شناسهٔ خبر: 43566 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز ملی هوا و تغییراقلیم خبر داد؛

تعیین اولویت‌های کاهش آلودگی‌هوا در کلانشهرها/ نسخه آلودگی تهران را برای شهرهای دیگر نپیچیم

آلودگی هوا رئیس مرکز ملی هوا و تغییراقلیم در سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سهم منابع متحرک و ثابت در آلودگی کلانشهرهای مختلف کشور متفاوت است، گفت: بر اساس سهم‌بندی این منابع برنامه جامع کاهش آلودگی هوا مختص هر شهری تهیه و تدوین شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اصغر رجبی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت:منابع متحرک شامل خودروهای شخصی، ناوگان عمومی حمل ونقل، هواپیماها و قطارها است و بخش خانگی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، معادن شن و ماسه و کارخانجات منابع ثابت آلودگی را تشکیل می‌دهند.

۸۰ درصد آلودگی تهران ناشی از منابع متحرک است

وی با بیان اینکه سهم منابع آلاینده متحرک و ثابت در شهرهای مختلف کشور متفاوت است،گفت: برای مثال در شهر تهران سهم منابع متحرک بیش از منابع ثابت است که مطالعات صورت گرفته در زمینه تعیین سهم منابع آلاینده تهران این موضوع را اثبات می‌کند.  چند سال پیش مطالعه‌ای از سوی ژاپنی‌ها صورت گرفت که بر اساس آن سهم منابع متحرک به ثابت  ۷۰ به ۳۰ بود. مطالعه جدیدی نیز انجام شده که بر اساس آن سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران ۸۰ درصد مشخص شده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییراقلیم در سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این فرمول لزوما برای سایر کلانشهرها صدق نمی‌کند به ایسنا، گفت: برای مثال در اراک به دلیل استقرار تعداد زیادی کارخانه، سهم منابع ثابت بیش از منابع متحرک است یا در اصفهان به دلیل استقرار معادن شن، ماسه و گچ سهم منابع ثابت با سهم منابع متحرک رقابت می‌کند. در اهواز نیز سهم منابع ثابت بیشتراز سهم منابع متحرک است بنابراین سهم منابع ثابت و متحرک در آلایندگی شهرها متفاوت است.

رجبی تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که هر شهر و کلانشهری برای حل بحران آلودگی هوا نیاز به نسخه خاص خود دارد و به هیچ وجه نمی‌توانیم نسخه تهران را برای بقیه شهرها بپیچیم یا نسخه بقیه شهرها را برای تهران استفاده کنیم بلکه بایستی برای هر یک از کلانشهرها متناسب با شرایط و اولویت‌های آن در زمینه کاهش آلودگی‌هوا برنامه‌ریزی و عمل کنیم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییراقلیم در سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان با اشاره به تدوین برنامه‌ جامع کاهش آلودگی‌هوا در شهرهای مختلف اظهار کرد: در حال حاضر همه کلانشهرها طرح جامع کاهش آلودگی هوا متناسب با اولویت‌های خود را دارند.

نظر شما