شناسهٔ خبر: 43416 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سید محمد بهشتی در مراسم معارفه محمدسعید ایزدی؛

شاهد عدل و عمارت در دوره دكتر آخوندی هستيم/ دولت‌های نهم و دهم در دو معاونت خرابی‌های زیادی انجام دادند

بهشتی عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور در مراسم تودیع ومعارفه معاون سابق و جدید معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: در دولت یازدهم، ما شاهد فتح بابی در کیفیت‌ها بودیم. یعنی با تاسیس کمیته فنی ۳ در شورای عالی شهرسازی و معماری بحث کیفیت در حوزه قوانین و مقررات و ساز و کارهای مدیریتی رفته رفته جا باز کرد و ما شاهد اولویت قائل شدن بر کیفیت به جای کمیت بودیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در مراسم تودیع و معارفه پیروز حناچی معاون سابق معماری و شهرسازی و محمدسعید ایزدی معاون جدید معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی که با حضور دکتر عباس آخوندی و معاونان وی، اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: در متون گذشته ما هرجا سخن از آبادانی شده تقریبا مکرر صحبت از این شده که آبادانی موکول به عدل و عمارت است.

بهشتی ادامه داد: عدل نه به تحلیل رایج در معنای قوه قضاییه که به تلقی قدما بدین معناست که هرچیزی در جای خود قرار بگیرد. عدل در فرهنگ ما آجر روی آجر گذاشتن نیست بلکه از قوه به فعل درآوردن است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور افزود: دوره گذشته وزارت آقای آخوندی یعنی دولت یازدهم این حسن را داشت که ما شاهد عدل و عمارت بودیم. وظیفه عدل به عهده معاونت شهرسازی و معماری بود و همه آنچه که در شهرها افسارش گسیخته بود و هیچ چیزی سرجای خود نبود توسط معاونت شهرسازی و معماری و با حمایت های وزیر بر سر جای خود قرار گرفت و این اقدام به واقع اتفاق افتاد.

بهشتی گفت: در دوره معاونت آقای حناچی، شاهد دوره بسیار ارزشمندی بودیم و اینکه عدل دوباره برقرار شد و شهرها در مسیر عدل قرار گرفت. البته در مسیر عمارت‌کردن نیز با حضور آقای ایزدی در سمت مدیرعاملی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در دولت یازدهم شاهد اتفاقات مثبتی بودیم.  

صاحبنظر عرصه میراث‌فرهنگی کشور در بیان تفاوت‌های عملکرد حوزه معاونت معماری و شهرسازی و عمران و بهسازی شهری ایران در دولت یازدهم با دولت‌های پیشین، گفت: در گذشته یعنی دولت‌های نهم و دهم، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و همچنین معاونت معماری و شهرسازی کارهای زیادی انجام می داد و خرابی‌های زیادی نیز به وجود می‌آورد زیرا شرط عدل و عمارت را انجام نداد.

عضو شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور، تاکید کرد: در حوزه معاونت معماری‌و‌شهرسازی دولت یازدهم اتفاق دیگری رخ داد و آن این بود که در بحث عدل، اتکای به حداقل‌ها از بین رفت و توجه به کیفیت ارجح بر کمیت شد.

 وی گفت: از روزگاری که کشور ما از جهت قوانین، مقررات و ساز و کارهای مدیریتی در حوزه معماری و شهرسازی اقدام کرد توجه به کمیت ارجح بر کیفیت بود. تا قبل از سال ۹۲، همه قوانین و مقررات ما به کمیات پرداخت و همه ساز و کارهای مدیریتی ما ضامت اجرای این کمیات بودند. آنقدر این قصه ادام پیدا کرد و انقدر کمیات تقلیل یافت که شاهد سیطره همه جانبه کمیات بودیم تا جایی که دیگر کیفیات در آنها مطرح نبودند.

بهشتی ادامه داد: در دولت یازدهم، ما شاهد فتح بابی در کیفیت‌ها بودیم. یعنی با تاسیس کمیته فنی ۳ در شورای عالی شهرسازی و معماری بحث کیفیت در حوزه قوانین و مقررات و ساز و کارهای مدیریتی رفته رفته جا باز کرد و ما شاهد اولویت قائل‌شدن بر کیفیت به جای کمیت بودیم.

وی این ویژگی دولت یازدهم را فتح بابی در تاریخ معماری و شهرسازی معاصر دانست و گفت: توجه به کیفیت به جای کمیت و آوردن آن در حوزه قوانین و مقررات و ساز وکارهای مدیریتی در کارنامه آقای حناچی نوشته می‌شود.

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور ادامه داد: ما در میراث‌فرهنگی موضوعی داریم که از آن درس‌ها می‌آموزیم و آن هم در حوزه باستان شناسی است. باستان شناسان محوطه های تاریخی را در محدوده کوچک حفاری می کنند تا به خاک بکر برسند و آن وقت تحقیقات شروع می‌شود.

بهشتی افزود: یکی از چیزهایی که وجود دارد و باید به آن توجه کرد این است که هر دوره ای شروعی دارد و پایانی دارد و این سنت الهی است. نکته دیگری  که وجود دارد توجه به این مطلب است که هر دوره‌ای پاسخگوی عملکرد خودش است.

وی گفت: آقای دکتر حناچی در دوره خودشان نشانه های خوبی گذاشتند و دوره خوبی را طی کردند همچنانکه آقای ایزدی در حوزه قبلی خود در حوزه عمران و بهسازی شهری ایران اقدامات خوبی را انجام دادند. ان شاء الله که آقای ایزدی که در مقام عمارت کردن موفق بودند ان شاء الله در مقام عدل ورزیدن نیز موفق باشند و آقای حناچی هم در هر جایی که هستند موفق باشند.

گفتنی است در مراسم فوق، محسن نریمان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها، محمدجعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری و تاسیسات عمومی و دولتی، حسین معصوم مشاور وزیر راه و شهرسازی، مقدوري معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی، اعضای هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، علی چگنی و منوچهر شیانی اصل از مدیران معاونت مسکن و ساختمان، مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، مهندس سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، اعضای انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرسازی، اعضای جامعه مهندسان مشاور، اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت ایران، مدیران مسکن و شهرسازی استان های سراسر کشور حضور داشتند.

نظر شما