شناسهٔ خبر: 43071 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت:

افتتاح رسمی بندر حمد قطر با حضور مقامات ایرانی/ تاکیدات آخوندی بر توسعه همکاریهای بندری ایران و کشورهای منطقه/ تاکید مدیرعامل سازمان بنادر بر توسعه ریلی بنادر کشور

ديدارهاي وزير راه و شهرسازي در سفر يك روزه به قطر سفر عباس آخوندی به قطر برای شرکت در مراسم افتتاح رسمی بندر حمد، ضرورت بهره‌برداری از تسهیلات بندری ایران برای تسهیل ترانزیت و تجارت منطقه‌ای، پیشرفت عملیات تعمیر و نوسازی خطوط ریلی در بندر امام خمینی(ره) و هم‌چنین تاکیدات ویژه مدیرعامل سازمان بنادر بر توسعه ریلی بنادر کشور اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: دولت قطر روز سه شنبه یک بندر جدید را در سواحل جنوبی خلیج فارس رسما افتتاح کرد، که به گفته مقام‌های قطری نقش کلیدی در تجارت منطقه‌ای ایفا می‌کند.برای افتتاحیه این بندر نیز وزیر راه و شهرسازی کشورمان دعوت شده بود که با جمعی از معاونین خود با سفر به دوحه در این مراسم شرکت کرد.

در زیر مروری داریم بر مهمترین اخبار سفر وزیر راه و شهرسازی به قطر و هم‌چنین اخبار حوزه دریایی...

سفر عباس آخوندی به قطر برای شرکت در مراسم افتتاح رسمی بندر حمد

وزیر راه و شهرسازی با دعوت وزیر قطر در راس هیئتی به منظور شرکت در مراسم افتتاح بندر حمد قطر به دوحه سفر کرد.

وزیر راه در حاشیه این مراسم با شیخ تميم بن حمد آل ثانی ملاقات و سپس با نخست وزیر این کشور پیرامون همكاری‌های فی‌مابين دو كشور به‌ويژه در حوزه راه و شهرسازی گفت‌وگو کر.

گفتنی است چند ماهی است که قطر بهره برداری غیر رسمی از این بندر را آغاز کرده است و قرار بود در ماه سپتامبر این بندر به طور رسمی به بهره برداری برسد.

بهره برداری از این بندر که برای ساخت آن ۷.۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است می تواند مسیرهای جدیدی را برای قطر به سمت کشورهایی نظیر هند، عمان، ترکیه و پاکستان فراهم کند.

طی ماه‌های گذشته قطر توانست بخش قابل توجهی از نیاز خود به کالاهای اساسی را از طریق همین بندر تامین کند.

بهره برداری از این بندر برای قطر بسیار با اهمیت است چرا که می‌تواند بخش قابل توجهی از تاثیر منفی تهدیدها علیه قطر را از بین ببرد.

قطر همانند دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس در تلاش است تا با توسعه بندر حمد آن را به یک هاب لوجستیکی بزرگ در منطقه بدل کند.

این بندر هم اکنون یکی از بزرگترین بنادر منطقه محسوب شده و قرار است تا سال ۲۰۲۰ سه ترمینال برای آن ایجاد شود و ظرفیت آن به ۷.۵ میلیون کانتینر در سال برسد.

هم چنین در ادامه این سفر عباس آخوندی با وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات این کشور دیدار و پیرامون توسعه همکاری ‌های مشترک در حوزه‌های حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک گفت‌وگو کرد.

ضرورت بهره برداری از تسهیلات بندری ایران در بندرعباس و چابهار برای تسهیل ترانزیت و تجارت منطقه‌ای بین عمان و آسیای میانه

آخوندی در جریان این دیدار گفت: ضرورت دارد از امكانات و تسهیلات بندری ایران در بندرعباس و بندر چابهار برای تسهیل ترانزیت و تجارت منطقه‌ای بین عمان و آسیای میانه بهره‌برداری شود ایران آمادگی در اختیار گذاشتن این امكانات را دارد

از موضوعات دیگر همكاری كمك به زنجیره لجستیك و ارزش لجستیك از طریق توسعه انبارداری و توسعه مخازن برای تجار دو كشور است كه بایستی در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی توسط دو كشور صورت گیرد و بایستی از ظرفیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمان برای سرمایه‌گذاری در ایران استفاده و زمینه‌سازی كرد

ایران آمادگی دارد در این راستا ثبت شرکت‌های عمانی در ایران را تسهیل نماید. با توجه به اینكه در زمینه گردشگری تورهای سازمان‌یافته‌ای وجود ندارد ایران آمادگی همكاری در این زمینه را اعلام می‌نماید.

ریل- بندر به عنوان یک ضرورت باید در دستور کار قرار گیرد

محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، "احمد خدایی" قائم مقام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، "مرتضی باقری" مشاور وزیر راه و شهرسازی، "نورالدین علی آبادی" معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر، "مازیار یزدانی" معاون فنی و زیربنایی راه آهن، "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان" و جمعی دیگر از مسؤولان راه‌آهن و بنادر و دریانوردی حضور داشتند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی سخنانی از دو دیدگاه به ضرورت توسعه زیرساخت های ریلی در بنادر کشور پرداخت و گفت: منظر اول، نگاه ملی است. با توجه به توسعه عملیاتی بنادر، ضریب پاسخگویی حمل و نقل جاده ای برای جابجایی کالا در حال کاهش است. منظر دوم، جنبه الزامات مربوط به رسالت های سازمانی و بنگاهی است. اگر سهم ریلی را در بنادر افزایش ندهیم، قطعا به لحاظ حجم تردد کامیون درون بندر با مشکلاتی متعددی همچون ترافیک، آلودگی و مشکلات زیرساختی مواجه خواهیم شد.

سعیدنژاد بر لزوم تلاش به منظور افزایش سهم ریلی در بنادر ایران تأکید کرد و گفت: باید با انجام مطالعه دقیق، تعداد شانتینگ یاردهای ریلی را در بنادر افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: "ریل- بندر" به عنوان یک ضرورت می بایست در دستور کار قرار گیرد و لازمه این کار برگزاری جلسات مهم و مستمر، اتخاذ تصمیمات عاجل و اثرگذار است.

وی ابراز امیدواری کرد، با برگزاری و تداوم نشست های مشترک اینچنینی بین دو مجموعه بنادر و راه آهن بتوان سهم ریل را از حمل  و نقل بار درون بنادر افزایش داد.       

لازم به ذکر است، در ابتدای این نشست،  "اله مراد عفیفی پور" گزارشی مبسوط در خصوص حمل و نقل ریلی، امکانات و زیرساخت های موجود و برنامه های در دست اجرا برای توسعه فعالیت ریلی در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور ارایه کرد.

پیشرفت عملیات تعمیر و نوسازی خطوط ریلی در بندر امام خمینی(ره)

آیت رضازاده معاون مهندسی و عمران این اداره کل، ضمن اشاره به آغاز پروژه تعمیرات اساسی و نوسازی ۱۳ کیلومتر خطوط ریلی داخلی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در مردادماه امسال، هدف از اجرای این پروژه را افزایش توان ناوگان ریلی و توسعه حمل‌ونقل ریلی در این بندر دانست.

وی افزود: در این مرحله از پروژه که با نظارت کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان عملیاتی می‌شود، عملیات تخریب آسفالت، بتن مسلح و غیرمسلح به منظور جمع‌آوری زیرساخت‌ها و روساخت‌های قدیمی ریل به دلیل اتمام عمر مفید آن‌ها با پیشرفت مطلوبی در دست اجراست.

معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی هفت درصدی این پروژه افزود: پس از اجرای کامل این پروژه که با مبلغ اولیه‌ای بالغ بر ۲۸۸ میلیارد ریال آغاز شده، ۴۰ دستگاه سوزن تعویض شده و ارتفاع ریل‌ها نسبت به وضعیت پیشین تغییر محسوسی خواهد کرد.

رضازاده در پایان یادآور شد: خردادماه امسال و با حضور وزیر راه و شهرسازی، پروژه تعمیرات اساسی و نوسازی خطوط ریلی داخلی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به طول ۱۳ کیلومتر در دو محور B و سیلو آغاز شد و طبق برآوردها، قرار است طی مدت ۲۴ ماه به اتمام برسد.

ترابری مسافر در بنادر قشم از ۶.۶ میلیون نفر سفر گذشت

"مرتضی آسیابانپور " ضمن تشریح آمار عملکرد بنادر قشم طی دوره زمانی پنج ماهه نخست سال ۹۶ اظهار داشت: طی این مدت، دو میلیون و ۶۱۱ هزار و ۲۳۷ تن انواع کالاهای نفتی و غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد.

وی افزود: از این رقم، دو میلیون و ۵۹۹ هزار و ۱۷۷ تن مربوط به کالای غیر نفتی و ۵۲ هزار و ۱۲۰ تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

سرپرست اداره بنادر و دریانوردی قشم از صادرات و واردات ۵۲ هزار و ۸۲۳ تن کالای غیر نفتی در بنادر این جزیره طی مدت یاد شده سخن به میان آورد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج هزار و۴۳۸ تن کالای صادراتی و ۴۷ هزار و ۳۸۵ تن محموله وارداتی طی این مدت صورت گرفت.

آسیابانپور حجم عملیات کابوتاژ کالاهای غیر نفتی در بنادر این جزیره را بالغ بر ۲,۵ میلیون تن اعلام کرد.

این مقام مسؤول همچنین به کارنامه فعالیت های مسافری در جزیره قشم نیز اشاره کرد و گفت: ترابری شش میلیون و ۶۴۵ هزار و ۲۶۱ نفر- سفر در بنادر مسافری این جزیره به ثبت رسید.

سرپرست اداره بنادر و دریانوردی قشم در پایان خاطرنشان کرد: طی این مدت ۲۹ هزار و ۲۰۷ TEU کانتینر در بنادر بهمن و کاوه تخلیه و بارگیری شد.

افزایش نظارت برسکوهای مستقر در آبهای اسحفاظی استان بوشهر

محمد شکیبی نسب معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر  و دریانوردی استان بو شهر در این باره گفت: با توجه به رعایت الزامات و استانداردها در حوزه ایمنی و زیست محیطی توسط سکوهای مستقر در آبهای اسحفاظی استان بوشهر، افزایش نظارت‌ها از سال گذشته در دستور کار این اداره کل قرارگرفت.

محمدشکیبی نسب افزود: در این راستا و طی یکسال گذشته تاکنون در مجموع تعداد ۵ بازرسی صورت گرفت که شامل سه بازرسی از سکوهای متحرک، بازرسی از یک فروند شناور فرآورشی و یک بازرسی نیز از سکوی ثابت توسط کارشناسان این مجموعه انجام شده است.

وی اضافه کرد: در جدیدترین اقدام نیز شناور فرآورشی CYRUS در منطقه نفتی لایه مرزی در مرز مشترک با قطر توسط کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر مورد بازرسی قرار گرفت.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در خصوص موارد بازرسی در این پایش ها عنوان کرد: از جمله موارد بازرسی در این نظارتها میتوان به بررسی تجهیزات نجات در دریا، تجهیزات تشخیص و مقابله با آتش، تجهیزات ناوبری، موارد مربوط به محیط زیست، آمادگی برای حالت اضطراری، تجهیزات موتور خانه و الزامات سازه ایی اشاره کرد.

گفتنی است، در حال حاضر تعداد ۲۰ سکوی متحرک و ۸۰ سکوی ثابت نفتی در آب‌های استحفاظی استان بوشهر مستقر می‌باشند.

نظر شما