شناسهٔ خبر: 43087 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در را آهن خبر داد:

اجرای ۱۶۷ پروژه زیربنایی راه آهن/ برنامه دوخطه و برقی سازی همه مسیرهای ریلی کشور

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: هم اینک ۱۶۷ پروژه زیربنایی با ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه راه آهن کشور دست قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مازیار یزدانی که همراه وزیر راه و شهرسازی به مشهد سفر کرده است در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تمامی طول ۱۱ هزار کیلومتر مسیر ریلی در سطح ایران به رغم محدودیت‌ها و تنگناهای دولتی هم اینک تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.  

وی ادامه داد: در جای جای این مسیر ۱۱ هزار کیلومتری ریلی پروژه های متعدد همچون ساخت نمازخانه، ایستگاه، سالن مسافری، تغییرات خطوط و نیز علایمی کردن ایستگاهها در حال اجرا است.  

معاون راه آهن جمهوری اسلامی گفت: طی چهار سال اخیر پروژه های بسیاری آغاز شده و امروز بخشی از آنها و نیز طرحهای نیمه تمام ریلی برجای مانده از قبل به انجام رسیده اند. بخش قابل توجهی از طرحها نیز هم اکنون آماده شده و به مرور آماده بهره برداری می شوند.  

وی افزود: ۱۶۷ پروژه جاری بخشی از طرحهای در دست انجام در حوزه زیرساختی ریلی است که طرحهای متوسط و بزرگ زیربنایی را شامل می شوند.  

یزدانی ادامه داد: هدفگذاری شده تمام مسیرهای راه آهن به ویژه مسیرهای پرترافیک چه از نظر بار و چه مسافری دو خطه شده و همزمان تراکبندی و در نهایت برای برقی سازی آنها اقدام شود. برای تمامی مسیرها در این حوزه کار مطالعاتی انجام و عملیات اجرایی برخی از آنها آغاز شده است. برای نخستین مسیر که راه آهن تهران - مشهد است طی سالهای گذشته دو خطه و در سال ۹۴ تراکبندی صورت گرفت و قرارداد عملیات برقی سازی آن نیز منعقد شده و امسال عملیات اجرایی آن آغاز و ظرف چهار سال به انجام می رسد.  

وی گفت: پیوست فنی برای دو خطه کردن مسیر زیلی تهران - شمال هم در دست تکمیل است که با سرمایه گذاری طرف روس امیدواریم سریعتر اجرایی شود.  

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی افزود: دو خطه کردن مسیر راه آهن تهران - تبریز هم آغاز شده و بخش اعظم این مسیر هم اینک دوخطه است. در مسیر جنوب تا اهواز هم تمام خطوط راه آهن منتهی به این شهر دوخطه شده و در حالی بهره برداری است. ادامه مسیر ریلی به سمت بندرعباس نیز دوخطه و تراک ندی شده و برای برقی سازی آن در حال مذاکره با شرکتها هستیم.  

وی ادامه داد: مطالعات دوخطه شدن مسیر پرترافیک محور شرق یعنی راه آهن بافق - مشهد نیز به انجام رسیده و در پی برنامه ریزی برای آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.  

او گفت: در راه آهن جمهوری اسلامی اقداماتی برای نخستین بار آغاز شده که از جمله آنها اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می باشد که هم اکنون در دست اجراست. قرارداد پروژه مسیر ریلی تهران - مشهد هم با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت منعقد شده و کارهای مطالعاتی آن به انجام رسیده است.  

یزدانی افزود: اتصال ریلی به مراکز همه استانهای کشور از جمله اهداف و برنامه ریزیهاست. هم اکنون هشت مرکز استان به شبکه راه آهن کشور متصل نیستند و بدین منظور پروژه هایی تعریف شده که با تامین اعتبار طی چند سال آینده به انجام می رسند.  

وی همچنین مسیر ریلی مشهد - زاهدان - چابهار را برای اتصال به افغانستان و حمل بار بسیار مهم توصیف و بیان کرد: بخشی از این مسیر حدفاصل زاهدان - چابهار و نیز خواف - هرات پیشرفت خوبی دارد. تلاش می شود هرچه سریعتر با تامین مالی در بخش زاهدان - مشهد هم این مسیر ریلی اجرایی شود.  

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: امروز راه آهن ایران نسبت به بسیاری از کشورها وضعیت بهتری دارد. طی سالهای اخیر برخی کشورهای منطقه همچون قزاقستان، چین و ترکیه سرمایه گذاریهای هنگفتی در حوزه ریلی اعم از مسافری و باری و یا هر دو انجام داده اند. همه کشورهای در حال توسعه به شدت به تقویت و توسعه حوزه ریلی روی آورده اند. ترکیه اعتبارات حوزه ریلی خود را ۶۰ برابر کرده زیرا توسعه این حوزه به صورت مجازی وسعت کشورها را کوچک و تبادلات را تسهیل کرده و در واقع ارتقا ارتباطات ریلی بهترین مسیر برای توسعه است.  

وی افزود: ایران نیز مطالعات خوبی در این حوزه داشته اما ساخت راه آهن پرهزینه است و باید راهکارهای مناسبی برای تامین مالی آن پیش بینی شود. بهترین این راهها یعنی سرمایه گذاری خارجی هم اکنون در دستور کار دولت و راه آهن جمهوری اسلامی است.  

نظر شما