شناسهٔ خبر: 43101 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی:

آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای برطرف نمودن مسائل شهری مشهد

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از آمادگی این وزارتخانه برای برطرف نمودن مسائل شهری مشهد بر اساس اولویت بندی ارائه شده توسط شورا خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از  شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی صبح امروز و در نشست خود با اعضای شورای شهر مشهدمقدس، ضمن تبریک دهه ولایت و امامت و نیز شروع به کار دوره جدید شورای اسلامی شهر، اظهارداشت: تعامل دولت با شورا بحث جدی است که در سال های اخیر این تعامل به مرز صفر نزدیک شده بود؛ این انفکاک، جز صدمه برای شهر و برنامه های شهری خروجی دیگری نداشته است.

ایزدی برگزاری چنین جلساتی را شروعی برای گسترش تعاملات جدی در تمامی عرصه های شهر دانست که یکی از آنها بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی است و افزود:

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شورای شهر، عالی‌ترین مرجع حوزه مباحث شهری است که سایر دستگاه‌ها نیز باید در این راستا هماهنگی های لازم را در این زمینه داشته باشند؛ در وضعیت کنونی این هماهنگی وجود ندارد و نتیجه آن جز بروز مشکلات و تبدیل شدن برخی مشکلات به چالش‌ نخواهد بود.

ایزدی افزود: تمام تلاش خود را برای ایجاد این هماهنگی و تعامل در حوزه عمران و بهسازی شهری انجام خواهم داد؛ مجموع نشست هایی با شکل‌گیری یک کارگروه خاص باید برگزار شود و شورای شهر ضمن صدور ماموریت به این کارگروه، مسائل شهر با اولویت تبیین شده از سوی شورا مورد بحث قرار گیرد.

وی با اشاره به برخی از چالش های پیش روی شهر مشهدمقدس اظهارداشت: این مشکلات شامل انتقال پادگان‌ها، حاشیه شهر، بافت پیرامونی حرم مطهر و انضباط اجتماعی است که با برطرف شدن این مشکلات مشهد به الگویی برای کلانشهرهای دیگر تبدیل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اشاره خود به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی گفت: از سال ۷۵ با این طرح درگیر هستیم؛ وزارت راه و شهرسازی به دنبال اصلاح رویکرد های طرح بوده که قابلیت اجرایی هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه طرح مصوب بافت پیرامونی در سال ۷۳ به امضا بزرگترین مقامات کشور رسید ولی شهرداری مدعی بر عدم امکان اجرای این طرح بود، اظهارداشت: این طرح بدنبال ایجاد یک فضای اشتراکی بین ۳ رکن طرح و کاهش میزان مداخله بخش های دولتی به میزان ۲۳ درصد بود و بقیه طرح باید به بخش خصوصی و مردم واگذار می‌شد.

ایزدی با بیان اینکه در سند سال ۸۳، میزان مداخله بخش های دولتی به ۵۵ درصد افزایش یافت، خاطرنشان کرد:

این طرح اجرا شد و امروز صحبت از پیشرفت ۵۵ درصدی این پروژه است.

وی گفت: آنچه که تا به امروز مورد تجدید نظر واقع شده، راهبرد های طرح بوده و هیچ سندی جایگزین اسناد پیشین نشده است؛ همه معتقدیم طرح ملاک عمل باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و به گونه‌ای باشد که عملیاتی بوده و قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.

ایزدی با بیان اینکه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی مملوء از ارزش های معنوی و ملموس است که در طرح های قبل به آن توجه نشده، افزود: بخش میراث فرهنگی جزئی از این ارزش هاست که باید لحاظ شود و در سند جدید مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم پیوند این مجموعه به شهر مشهدمقدس، افزود: این منطقه به دلیل وجود مضع شریف امام رضا(ع) نقطه کانونی شهر مشهد است؛ پیوند این منطقه با دیگر مناطق شهر از تمام جهات باید محقق شود.

ایزدی از لزوم ارائه نقش محوری به مردم در نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر خبرداد و گفت: وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد تا همه مسائل شهری مشهد را به ترتیبی که شورای شهر اولویت بندی می‌نماید، برطرف سازد.

وی با بیان اینکه به دنبال حذف گذشته نیستیم و نکات مثبت را ادامه خواهیم داد، گفت: مسائل مختلف را باید آسیب شناسی کنیم؛ مجلس و نمایندگان مجلس نقش مهمی پیشرفت طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر دارند به گونه‌ای که ۹۰ میلیارد تومان ردیف اعتباری برای حاشیه نشینی در مشهد اختصاص داده شد که با همت نمایندگان مجلس صورت گرفته است.

ایزدی با اشاره به عدم همکاری و همراهی شورای چهارم شهر مشهد با وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: نگاه به مقتضیات محلی امری ضروری است و اگر اینگونه نباشد، منتج به ناکارآمدی می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما