شناسهٔ خبر: 43270 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در راستای دستیابی به تولید آمارهای استاندارد و با کیفیت صورت گرفت:

سامانه BI و کتاب شناسنامه اقلام در کمیته آماربخشی وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد/ امکان دسترسی به داده‌های اطلاعاتی سازمان‌های تابعه با سامانه BI

رونمایی در راستای دستیابی به تولید داده‌ها و آمارهای ثبتی استاندارد و باکیفیت، همچنین یکپارچه‌سازی داده‌ها و آمارها، در جلسه آماربخشی وزارت راه و شهرسازی با حضور رئیس مرکز آمار ایران و معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت‌خانه از سامانه BI و نیز کتاب شناسنامه اقلام رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسه کمیته آماربخشی وزارت راه و شهرسازی با حضور رئیس مرکز آمار ایران و امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از سامانه BI و کتاب شناسنامه اقلام رونمایی شد.

سامانه BI داشبورد مدیریتی وزارت راه و شهرسازی است که با توجه به ماهیت اطلاعاتی و تنوع آمارها دسته‌بندی‌هایی در سامانه برای استفاده راحت‌تر از اطلاعات ممکن شده است. این سامانه دارای داشبوردهای مختلف و شاخص‌های گوناگون بار، ترانزیت، زیرساخت‌های جاده‌ای است که برای هر شاخص پنجره‌ای طراحی شده که جزییات هر شاخص درآن آمده است.

همچنین برای بررسی موثر عملکرد سازمان‌ها بر اساس برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی تصویر بخشی وضعیت عملکرد نیز به سامانه اضافه شده است.

همچنین شناسنامه اقلام آماری وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی حجم اطلاعات وزارت‌خانه نیز دراین نشست رونمایی شد که شاخص‌ها و اقلام موجود در سامانه سجا درآن درج شده است.

در این نشست، امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و رئیس کمیته آماربخشی وزارت راه و شهرسازی درسخنانی عنوان کرد: آمار مبنای پژوهش و تصمیم‌گیری در سازمان‌هاست و از سال ۹۳ به ساماندهی و یکپارچگی آمار وطزارت راه و شهرسازی اقدام شده است.

امینمی با بیان اینکه تا پیش از تهیه سامانه BI در سیاه‌چاله‌ای از آمار بودیم و بدنه دستگاه‌ها با راس در ارائه آمار همزبان نبودند، افزود: برخی از آمارها موضوعیت نداشت و کاربردی نبود و لازم بود با توجه به شرح وظایف سنگین و گستردگی خدمات وزارت راه و شهرسازی با وجود دشواری کار به طور سیستماتیک بودن دخالت در وظایف دستگاه‌ها به ساماندهی آمار و اطلاعات بپردازیم. در این راستا بدون دخالت در وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌های تابع وزارت راه و شهرسازی اطلاعات را در چند مرحله وارد سامانه سجا کردیم و به بازتعریف آن پرداختیم. محصول کار، سامانه منسجمی شد که اطلاعات را به داشبورد BI می‌دهد و می‌توان اطلاعات را تحلیل کرد. روی داشبورد شاخص‌های زیادی نیز طراحی شده که بتوانیم خدمات بهتری نیز ارائه کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برنامه ما به‌روز رسانی اطلاعات است و با جابه‌جایی داده‌ها و پردازش آنها می‌توانیم اقلام موردنیاز بیشتری را به دست آوریم.

رئیس کمیته آماربخشی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با توسعه این سامانه شاهد بهره‌وری بالای آمار و صرف انرژی کمتر در اجرای پروژه‌ها باشیم و به تولید داده‌ها و آمارهای ثبتی استاندارد با کیفیت و برخط و یکپارچه‌ٍازی داده‌ها و آمارها برسیم.

همچنین امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران درسخنانی با بیان اینکه امسال نقطه عطف تبدیل نظام آماری از سنتی به نوین است، گفت: در نظام نوین آمارگیری مراجعه مستقیم به جامعه آماری نمی‌شود و خود اظهاری نیست. هرکس باید دارای کد شناسایی باشد و دستگاه‌ها نیز در جمع‌آوری آمارها منفعل نیستند بلکه در سامانه اطلاعاتی خود فیلدهایی دارند که اطلاعات آن کدگذاری شده و در اختیار مرکز آمار قرار می‌گیرد.

پارسا با ابراز خرسندی از راه‌اندازی سامانه BI در وزارت راه و شهرسازی افزود: امیدواریم به تولید شاخص‌های ترکیبی ریا ارائه آمارهای غیرموازی و ساماندهی شده در تمام دستگاه‌ها برسیم.

نظر شما