شناسهٔ خبر: 43394 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حیدری در جلسه ستاد بازآفرینی استان اعلام کرد:

سکونت ۱۴۱ هزار نفر در محلات بازآفرینی استان اردبیل/ تأمین اعتبار ۶۱ میلیارد ریالی برای طرح‌های بازآفرینی اردبیل در دولت یازدهم/ ضرورت پیش‌بینی ردیف اعتباری برای ساماندهی حاشیه شهرهای استان

محبوب حیدری مدیرکل اداره راه و شهرسازی اردبیل با تأکید براینکه ۳۰ درصد از مساحت شهری استان جزو محلات هدف بازآفرینی است گفت: طبق سرشماری انجام شده جمعیتی بالغ بر ۱۴۱ هزار و ۴۱۳ نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محبوب حیدری مدیرکل اداره راه و شهرسازی اردبیل در جلسه ستاد بازآفرینی استان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد گفت: استان اردبیل با مساحت حدودا ۱۷ هزار و ۸۶۷ کیلومتر مربع دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ بخش، ۷۱ دهستان و ۲۶ شهر است که در کل تعداد یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۴۲۰ نفر در آن زندگی می‌کنند.

حیدری در ادامه جلسه با بیان اینکه نرخ بیکاری استان با وجود جمعیت بالای آن برابر با ۱۴.۸ است گفت: اردبیل به دلیل کمبود اشتغال و آمار بالای بیکاری بین سال‌های ۸۵ تا ۹۰ کمترین میزان رشد جمعیتی را داشته که طبق آمار به مقدار ۳۵ درصد اعلام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی این استان همچنین خاطرنشان کرد: درحال خاضر برای طرح بازآفرینی ۴ شهرستان در اردبیل مصوب و ۲ طرح دیگر در دست بازنگری بوده و طبق آمار موجود ۴ شهر دیگر در برنامه تهیه سال ۹۶ قرار گرفته است.

حیدری در ادامه سخنان خود مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی دارای سکنه در استان را ۱۱۴۵.۹ هکتار اعلام کرد و افزود: طبق سرشماری انجام شده جمعیتی بالغ بر ۱۴۱ هزار و ۴۱۳ نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.

به گفته وی جمعیت حاشیه‌نشینان در شهرستان اردبیل برابر با ۹۵ هزار و ۳۵۲ نفر بوده که ۶۷ درصد کل استان را به خود اختصاص می‌دهد.

حیدری همچنین مساحت کل بافت‌های میانی ناکارآمد شناسایی شده در استان را برابر با ۱۵۲۳.۳۴ هکتار اعلام کرد و افزود: شهر اردبیل در این حوزه نیز عددی ۹۶۳ هکتاری را به خود اختصاص می‌دهد.

این مقام مسئول با تأکید براینکه محلات هدف بازآفرینی ۳۰ درصد مساحت شهرهای استان اردبیل را شامل می‌شود گفت: در استان ۱۵ محله حاشیه‌نشنین وجود دارد که حدودا ۲۱.۶ درصد از مساحت کل استان را از آن خود کرده است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی اردبیل از برگزاری ۱۰ جلسه ستاد استانی بازآفرینی با ۹۶ مصوبه در اردبیل خبر داد و گفت: ادراه‌کل راه و شهرسازی استان تا کنون اقدامات بسیار خوب و مؤثری در حوزه بازآفرینی شهری در اربیل به انجام رسانده که اعطای تسهیلات بانکی، ساماندهی اطراف بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی، احداث مجتمع‌های تجاری، آزادسازی قسمتی از حریم بقعه و واگذاری آن به شهرداری اردبیل، برگزاری همایش بافت ناکارآمد میانی با دانشگاه ومدیران و کارشناسان نظام مهندسی، تأمین اعتبار ۶۱ میلیارد ریالی پروژه‌های روبنایی و زیربنایی بازآفرینی و تأمین اعتبار ۲۱ میلیارد ریالی برای آسفالت معابر در ۴ شهرستان استان از جمله آن به شمار می‌رود.

حیدری در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت پیش‌بینی ردیف خاص اعتباری برای ساماندهی حاشیه شهرهای استان با الویت اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و خلخال در سال ۹۷ از منابع ملی گفت: انجام مطالعات جامع روستاهاواقع در حریمشهرهای مذکور با توجه به طرح‌های بالادست توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تشکیل کارگروه ماده ۹ قانون حمایت از احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در جهت حل مشکلات مربوط به املاک و اراضی، جایگزینی ضمانت در قالب سفته و یا سایر تضمین‌ها جهت دریافت وام برای نوسازیو احداث واحدهای مسکونی در محلات هدف و پرداخت تخفیفات عوارض و نوسازی بافت فرسوده به شهرداری‌های استان بخشی از نیازهای استان در این حوزه است که درخواست توجه به آن از سوی مسئولین وجود دارد.

وی در پایان در تشریح سایر پیشنهادات ستاد بازآفرینی اردبیل نیز بیان کرد: ساماندهی حاشیه رودخانه‌های داخل شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، خلخال و گرمی، تأمین سهمیه قیر در محلات هدف ازسوی وزارت راه و شهرسازی و انجام آسفالت توسط شهرداری‌ها، تهیه و اجرای سند بازآفرینی بافت تاریخی ۴ شهر اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال و پارس‌آباد، خرید خانه محله در ادبیل و ... از دیگر پیشنهادات و درخواست‌های استان در امور بازآفرینی و نوسازی محلات در این منطقه به شمار می‌رود./

نظر شما