شناسهٔ خبر: 4348 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان مطرح کرد:

برگزاری همایش مقررات ملی ساختمان، هفته اول اسفند در شیراز/ افزایش عمر سازه‌ها با نگهداری ساختمان پس از بهره‌برداری

ششمين همايش مقررات ملي ساختمان یک مقام معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: همایش اسفندماه مقررات ملی ساختمان با هدف ترویج نگهداری ساختمان پس از اتمام مراحل تولید مسکن برگزار می‌شود.

غلامرضا هوائی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری همایش مقررات ملی ساختمان در روزهای ششم و هفتم اسفند ماه در شیراز گفت: این همایش با هدف ترویج ضرورت نگهداری از ساختمان‌ها برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با بیان اینکه این همایش با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان فارس برگزار می‌شود، ادامه داد: متأسفانه در کشور ما پس از اتمام عملیات ساختمانی و آغاز بهره‌برداری از آن، مهندسان فعالیت مهندسی نگهداری از سازه را به فراموشی می‌سپارند. برگزاری این همایش برای معطوف کردن توجه مهندسان ساختمان به این مقوله است.

این مقام معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: ساختمان بعد از بهره‌برداری نیز باید هم در بخش سازه و اسکلت‌بندی و هم در بخش تأسیسات به دقت نگهداری شود تا عمر آن افزایش یابد.

وی با اشاره به تغییر کاربری برخی ساختمان‌های مسکونی به اداری و تجاری و ایجاد تغییرات در سازه آن‌ها برای آغاز فعالیت‌های دیگر از جمله شعبه یک مؤسسه مالی و اعتباری یا بانک که به ساختمان لطمه وارد می کند، اظهار کرد: از دیگر شرایطی که به ساختمان‌ها لطمه می‌زند، شرایط آب و هوایی مانند رطوبت، گرما و سرماست که به اسکلت ساختمان خسارت می‌زند؛ وجود چنین شرایطی است که می‌طلبد تا مهندسان ساختمان در حوزه نگهداری ساختمان نیز ورود پیدا کنند.

هوائی با تأکید بر کوتاهی عمر ساختمان‌های مسکونی در ایران به دلیل عدم مراقبت صحیح از سازه، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فرسوده شدن مسکن باید شرایط خاصی را در آن رعایت کرد و هر از چند گاهی در زمینه سازه و تأسیسات و عوامل خارج از سازه نظارت‌هایی داشت تا مکان زندگی افراد دچار خرابی و فرسودگی نشود.

وی ساختمان‌ها و سازه‌های کشور را سرمایه‌های ملی نامید و ادامه داد: قرار است در همایش مقررات ملی ساختمان در شیراز، متخصصان و کارشناسان مسکن در خصوص نگهداری ساختمان‌ها و عوامل مؤثر در افزایش عمر سازه‌ها سخنرانی کنند. /

نظر شما