شناسهٔ خبر: 4279 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

معاون مسافری راه‌آهن خبر داد:

تمهيدات جديد راه‌آهن برای جابه‌جایی ۲ میلیون مسافر نوروزی/ عدم افزايش قیمت بلیت قطار/ پرداخت خسارت تاخیر به مسافران

راه آهن تهران/ مسافران مشهد مقدس معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه ظرفیت ناوگان ریلی برای نوروز ۹۴ افزایش یافت، از برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی ۲ میلیون مسافر در این ایام خبر داد و گفت: تعدادی لکوموتیو و واگن جایگزین در ایستگا‌ه‌های پرتردد دپو شده‌اند تا در صورت لزوم جایگزین شوند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي سید محمد راشدی، درباره آماده‌سازی ناوگان ریلی کشور برای ایام نوروز و جابجایی مسافران به فارس گفت:‌ بیشترین ‌مسافر سیستم ریلی کشور در ایام نوروز خانواده‌‌ها و فرزندان آنها هستند، ‌در جلسات مستمر با شرکت‌های ریلی خواسته شده است شرایط انجام سفرهای ایمن و مطمئن برای مسافران فراهم شود.

راشدی اظهار داشت: برای ایام نوروز امسال بیش از یک میلیون و 960 هزار صندلی قطار آماده جابجایی مسافران است و پیش‌بینی می‌کنیم در این ایام به همین میزان مسافر جابه‌جا شود.

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه چندین رام قطار جدید‌ توسط شرکت‌های ریلی خریداری و چندین رام قطار‌ هم بازسازی و وارد ناوگان شده است، اضافه کرد: ظرفیت‌‌ قطارهای کشور در نوروز 94 نسبت به نوروز 93 میزان 5 درصد افزایش یافته است به عنوان مثال در مسیر تهران - مشهد تعداد قطارها به 60 رام‌ و قطارهای کمربندی منتهی به مشهد به 30 رام افزایش یافته است.

افزایش سهمیه فروش اینترنتی بلیت/ درصد بالایی از ظرفیت قطار‌ها فروش نرفته است

راشدی با بیان اینکه نظارت بر فروش بلیت قطارها به طور کامل انجام می‌شود، اظهار داشت: امسال پیش‌فروش بلیت نوروزی قطار در محیطی آرام و بدون استرس برای مسافران انجام شد.

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه در مسیرهای زیادی هنوز بلیت قطارهای نوروزی موجود است، گفت: فقط در برخی از روزهای خاص و در مسیرهای مشخص بلیت‌ها به فروش رفته و ظرفیت به پایان رسیده است.

راشدی با بیان اینکه امسال هم پیش‌فروش بلیت نوروزی قطار از طریق اینترنت و آژانس‌های فروش بلیت قطار انجام شد، افزود: 50 درصد پیش‌فروش‌ها به صورت اینترنتی و 50 درصد در قالب فروش آژانسی انجام ‌شد، البته نسبت به نوروز 93 سهمیه فروش اینترنتی افزایش داشته است.

الزام شرکت‌ها به رعایت بهداشت واگن‌ و قطارها‌

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: اقدامات لازم برای افزایش کیفیت خدمات در کنار رشد هر چه بیشتر ایمنی سیر انجام شده است تا قطارها با شرایط مناسب کمی و کیفی اعزام شوند.

وی با اشاره به توجه بر حقوق شهروندی، اظهار داشت: به شرکت‌های حمل و نقل ریلی تأکید شده است در بخش بهداشت داخل قطارها، بهداشت مواد غذایی، تمیزی واگن‌ها، ارائه خدمات مناسب و آماده‌سازی امکانات برای نوروز تلاش کنند.

معاون مسافری راه‌آهن درباره نرخ‌های بلیت قطار اظهار داشت: هیچ افزایش قیمتی برای نرخ بلیت قطار‌های نوروزی نداشتیم، اگر افزایش قیمتی هم پیش از این اعمال شد فقط در راستای جبران هزینه‌های شرکت‌های مسافری بابت تورم سالیانه بود.

راشدی بیان کرد: البته شرکت‌های ریلی این مجوز را دارند که در طول سال تا سقف 30 درصد در نرخ بلیت‌ها تخفیف دهند که ممکن است در برخی مسیر‌های نوروزی و ایام خاص هم‌ این تخفیفات ارائه شود.

وی ادامه داد: ‌انتظار مردم برای افزایش کیفیت قطار‌ها کاملاً منطقی و حق با آنها است؛ ‌تلاش می‌کنیم از نظر کیفیت خدمات، شرایط در حد توان شرکت‌ها مطلوب باشد.

پیش‌بینی لکوموتیو و واگن جایگزین در برخی ایستگا‌ه‌های پرتردد

معاون مسافری راه‌آهن با تأکید بر اینکه پیش‌بینی لکوموتیو جایگزین برای ایام نوروز انجام شده است، بیان کرد: در صورت بروز نقص فنی برای لکوموتیو‌ یا واگن‌ها، پیش‌بینی کرده‌ایم واگن و لکوموتیو جایگزین ‌در ایستگاه‌های راه‌آهن مستقر باشند تا در صورت بروز مشکل فنی، در کوتاه‌ترین زمان جایگزین شود.

راشدی اظهار داشت: ‌لکوموتیو‌ جایگزین در ایستگاه‌های بین راهی و ایستگاه‌های اصلی در حد مقدور پیش‌بینی شده است.

ثبت ساعت رسیدن قطار به مقصد روی بلیت

وی درباره برنامه‌ریزی برای کاهش تأخیر قطار‌ها در مقصد، بیان کرد:‌ ثبت ساعت رسیدن قطار به مقصد در بلیت، از برنامه‌هایی است که به تازگی توسط راه‌آهن اجرا شده است‌.

معاون مسافری راه‌آهن ادامه داد: در راستای رعایت حقوق شهروندی، ثبت ساعت ورود قطار به مقصد بر روی بلیت درج می شود، جدولی تعیین شده تا بر حسب ساعت تأخیر از 50 تا 100 درصد نرخ بلیت به مسافران بازگردانده می‌شود.

راشدی توضیح داد: ‌بر این اساس‌ اگر قطار 3 ساعت بعد از زمان تعیین شده به مقصد برسد، مسافر می‌تواند 50 درصد از بهای بلیت را از شرکت ریلی مربوطه دریافت کند و در صورتی که تأخیر قطار به 8 ساعت برسد 100 درصد بهای بلیت بازگردانده می‌شود.

معاون مسافری راه‌آهن اضافه کرد: سامانه صدای مسافر به شماره 5149 برای تهران و شماره 0215149 برای شهرستان‌ها، آماده دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات مسافران‌ است.

نظر شما