شناسهٔ خبر: 42859 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ایران خواستار تسریع هند در احداث خط آهن چابهار- زاهدان است

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری ۱.۵ میلیاردی با هند برای احداث راه آهن چابهار- زاهدان اظهار کرد ایران خواستار تسریع هند در احداث هرچه سریعتر راه آهن چابهار- زاهدان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی 'خیرالله خادمی' معاون وزیر راه و شهرسازی  که به همراه هیاتی از وزارت راه و شهرسازی ،راه آهن و ذوب آهن اصفهان برای پیگیری توافقات سفر نخست وزیر هند به دهلی نو سفر کرده روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد شرکت دولتی ایرکان هند باید هرچه سریعتر تفاهمنامه احداث راه آهن چابهار- زاهدان که بین دو کشور امضا شده را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه برای احداث راه آهن چابهار- زاهدان به چهار تا پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود:اگر بخواهیم این خط را با استفاده از منابع داخلی تکمیل کنیم چند سال طول می کشد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد باید هرچه سریعتر مسیرهای متصل به بندر و خطوط ریلی را به افغانستان برای توسعه منطقه شرق و تکمیل کریدور شمال و جنوب تکمیل کنیم.

وی تصریح کرد این اقدام می تواند به فعال سازی بندر چابهار کمک کند و باعث ایجاد منافع زیادی برای کشور خواهد شد.

خادمی با اشاره به دیدارش با معاونان وزیر بازرگانی،حمل و نقل،راه آهن و پنج شرکت خصوصی از جمله جیندال ،سیل اظهار کرد دراین دیدارها توافق کلی برای تامین مالی پروژه ها انجام شد.
وی اظهار کرد تامین مالی پروژه های ریلی و جاده ای از مهمترین اهداف این سفر بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد در نظر داریم یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری از هند برای تولید ریل در داخل کشور و خرید ادوات و لوکوموتیو دریافت کنیم.

وی با اشاره به اعتبار ۴۵۰ میلیون دلاری هند برای خرید ۲۵۰ هزار تن ریل اظهار کرد ۱۵۰ هزار تن از این ریل ها تحویل ایران شده است.

خادمی اظهار کرد به طرف هندی پیشنهاد داده شده که ۱۰۰ هزار تن باقیمانده ریل را با همکاری طرف هندی در ذوب آهن اصفهان تولید شود.

وی افزود:تلاش کردیم توافقنامه ای بین تولید کنندگان ریل هند با شرکت اصفهان برقرار شود تا پس از واردات شمش از این کشور در کارخانه ذوب آهن اصفهان تبدیل به ریل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با ایرنا با اشاره به دیدارش با معاون وزیر بازرگانی هند اظهار کرد هندی ها تاکید دارند که ایران هرچه سریعتر اعتبار ۴۵۰ میلیون دلاری این کشور را جذب تا اعتبار جدیدی برای پروژه های ریلی کشور اختصاص دهند.

وی با اشاره به علاقه مندی راه آهن جمهوری اسلامی برای خرید لوکوموتیو از هند اظهار کرد پیشنهاد اختصاص خط اعتباری به ایران برای خرید لوکوموتیو به طرف هندی داده شده است.

هیاتی به ریاست معاون وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه برای پیگیری توافقات سفر سال گذشته نارندرا مودی نخست وزیر هند در بخش حمل روز چهارشنبه وارد دهلی نو شد.

این هیات پس از گفت وگو با معاونان وزیر بازرگانی ،حمل و نقل ،راه آهن و مسئولان پنج شرکت ازجمله جیندال و سیل روز جمعه شب به سفر خود پایان داد.

نظر شما