شناسهٔ خبر: 42996 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

فتاحی در جمع اصحاب رسانه خبر داد:

آغاز بهره‌برداری از سالن ۶۰۰۰ مترمربعی شهرفرودگاهی امام(ره) با ورود نخستین گروه حجاج/ ساخت سالن چند منظوره كمتر از ۲ ماه/ تقدیر از تلاش ارزشمند سازمان هواپیمایی و هما در نقل‌وانتقال زائران

فتاحى رئیس هیات مدیره شركت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خبر داد كه امروز ۱۴ شهریور ماه و همزمان با فرود نخستین هواپیمای حامل حجاج ایرانی به تهران سالن ۶ هزار مترمربعی برای سرویس‌دهی به مستقبلین و حجاج در شهر فرودگاهی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی كوروش فتاحی رئیس هیات مدیره و سرپرست شركت شهر فرودگاهی امام خمینی در نشست خبری كه امروز ۱۴ شهریور مصادف با بازگشت اولین گروه از حاجیان حج ۹۶ برگزار شد گفت: راس ساعت ۱۵ امروز و همزمان با فرود اولین هواپیمای حامل حجاج ایرانی در باند فرودگاه حضرت امام، سالن ۶ هزار مترمربعی برای ورود حاجیان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی توضیح داد: این سالن چند منظوره كه عملیات ساخت آن در كمتر از ۲ ماه به پایان رسید در بخش جنوبی فرودگاه و نزدیك هتل شهر فرودگاهی به صورت موقت دایر شد و پس از اتمام پروازهای برگشت حجاج از آن به عنوان محلی برای برگزاری نمایشگاه و همچنین پاركینگ مسقف استفاده خواهد شد.

فتاحی هدف از راه‌اندازی سالن ۶ هزار مترمربعی برای ورود حجاج به كشور را رفاه مستقبلین دانست و گفت: این اقدام باعث جلوگیری از تراكم جمعیتی در ترمینال یك می‌شود و هم می‌توانیم به استقبال‌كنندگان از حجاج خدمات رفاهی و پشتیبانی بدهیم.

این مقام مسئول در خصوص مشخصات فنی این سالن گفت: تسمه‌نقاله ۱۰۷ متری كه بلندترین تسمه‌نقاله موجود در فرودگاه‌های كشور است در این سالن نصب شده. همچنین ۴۰ كولر آبی برای تهویه مطبوع و همچنین ۲۰ سرویس بهداشتی در داخل و ۲۰ سرویس بهداشتی دیگر در خارج از ترمینال احداث شده است و همزمان با نصب دوربین‌های مداربسته داخل سالن امنیت حجاج و مستقبلین نیز فراهم شده است.

وی از اختصاص پاركینگی با ظرفیت ۱۲۰۰ خودرو در كنار این سالن خبر داد و گفت: امسال ۲۵ هزار زائر از فرودگاه حضرت امام به سرزمین وحی اعزام شدند كه برای جلوگیری از هرج و مرج و شلوغ شدن ترمینال یك تمام تلاش خود را كردیم كه راه‌اندازی این ترمینال از این مشكل بزرگ جلوگیری كند.

فتاحی همچنین اعلام كرد: ۳ هزار مترمربع از فضای ۶ هزار مترمربعی این سالن برای خانواده‌های مستقبلین در نظر گرفته شده است و در این باره توضیح داد: انواع خدمات رفاهی و پشتیبانی از قبیل اورژانس، گمرك، گذرنامه و همچنین گل‌فروشی و غرفه‌های فروش مواد خوراكی در این سالن تعبیه شده است.

رئیس هیات مدیره و سرپرست شركت شهر فرودگاهی امام خمینی همچنین از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای تامین به موقع هواپیماها برای اعزام زائران تشكر كرد و گفت: با تامین هواپیماها از سوی ایران‌ایر تاخیرات پروازی به حداقل رسید.

به گفته فتاحی ۲۵ هزار زائر ایرانی با ۱۰۰ پرواز از فرودگاه امام خمینی به مكه اعزام شده‌اند كه عملیات بازگشت آن‌ها از امروز ۱۴ شهریور ماه تا ۷ مهرماه ادامه دارد.

وی همچنین خبر داد كه ساخت این ترمینال حدود ۲ میلیارد تومان هزینه داشته است و طراحی و نظارت بر آن از سوی مجموعه شهر فرودگاهی انجام شده است.

تامین هواپیماها از سوی ایران‌ایر كار راحتی نبود

رئيس هیات مدیره شركت شهر فرودگاه امام خمینی همچنین از سازمان هواپیمایی كشوری تشكر كرد و گفت: علاوه براینكه تامین هواپیماها از سوی ایران‌ایر كار راحتی نبود و باید تمامی هواپیماها تاییدیه سازمان هواپیمایی سعودی را می‌گرفتند تلاش‌های آقای عابدازاده رئیس سازمان هواپیمایی در این راستا بسیار كمك کننده بود.

فتاحی همچنین از اعتماد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای حكم سرپرستی خود در حساس‌ترین دوره اعزام حاجیان تشكر كرد و گفت: من مدیون اعتماد ایشان بودم و به همین دلیل بر خود واجب دانستم كه از بیشترین توان خود استفاده كنم. متاسفانه عربستان تا آخرین لحظه اصلاح تایم پروازهای خود را مشخص نكرده بود و این امر قابلیت برنامه‌ریزی را از ما گرفته بود. از طرفی ایران‌ایر مجبور به كمك گرفتن از سایر ایرلاین‌ها و اجاره كردن هواپیما بود كه این امر كار را برای فرودگاه امام سخت‌تر می‌كرد.

وی همزمانی پروازهای حج با پروازهای توریستی در ماه‌های مرداد و شهریور را یكی دیگر از سختی‌های كار دانست و گفت: امسال با رشد دو برابری پروازهای توریستی در دو ماه آخر تابستان روبرو بودیم. همزمان برای انجام مراسم تحلیف ۱۰۸ پرواز تحلیفی از سوی فرودگاه امام ساپورت و پشتیبانی شد كه مدیریت تمامی این پرواز كار را دشوار كرده بود اما با یك مدیریت نهادی كاركنان فرودگاه حضرت امام پرواز مراسم تحلیف حجاج و همچنین پروازهای تابستانی به نحو احسن انجام شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینكه در آستانه ماه محرم هستیم گفت: این وضعیت در فرودگاه امام تا ۱۵ مهر و اتمام پروازها به عتبات عالیات ادامه دارد و كاركنان فرودگاه تا ۱۵ مهر به صورت شبانه روزی در حال سرویس‌دهی به مسافران خواهد بود.

فتاحی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت شركت شهر فرودگاهی حضرت امام اشاره كرد و گفت: خوشبختانه قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه به بهترین شكل ممكن از ساخت و تكمیل شركت شهر فرودگاهی حمایت كرده است و در ادامه توجه و دیدگاه‌های آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای صنعت هوانوردی بسیار مغتنم بوده و اكنون نوبت تلاش‌های ما به عنوان نهاد اجرایی است تا ثمره این قانون‌گذاری درست و حمایت‌های وزیر به منصه ظهور برسد.

سرويس‌دهي به ۸.۵ ميليون مسافر در ترمینال یك فرودگاه امام

رئیس هیات مدیره شركت شهر فرودگاه امام خمینی با بیان اینكه افزایش درآمدها از محیط فرودگاه‌ها باید جزو رئوس كاری ما قرار بگیرد گفت: در حال حاضر ۸۷ درصد درآمد فرودگاه‌ها از هوانوردی و تنها ۱۳ درصد آن از فعالیت‌های غیر هوانوردی و فرودگاهی است. این در حالی است كه شهرهای فرودگاهی در سئول، دبی و هلند بیشتر از خود فرودگاه درآمد دارند.

وی از ظرفیت‌سازی فضای ترمینالی به عنوان دومین برنامه خود اشاره كرد و گفت: اكنون ترمینال یك فرودگاه امام با ۳.۵ میلیون ظرفیت به ۸.۵ میلیون مسافر سرویس می‌دهد كه این موضوع از كیفیت خدمات به مسافر كاسته است به همین دلیل تلاش داریم تا با تكمیل ترمینال سلام و آغاز ساخت ترمینال ایرانشهر ظرفیت مسافر را در فرودگاه امام افزایش داده و از باری كه روی دوش ترمینال یك هست بكاهیم.

فتاحی تاكید كرد: تنها راه برون‌رفت از مشكلات ترمینال یك فرودگاه حضرت امام بهره‌برداری از ترمینال سلام است و در این باره گفت: این ترمینال مشكلات مالی را پشت سر گذاشته و با تغییراتی كه شركت مشاور هلندی روی نقشه آن انجام داد ظرفیت سلام از ۳.۵ میلیون نفر به ۵ میلیون مسافر در سال رسیده است.

وی در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در خصوص چشم‌انداز ظرفیت مسافری فرودگاه امام تا سال ۱۴۰۴ گفت: با تكمیل ساخت ترمینال سلام كه سالانه ۵ میلیون مسافر را می‌تواند پذیرا باشد و ظرفیت فرودگاه امام به ۱۰ میلیون مسافر می‌رسد.

این مقام مسئول به ترمینال ایران‌شهر به عنوان دومین ترمینال فرودگاه امام اشاره كرد: ترمینال ایران‌شهر از بهمن امسال كلنگ‌زنی می‌شود و ظرف ۳ تا ۴ سال فاز نخست آن كه ظرفیت پذیرش ۱۹ میلیون مسافر را دارد، تكمیل خواهد شد.

فتاحی خبر داد كه درحال ارزیابی پیمانكار ساخت ترمینال ایران‌شهر هستيم و گفت: ۱۶ گروه سرمایه‌گذاری برای ساخت ترمینال ایران‌شهر اعلام آمادگی كرده‌اند.

نظر شما