بر انقطاع تداوم تاریخی بنا شده است، این مسئله تعارضی بوده که در زمان کنونی با آن روبه‌رو هستیم، بدون شک عمده ناآرامی‌ها و انقلاب‌های امروز جهان در پیرامون ما در رویارویی با انقطاع و جان‌سختی این مسئله و تعارض شدید در بافت‌های شهری بوده که به شدت جهان را آشفته کرده است و می‌بایست برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی در پایان گفت: علی‌رغم اینکه ۱۱۰ سال از مشروطیت ایران گذشته و هزاران اتفاق در حوزه‌های مختلف اعم از صنعتی، علمی، اقتصادی و ... رخ داده ولی اکنون شاهد آن هستیم که در حال حاضر با وجود ۵۹ میلیون نفر جمعیت شهری، ۱۹ میلیون نفر در سراسر کشور در وضعیت بدی زندگی می‌کنند که بالطبع سیاست‌گذاری‌ها طی هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم اگر با همراهی مردمی توأمان شود، مثمر ثمر خواهد بود.

نظر شما