شناسهٔ خبر: 43084 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

برنامه‌ریزی برای رساندن شبکه آزادراهی ایران به ۵۰۰۰ کیلومتر/ نیاز به منابع غیربودجه‌ای برای توسعه آزادراه‌های کشور داریم/ باید ثبات اقتصادی برای سرمایه‌گذار در قوانین و مقررات ایجاد شود

آخوندی در جمع وزیر راه وشهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث آزدراه مشهد- چناران- قوچان گفت: در پی این هستیم تا بتوانیم شبکه آزادراهی ایران را توسعه دهیم و به ۵۰۰۰ کیلومتر برسانیم که برای این کار نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده در سطوح بین‌المللی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در ادامه سفر یک روزه به استان خراسان رضوی در مراسم آغاز مرحله نخست ساخت آزادراه مشهد - چناران - قوچان و بهره‌برداری از کنارگذر شهر چناران در شمال مشهد افزود: ساخت هر کیلومتر آزادراه ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد بر همین اساس ساخت سه هزار کیلومتر آزادراه در سطح کشور در نظر گرفته شده که اجرای آن نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است. 

وزیر راه و شهرسازی به تنگناهای مالی دولت اشاره و بیان کرد: بر این اساس دولت باید سیاست خود را مبنی بر بهره گیری از منابع غیربودجه‌ای تنظیم کند. 

وی گفت: به منظور جذب سرمایه گذار خارجی در توسعه شبکه های ارتباطی در کشور باید ثبات اقتصادی برای سرمایه گذار به ویژه در قوانین و مقررات ایجاد شود. 

آخوندی افزود: خراسان یک حوزه تمدنی است و اگر به این منطقه از دیدگاه تمدنی نگاه کنیم باید تصمیم‌گیریها نیز در حوزه‌های مختلف به صورت ویژه صورت گیرد. توسعه شبکه ارتباطی در خراسان نیازمند نگاه ویژه است. 

به خراسان نگاه فراملی داریم و ارتباط از طریق خراسان به آسیای میانه در قالب توسعه شبکه ارتباطات برای ما اهمیت دارد. 

وی ادامه داد: برای توسعه شبکه ارتباطات فراملی باید بخشهای مختلف شبکه ارتباطی از جمله ریلی، جاده ای، هوایی و آزادراهی بازآفرینی شوند و به این راهها نگاهی فراتر از یک مسیر داشته باشیم. 

وزیر راه و شهرسازی به اهمیت آزاد راه مشهد - چناران - چناران اشاره و بیان کرد: امتداد این آزادراه به شمال کشور و لطف آباد و از آنجا به ترکمنستان متصل می شود. باید شبکه آزادراه را در این مسیر یعنی از مسیر آزادراه قوچان به سمت لطف آباد مورد توجه قرار دهیم. 

وی گفت: امیدواریم در دولت بتوانیم مفهوم حوزه تمدنی خراسان را بیشتر مورد توجه قرار دهیم که این توجه به حوزه تجارت، توسعه و امنیت باز می گردد و خطه خراسان می تواند تامین کننده کشور باشد. 

آخوندی افزود: زمان پایان ساخت آزاد راه مشهد - چناران - قوچان سال ۱۴۱۲ خواهد بود که باید برای شتاب در عملیات آن از منابع غیربودجه ای به ویژه از کمک آستان قدس رضوی بهره می گیریم. 

وی ادامه داد: در حوزه زیرساختها در بخش ریلی، هوایی و جاده ای نیاز به سرمایه گذاران بزرگ داریم بطوری که فقط برای توسعه فرودگاه مشهد ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز است. این مبلغ از طریق جذب سرمایه گذار محقق می شود لذا باید سیاستها را به سمت ثبات اقتصادی و سیاسی پیش ببریم. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان دولت دوازدهم ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری در بخشهای مختلف ارتباطی به امضا رسانیده ایم که این میزان ۱۹ برابر بودجه نقدی سال گذشته وزارتخانه است. امیدواریم این قراردادها را با جذب سرمایه از بخش خصوصی به مرحله اجرا برسانیم. 

وی افزود: عملیات اجرایی مرحله دوم آزادراه مشهد- چناران - قوچان باید هرچه سریعتر آغاز شود که در این زمینه به آستان قدس رضوی برای جذب تسهیلات بانکی کمک خواهیم کرد تا با پایان مطالعات اجرایی آن این عملیات تا اواخر امسال آغاز شود. /

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۶ شهریور ماه در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه مشهد- چناران- قوچان ضمن تبریک عید سعید غدیر خم به نقش خراسان بزرگ در توسعه اندیشه ایرانشهری و معرفی آن به دنیا اشاره کرد و گفت: خراسان بزرگ سهم بزرگی در اندیشه ایرانشهری دارد و بزرگان حوزه‌های مختلف اندیشه از این سرزمین برخاسته‌اند که ضروری است دراین زمینه مروری داشته باشیم و به اثری که این اشخاص در توسعه ایران برجای گذاشته‌اند اندیشه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خراسان بزرگ در بحث خطه تمدنی ایران نقش بسیار بزرگی دارد و خراسان بزرگ درواقع یکی از کانون‌های اصلی توسعه تمدن اسلامی و تمدن ایرانشهری در منطقه است و یکی از تقاطی است که توانسته سهم بسیار بزرگی در جهت توسعه ایران و همچنین جهان داشته باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: بخش عمده بزرگان حوزه علم و دانش هم در ادبیات حکمت و سایر علوم از منطقه خراسان بزرگ هستند و اگر به این منطقه به عنوان حوزه تمدنی نگاه کنیم آن وقت درمجموع تصمیمانی که می‌خواهیم بگیریم علائم و راهنماهای مهمی به ما خواهد داد.

وی با تاکید بر نقش خراسان بزرگ در توسعه ایران تصریح کرد: ما نیازمند شبکه ارتباطی راهی هستیم که بخشی از آن از خراسان می‌گذرد در واقع خراسان قلب تمدن ایرانشهری است و باید از این منظر به آن نگاه شود.

آخوندی گفت: نگاه به سرزمین خراسان باید فراملی باشد و در مباحث توسعه باید به ارتباطات فرامرزی توجه کنیم و بازنگری در ارتباطات ایران با افغانستان ایران با ترکمستان و ایران با کل آسیای میانه برای ما ضروری است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به خراسان بزرگ و نقشی که در توسعه ایرانشهری ایفا می‌کند توجه کنیم و درارتباطات خود بازنگری داشته باشیم در این صورت اگر بخواهیم وارد شبکه ریل شویم باید در نظر داشته باشیم که حوزه ریلی را چگونه بازآرایی کنیم که این موضوع درمورد شبکه هوایی و بزرگراهی نیز صدق می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: توسعه آزادراه‌ها در خراسان بزرگ و همچنین توسعه تمام شقوق حمل‌و‌نقل در این خطه هم از بحث امنیتی هم از مباحث فرهنگی و سیاسی مهم هستند و توجه به این منطقه توجه استراتژیک و ساختاری است درصورتی که نگا ما به خراسان بزرگ از این نوع باشد آن وقت است که تمامی مباحث توسعه در این راستا برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت احداث آزادراه مشهد- چناران- قوچان تاکید کرد: باید این آزادراه را در ابعاد بزرگتری ببینیم و به این موضوع توجه داشته باشیم که این آزادراه چگونه می‌تواند به ترکمنستان وصل شود. همچنین برای ما مهم است که این آزادراه چگونه به مرکز ایران و سرخس متصل می‌شود.

وی تاکید کرد: توسعه شبکه آزد‌راهی درخراسان بزرگ مدنظر ماست که امیدواریم همه ما پیله‌ها و پوسته‌ها بشکافیم و ببینیم چه ماموریت و چه وظایف تاریخی بزرگی را بر عهده داریم.

آخوندی ادامه داد: امیدورایم با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی آستان قدس رضوی که نقش کلیدی در توسعه خراسان دارند ما بتوانیم در دولت مفهوم حوزه تمدنی خراسان بزگ را با تامل دنبال کنیم  زیرا در نهایت تجارت توسعه و امنیت به این نوع نگاه برمی‌گردد.

وی ادامه داد: آخر کار ما نیاز داریم تا فراتر از استان خراسان به موضوع توسعه آن توجه داشته باشیم و به نقشی که خراسان بزگ می‌تواند  در حوزه تمدنی ایفا کند تامل کنیم.

آخوندی گفت: عملیات اجرایی احداث آزاد راه مشهد- چنارتن- قوچان در فاز اول که مشهد- چناران است خوب پیش رفته زیرا همه می‌دانیم که دولت در تنگنای مالی قرار دارد و ما باید بتوانیم از منابع غیر بودجه‌ای دولت استفاده کنیم.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: در پی این هستیم تا بتوانیم شبکه آزدراهی ایران را توسعه دهیم و به ۵۰۰۰ کیلومتر برسانیم که برای این کار نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده در سطوح بین‌المللی هستیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه روابط و قوانینی که درباره سرمایه‌گذاری در توسعه ایران تنظیم می‌شوند باید پایدار باشند گفت: وقتی وارد بحث آزدراه‌ها می‌شویم از سرمایه‌گذاری ۲۰ تا ۲۵ ساله صحبت می‌کنیم بنابراین ایجاد ثبات در سرمایه‌گذاری بسیار مهم است و باید به آن توجه کنیم.

آخوندی همچنین با اشاره به اینکه پروژه فوق بازگشت سرمایه‌اش ۱۶ سال زمان می‌برد گقت: از همه خواهش می‌کنم که محیط اقتصادی را با ثبات کتیم  تا به سمت جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برویم.

وی همچنین با اشاره به اینکه درحال حاضر فضای مناسبی ایجاد شده گفت: در دولت یازدهم حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری امضا شده که امیدواریم دراین دوره شتاب بیشتری بگیرد و بتوانیم سایر طرح‌های عمرانی را در استان اجرا کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

آخوندی همچنین ضمن تشکر از آستان قدس رضوی برای مشارکت ۷۰ درصدی دراجرای این پروژه گفت: از آقای بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خواهش می‌کنم که فاز دوم عملیات اجرایی احداث آزادراه فوق را که چناران تا قوچان را دربرمی‌گیرد هرچه سریع‌تر شروع کنند و ما در وزارت راه و شهرسازی در بحث تسهیلات مالی کمک لارم را ارائه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم اوایل سال جدید قطعه دوم را که درحال حاضر مطالعه آن شروع شده به مرحله اجرا درآوریم و بتوانیم شبکه ارتباطی راهی را در کشور گسترش دهیم.

نظر شما