شناسهٔ خبر: 43339 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جریان سفر به اردبیل انجام شد:

بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه احداث راه‌آهن اردبیل/ بررسی روند اجرایی ساخت پل دره‌ای آرپاچای

بازدید وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به اردبیل از روند اجرای احداث خط آهن استان بازدید و ضمن گفت و گو با پیمانكاران و مشاوران طرح از نزدیك در جریان جزئیات این پروژه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین روز از سفر خود به اردبیل از پروژه احداث راه‌آهن این استان به سمت میانه و همچنین پل عظیم دره‌ای آرپاچای با ارتفاع ۷۷ تا ۸۰ متری به عنوان یكی از بزرگترین پل‌های دره‌ای واقع در مسیر ریلی این خط آهن بازدید و از نزدیك در جریان جزئیات پروژه قرار گرفت.

مسیر راه‌آهن میانه-اردبیل به طول ۱۷۵ كیلومتر با سرعت ۱۶۰ كیلومتر بر ساعت برای مسافرین و ۱۲۰ كیلومتر بر ساعت برای باری از ایستگاه شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز شده و تدریجا وارد منطقه كوهستانی می‌شود.

این خط با رعایت حریم دریاچه سد شهریار از حاشیه محل سد عبور كرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل اوزن ادامه مسیر می‌دهد.

خط مذكور در ادامه به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق كوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از آن از مسیر كنار جاده اردبیل-مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل می‌شود.

به گفته پیمانكار این پروژه تاكنون ۴ هزارو ۴۱۶ میلیارد ریال برای ساخت این خط آهن هزینه شده و براورد اولیه مورد نیاز برای تكمیل آن نیز هزارو ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است كه ۶۰۰ میلیارد تومان آن برای عملیات روسازی و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای اجرای عملیات روسازی در نظر گرفته شده است.

با توجه به اقدامات صورت گرفته در این پروژه ریلی عملیات احداث ایستگاه‌های آن دارای ۳۶ درصد پیشرفت فیزیكی، عملیات زیرسازی ۷۰ درصد و در كل تمامی پروژه دارای پیشرفت فیزیكی ۴۶ درصدی است كه به عنوان سخت‌ترین راه‌آهن كشور به شمار می‌رود.

به گفته خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی اجرای خط آهن استان اردبیل در ۵ استان اولویت‌دار دوم در برنامه ملی در نظر گرفته شده كه هم‌اكنون دارای ۱۰ قطعه اجرایی و ۴ قطعه در دست مناقصه است.

گفتنی است این خط آهن در كل دارای ۸ ایستگاه است كه ۳ ایستگاه میانه، فیروزآباد و اردبیل از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود.

نظر شما