محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در مواجهه با بافت تاریخی در کشور بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال حاضر ۲۴ هزارهکتار بافت تاریخی در ۱۶۸ شهر کشور به عنوان محدودههای هدف بازآفرینی شهری محسوب شده و به نوعی بازگو کننده فرهنگ و تمدن شهرهای ما هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تأکید براینکه این مناطق در بردارنده ساختمانها، ابنیه و فضاهای متعدد بسیار ارزشمندی بوده ولی طی دهههای گذشته مورد بی مهری قرار گرفتهاند گفت: متأسفانه این مناطق نتوانستند همگام با توسعه زندگی شهری، امکانات و تجهیزات لازم برای زندگی را دریافت و از خدمات نوین شهری بهرهمند شوند.
این مقام مسئول ادامه داد: ساکنان بافتهای مذکور به دلیل شرایط بد زندگی در این مناطق، محل زندگی خود را ترک کرده و در نتیجه نگهداری و مراقبت لازم نیز از آنها به گونهای صحیح انجام نگرفته است که با گذشت زمان باعث تخریب بخش عمدهای از این نواحی نیز شده است.
ایزدی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: از این رو وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم برای نخستین بار اقدام به تهیه سندی مبنی بر معرفی و تعیین نحوه مواجهه و سیاست صحیح مداخله در این محدودهها کرده و موفق شد با همکاری سازمان میراث فرهنگی آن را در ۱۳ بند تشریح کند.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این سند بیان کننده اصول لازم در فرآیند برنامهریزی و طرحریزی در ساماندهی بافت تاریخی است و در وهله اول حفاظت و باززندهسازی این محدودهها را مورد توجه قرار میدهد.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین بیان کرد: سند تفضیلی این مصوبه که طی دوره گذشته به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری نیز رسیده، قرار است با مشارکت سازمان میراث فرهنگی به همره جزئیات بیشتر در بخشهای مختلف تهیه و مجدد برای شورایعالی ارسال شود.
وی با اشاره به این مطلب که شناسایی محدودههای هدف در مرحله اول اجرایی این سند مورد توجه قرار گرفته است گفت: ما در ادامه مسیر اصول برنامه این سند را در چارچوب محدودههای شناسایی شده تهیه و در اختیار مجریان قرار دادیم.
ایزدی با تأکید براینکه در حال حاضر اقدامات اجرایی مفصلی براساس سند مذکور در محدودهها در حال انجام داریم گفت: مرمت، بهرهبرداری محدد از ساختمانهای تاریخی، تجهیز و بهسازی شبکه معابر و ... نمونهای از این اقدامات به شمار میروند که برای نخستین بار در کشور در تبعیت از یک سند در حال اجرا هستند.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این سند سیاست مواجهه با بافت ناکارآمد را به عنوان یکی از مٖأموریتهای مهم وزارت راه و شهرسازی دنبال کرده و تهیه آن میتواند در کنترل، نظارت و هدایت فرایند اجرا نقش بسیار مهمی داشته باشد./
نظر شما