شناسهٔ خبر: 43424 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون جديد معماری و شهرسازی مطرح کرد:

تشريح ماموريت‌ها و مسئوليت‌های معاونت معماری وشهرسازی در دوره جدید/ ضرورت توجه به مسائل کیفی به جای امور کمی در حوزه توسعه شهری/ اصلی‌ترين اولويت احیای طرح جامع سرزمینی است

ایزدی معاون معماری و شهرسازی حرکت از مفهوم کمیت صفر به سمت مفهوم کیفی در حوزه توسعه شهری را یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در این حوزه دانست و گفت: عدم تعادل در توزیع جمعیت، نسبت‌های نامتوازن عدالت جغرافیایی سرزمین،  نگاه بالا به پایین در فرایند طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شهری و توجه صرف به مسائل کالبدی در زندگی شهری از مسائل بسیار بزرگی است که باید به آن‌ها توجه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی در جلسه معارفه خود به عنوان معاون جدید معماری و شهرسازی ضمن تشکر و قدردانی از اعتماد وزیر راه و شهرسازی نسبت به انتخاب وی در این سمت بیان کرد:  پس از گذشت ۳۰ سال دوره آشنایی با آقای دکتر حناچی از ایشان قدردانی کرده و امید دارم با توجه به تجارب ارزشمند وی در امور معماری و شهرسازی بتوانیم مسیر پیش رو را با همراهی ایشان به خوبی طی کنیم.

ایزدی در ادامه اعلام کرد: قطعا یکی از دست‌آوردهای خوب ما در دوره گذشته بحث انضباط شهری بود که امید داریم با همکاری آقای حناچی بتوانیم این راه را ادامه دهیم.

ایزدی همچنین در تشریح سیاست‌ها و اقدامات مدنظر خود در تداوم مسیر پیش‌رو در حوزه معماری و شهرسازی بیان کرد: آنچه امروز به عنوان چالش با آن در کشور روبه‌رو هستیم چیزی جز سرگشتگی در مفهوم توسعه و گم‌گشتگی در جایگاه ایران نیست، متأسفانه ما تعریف صحیحی از مفهوم توسعه در کشور نداشته و از آن مهم‌تر نمی‌دانیم ایران در این جایگاه چه نقشی دارد، توسعه ایران متأسفانه نه در جایگاه سرزمین و نه در مقیاس توسعه شهری و نه حتی در مقیاس خرد مباحث معماری دارای تعریف روشن و مشخصی نیست.

ایزدی در ادامه حرکت از مفهوم کمیت صفر به سمت مفهوم کیفی در حوزه توسعه شهری را یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در این حوزه دانست و گفت: عدم تعادل در توزیع جمعیت، نسبت‌های نامتوازن عدالت جغرافیایی سرزمین، نگاه بالا به پایین در فرایند طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شهری و توجه صرف به مسائل کالبدی در زندگی شهری از مسائل بسیار بزرگی است که باید به آن‌ها توجه شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود بحران هویت و انقطاع از گذشته را از بحران‌های بزرگ امروز در مسائل شهرسازی و معماری در کشور اعلام کرد و افزود: امیدوارم بتوانیم در این عرصه در مقیاس سرزمینی، شهری و بخش ساختمان‌ها شاهد ایجاد تحولات بزرگی باشیم که این اقدام نیز تنها با همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌ها، شوراها، شهرداری‌ها، دانشگاهیان، اهل حرفه، سازمان‌های مردم‌نهاد، توسعه‌گران و ... میسر خواهد شد.

به گفته معاون معماری و شهرسازی امید است بتوانیم با توسعه و بسط اندیشه‌ ایران‌شهری که دکتر اخوندی بنیان‌گذار آن بود، به مفهوم واقعی از توسعه و جایگاه واقعی ایران در نظام برنامه‌ریزی وطرح‌ریزی‌مان برسیم.

وی در ادامه احیای طرح جامع سرزمینی که به طور مشخص به وزارتخانه محول شده است را یکی از اقدامات پایه‌ای در این دوره اعلام کرد و افزود: قطعا بعد از انجام این کار به دنبال تهیه سند ملی سیاست‌های توسعه در کشور هستیم که به تصور من کمبود آن به شدت در کشور احساس می‌شود.

ارتقای جایگاه شورایعالی شهرسازی و معماری

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه شورایعالی شهرسازی و معماری و تداوم نقش آن به عنوان بالاترین جایگاه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در حوزه‌های شهری و معماری و راه‌اندازی اتاق فکر (پردیس اندیشه) در حوزه معماری و شهرسازی با کمک اساتید و دانشگاهیان و بزرگان انجمن‌ها و نهادهای صنفی از دیگر اقدامات مورد توجه ما طی ۴ سال پیش رو به شمار می‌رود.

وی همچنین در اشاره به ارسال نامه از سوی جامعه مهندسین مشاور درخصوص آسیب‌شناسسی انجام شده در بخش معماری در کشور بیان کرد: قطعا در اولین فرصت با تشکیل جلسه‌ای به بررسی پیشنهادات ارائه شده واستفاده از آن‌ها در برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت پیش‌رو خواهیم پرداخت.

این مقام مسئول با تأکید براینکه باید در این دوره به نقش شهرداری‌ها و شورای شهر اولویت دهیم گفت: خوشبختانه در حال حاضر نوید انجام این کار فراهم شده تا بتوانیم ضمن برقراری ارتباطی خوب با شورای شهر تهران اقدامات خوبی را در کلانشهر تهران انجام داده و از ان به عنوان الگوی سایر شهرها در کشور بهره ببریم.

این مقام مسئول در ادامه تشکیل کمیته‌های مشترک و یک شبکه همکاری بین دولت، شهرداری و شوراها را یکی از اقدامات حائز اهمیت در این دوره دانست و افزود: یکی از تجارب خوب ما در این عرصه راه‌اندازی ستاد بازآفرینی شهری در شرکت عمران و بهسازی شهری بود در این ستاد بیش از ۲۰ دستگاه گرد هم آمدند و با یک اجماع تصمیم‌گیری‌ها انجام شد، امیدوارم بتوانیم این تجربه را در معاونت معماری و شهرسازی تکرار کنیم.

سیاست بازآفرینی شهری تا ارتقای کیفیت زندگی شهری دنبال مي‌كنيم

به گفته وی شرایط کنونی شهرهای کشور ایجاب می‌کند تا ما امروز سیاست بازآفرینی شهری و به دنبال آن ارتقای کیفیت زندگی شهری را دنبال کنیم، اگر به تحولات جمعیتی در ۲ سال اخیر نگاه کنیم می‌بینیم که دیگر شهرهای کشور نیازمند توسعه‌های کمی و بزرگ مقیاس نیستند.

ایزدی سیاست بازآفرینی را مهم‌ترین سیاست مواجهه با شهرهای امروز کشور دانست و افزود:  ماباید بر روی زیست‌پذیر کردن شهرها کهمتأسفانه امروز با مشکلات بسیار زیاید روبه رو هستند تأکید داشته و بهبررسی آن بپردازیم.

معاون معماری و شهرسازی با اشاره به این مطلب که طبق آمار ۱۹ میلیون نفر در ۲۷۰۰ محله با مساحتی بیش از ۱۴۰ هزار هکتار زندگی می‌کنند گفت: اگر به این مساحت نقاط ناکارآمد دیگر مانند حاشیه رودخانه‌ها، پادگان‌ها و اراضی ناهمگون و ... را اضافه کینم می‌بینیم که به شدت نیازمند به ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق هستیم.

وی ادامه داد: تلاش داریم جشنواره مهندسی که تا کنون ۲ مرتبه برگزار شده است را بار دیگر در حوزه‌های حمل و نقل و شهرسازی راه‌اندازی کرده و در نهایت با مشارکت و همکاری بخش‌های ذی‌ربط خلا‌های موجود را تا حد قابل قبولی برطرف سازیم.

نظر شما