شناسهٔ خبر: 43014 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

اگر دانش‌آموزان کمربند ایمنی بسته بودند...

واژگونی اتوبوس پنج روز از حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی می‌گذرد و امروز واکنش‌های جدیدی نسبت به این واقعه از سوی مسئولان مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روزنامه شرق؛ محمد بطحایی درباره تکالیف آموزش‌وپرورش در این کمیته گفت: مقرر شد کاری که دو روز پیش انجام دادیم، زودتر به نتیجه برسد و بازنگری ضوابط و مقررات مربوط به اردوهای دانش‌آموزی با سرعت بیشتری انجام شود. همچنین در این بازنگری از نهادهایی مانند پلیس راه، وزارت راه و وزارت راه بیشتر استفاده شود و ملاحظات آنها در آیین‌نامه‌ها و ضوابط ما دیده شود. امیدواریم بتوانیم پس از تصویب این آیین‌نامه در شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، سال تحصیلی آینده اردوها را با ضوابط جدید برگزار کنیم. 

او در پاسخ به اینکه آیا اردوها به‌کلی تعلیق شده‌اند یا خیر؟ عنوان کرد: نخیر، به‌دنبال تأکید رئیس‌جمهور، تردد شبانه اتوبوس‌ها برای اردوها را لغو کردیم؛ یعنی اردوهایی که منجر به تردد شبانه شوند، فعلا ملغا شده‌اند تا زمانی که آیین‌نامه به نتیجه برسد. 

او درباره زمان ارائه گزارش حادثه گفت: دو تیم تشکیل دادیم. برای تیم اول ابلاغ شد که تعدادی از معاونین بازنگری آیین‌نامه را انجام دهند. گزارش اولیه حادثه از سوی معاونت پرورشی آماده شد که امروز از طریق روابط‌عمومی اطلاع‌رسانی خواهد شد. در گزارش اولیه هنوز نقاط مبهمی وجود داشت که لازم است برای ما و برای مردم روشن شود. تیمی مرکب از مسئول بازرسی و مسئول حراست و معاون پرورشی و یکی، دو نفر دیگر از معاونین تشکیل شد و مأموریت دادم اگر لازم است با حضور در منطقه موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند. همچنین مسئولان قضائی وارد ماجرا شدند و اطلاعاتی که لازم است، در اختیارشان قرار می‌گیرد و به‌طور‌شفاف عواملی که باعث بروز این اتفاق بوده، کسانی که سهل‌انگاری کردند یا خطاهایی که به دلیل کم‌توجهی به مقررات پیش آمده، روشن شود.

بطحایی درباره حواشی مربوط به پیشنهاد وجه در قبال دریافت رضایت‌نامه اجباری از برخی والدین گفت: یکی از وظایف تیم تشکیل‌شده بررسی این موضوع است تا با مراجعه به اسنادی که آنجا هست، دقیقا بررسی کنند. امروز یکی از نمایندگان به این موضوع اشاره کرد؛ اما بنده شواهد کافی نداشتم. تا چند روز آینده این تیم به صورت مستند بررسی می‌کند که آیا چنین اتفاقی رخ داده است یا خیر؟ چون براساس مقررات حتما باید رضایت‌نامه کتبی از اولیا برای اردو وجود داشته باشد. 

براساس گزارش‌ها، با توجه به اینکه اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی، غلت نزده و فقط روی پهلو خوابیده و همچنین سرعت آن بالا نبوده و سرعت کنترل‌شده‌ای داشته است، اگر کمربندهای ایمنی بسته شده بودند، قاعدتا میزان تلفات بسیار کمتر بود. رئیس‌ پلیس راه کشور گفت: مسلم شده که نبستن کمربند ایمنی باعث تشدید تلفات در این حادثه شده و راننده نیز به دانش‌آموزان گفته است هر زمان اعلام کردم، کمربندها را ببندید. سردار حمیدی در ادامه توضیح داد: تنها کسی که در این حادثه آسیب ندیده، راننده بوده که کمربند ایمنی خود را بسته بوده است و دلیل آن هم کنترل رانندگان از طریق سامانه سپهتن بوده که راننده مجبور به رعایت این قانون شده است. رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه هیچ تماسی با پلیس مبنی بر اینکه راننده رفتار پرخطری دارد، برقرار نشده است، گفت: البته هنوز این موضوع که راننده رفتار پرخطری داشته یا خیر، به‌طور‌دقیق ثابت نشده و در تحقیقات بعدی بررسی می‌شود.

سردار حمیدی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان مجروح حادثه گفته‌اند وقتی از پاسگاه عبور می‌کردند، راننده اعلام ‌کرده که کمربندها را باز کنید و هر وقت لازم شد به شما می‌گویم قبل از پاسگاه بعدی کمربندها را ببندید. 

عباس آخوندی در جلسه فوق‌العاده کمیسیون ایمنی راه‌ها گفت: تا این لحظه براساس گزارش‌های ارائه‌شده، سامانه سپهتن نقش مهمی در کاهش مخاطرات و حوادث داشته، البته باید این سامانه به‌طور‌مرتب مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرد تا در صورت شناسایی مشکلات، آنها مرتفع و کارایی آن ازسوي سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور افزایش یابد. وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: در این حادثه براساس آنچه تا این لحظه ارائه ‌شده است، به نظر می‌رسد اتوبوس از نظر فنی مشکلی نداشته و ضوابط و مقررات هم برای صدور صورت‌وضعیت رعایت شده است. همچنین جاده مشکل نداشته و پلیس راهور نیز وظایف خود را به‌طور کامل انجام داده است.

وزیر راه و شهرسازی با توجه به اینکه اتوبوس به دلیل نداشتن سرعت بالا غلت نزده و فقط به پهلو روی زمین کشیده شده است، گفت: اگر سرنشین‌ها کمربندهای ایمنی خود را بسته بودند قاعدتا میزان تلفات و صدمات بسیار محدودتر و کنترل‌شده‌تر بود؛ و این همان مسئله‌ای است که نشان می‌دهد مجدد باید تأکید شود. 

نظر شما