شناسهٔ خبر: 43342 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران اعلام كرد:

افزایش ۳ برابری اعتبارات پروژه راه‌آهن اردبیل نسبت به سال ۹۵/ ساخت ۱۷ كیلومتر از تونل‌های مسیر خط آهن اردبیل/ به دنبال تامین مالی پروژه از طریق بانك و صندوق توسعه ملی هستیم

در جمع آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه دولت برای تامین مالی این پروژه بیان كرد: در پی آن هستیم تا تامین مالی بخشی از پروژه را از طریق بودجه و بخش دیگری را از طریق بخش خصوصی انجام دهیم. من در این راستا از شركت‌های همكار در این پروژه درخواست كردم تا ضمن تشكیل یك كنسرسیوم بخشی از پروژه را از طریق بانك‌ها و صندوق توسعه ملی تامین مالی كنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی احداث خط آهن اردبیل در جمع خبرنگاران گفت: یكی از پروژه‌های بسیار مهمی كه امروز و در این سفر به همراه نمایندگان محترم مجلس از آن بازدید كردیم پروژه احداث خط آهن اردبیل-میانه بود. این پروژه عظیم طولی ۱۷۵ كیلومتری دارد كه حدود ۲۴ كیلومتر آن تونل  و بیش از ۴ كیلومترش پل است. پل‌هایی كه تنها یكی از آن‌ها دارای ارتفاعی حدودا ۸۰ متری است. بنابراین باید بگوییم كه این خط ریلی پروژه‌ای با ابنیه‌ای بسیار سخت و پیچیده  بوده كه از مناطق كوهستانی عبور كرده و خود را به دشت اردبیل می‌رساند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه خوشبختانه تمامی قطعات پروژه در حال حاضر فعال است گفت: هم‌اكنون عملیات زیرسازی احداث این خط آهن بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیكی داشته و همچنین پیشرفت فیزیكی كل پروژه نزدی به ۴۶ درص اعلام شده است.

آخوندی درادامه با بیان اینكه عملیات اجرایی این راه‌آهن در بخش دشت بسیار خوب پیش رفته است گفت: خوشبختان پیشرت پروژه در بخش‌های كوهستانی نیز عقب نبوده و از ۲۴ كیلومتر تونل موجود به عنوان پیچیده‌ترین بخش پروژه ۱۷ كیلومتر آن كه بدون شك بخش عمده‌ای از عملیات مذكور است تا كنون به انجام رسیده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به بازدید خود از پل بزرگ دره‌ای آرپاچای كه در طول مسیر این خط آهن واقع شده است گفت: این پل كه سخت‌ترین بخش احداث پل‌های موجود در مسیر راه‌آهن اردبیل-میانه است هم‌اكنون در حال ساخت است و خوشبختانه كارگاه آن فعال بوده و پیمانكار و مشاور اجرایی آن نیز راه‌حل‌های فنی خود را برای پیشبرد پروژه پیدا كرده‌اند.

وی در ادامه از افزایش ۳ برابری اعتبارات این پروژه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه با پیگیری سختی كه از سوی نمایندگان محترم اردبیل در مجلس شورای اسلامی مشاهده كردیم موفق شدیم اعتبارات لازم برای اجرای این خط آهن را در سال جاری ۳ برابر افزایش دهیم كه قطعا شد بسیار خوبی به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با توجه به سفر ریاست جمهوری به این استان و تعهد وی در خصوص ساخت و تكمیل راه‌آهن اردبیل نیز گفت: دولت دوازدهم پس از اتمام پروژه‌های ریلی ۵ مركز استان در سال جاری طیق تعهدات پیشین خود در نظر دارد تا اتصال ریلی ۵ مركز استان دیگر را در برنامه بعدی خود قرار دهد كه قطعا اردبیل یكی از مهمترین آن‌ها به مشار می‌رود.

آخوندی با تاكید براین نكته كه تلاش داریم تا اعتبارات بیشتری را به راه‌آهن اردبیل در بودجه سال ۹۷ اختصاص دهیم گفت: این پروژه با در نظرگرفتن قیمت‌های روز دنیا بیش از ۲ هزار میلیارد تومان قیمت دارد. چراكه از جهت مسائل فنی و ارقام مالی با پروژه‌های كوچك دیگر به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

به گفته وی خاكبرداری ۲۸ میلیون مترمكعبی در روند اجرای این پروژه تنها یكی از اقدامات اجرایی آن به شمار می‌رود كه نشان از عظمت و غول‌آسا بودن آن در میان پروژه‌های ریلی دیگر در سطح كشور دارد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه دولت برای تامین مالی این پروژه بیان كرد: در پی آن هستیم تا تامین مالی بخشی از پروژه را از طریق بودجه و بخش دیگری را از طریق بخش خصوصی انجام دهیم. من در این راستا از شركت‌های همكار در این پروژه درخواست كردم تا ضمن تشكیل یك كنسرسیوم بخشی از پروژه را از طریق بانك‌ها و صندوق توسعه ملی تامین مالی كنیم.

آخوندی در پایان خاطرنشان كرد: قصد داریم تا همزمان با افزایش اعتبارات ایت خط ریلی در بودجه از صندوق توسعه ملی نیز در پیشبرد پروژه استفاده كنیم تا بتوانیم به موازات یكدیگر هم پروژه را پیش ببریم و هم از حداكثر منابع موجود استفاده كنیم.

نظر شما