شناسهٔ خبر: 43601 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

بازآفرینی بافت تاریخی با هدف رونق اقتصادی/ بافت‌های تاریخی به معنای هویت یک جامعه هستند

محمدمهدی محمودی به گفته یکی از استادان معماری دانشگاه تهران معماری، آینه تمام نمای جامعه است و از آن سو جامعه آینه معماری است، پس این هردو رو در روی همدیگر  قرار می‌گیرند و یکدیگر را کامل می‌کنند. اگر معماری تمیز و زیبا باشد روح جامعه را تلطیف می‌کند و باعث سرزندگی و نشاط می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از تجارت محمد مهدی محمودی دانش آموخته دانشگاه تولوز فرانسه و استاد دانشگاه تهران، دارای فهرست بالا بلندی از انواع سوابق و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و آموزشی در مجامع داخلی و خارجی در حوزه معماری و شهرسازی است  و همین امر به همراه قریحه ذاتی و توان تحلیلی به وی صلاحیت علمی و افق دید وسیعی بخشیده است.

بر این اساس با وی در مورد اظهارات روز شنبه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه محمدسعید ایزدی به عنوان معاون مسکن و ساختمان وزیر، مبنی بر لزوم ایجاد تحول در حوزه معماری و شهرسازی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که از نظر می گذرانید.

استاد دانشگاه تهران در این باره اعلام می‌کند: اشاره آقای دکتر آخوندی درخصوص ایجاد تحول در معماری شهری، اشاره درستی است، سخنان ایشان گویای این حقیقت است که ما دارای یک سنت معماری و شهرسازی ارزشمند بوده و هستیم و حالا میخواهیم یک نگاه دوباره به این معماری داشته باشیم. ما در مرکز شهرهایمان بافت‌های باارزشی داریم که با گسترش ماشین و ساخت و سازهای بی‌ضابطه دستخوش فراموشی شده‌اند.

عضو انجمن مفاخر معماری ادامه داد: این بافت‌های ارزشمند و تاریخی به یک معنا هویت ما هستند و اتفاقا الان دانشگاهیان و معماران و مشاوران حوزه شهرسازی برای بازآفرینی این هویت به آن رجوع کرده‌اند و بنا دارند که دستی به سر و روی این بافت‌ها بکشند.

محمودی تاکید کرد: بازآفرینی بافت‌های قدیمی تنها ارزش تاریخی و هویتی ندارد، بلکه می‌تواند جنبه اقتصادی و اجتماعی هم داشته باشد. به عنوان مثال بزرگترین محدوده تاریخی تهران در منطقه ۱۲ قرار دارد که از قدیم الایام یک منطقه تاریخی، سیاسی و مذهبی بوده و تاپیش از این به این دلیل که خالی از سکنه شده بود، به پاتوقی برای جمع شدن و زندگی افراد بزهکار تبدیل شده؛ اما در حال حاضر این منطقه در حال بازآ فرینی است و هویت آن در حال احیا است و اتفاقا رونق و سرزندگی اقتصادی هم به این محدوده بازگشته است.

وی افزود: هویت یک روزه به دست نمی‌آید اما یک روزه می‌تواند نابود شود. شخصا اعتقاد دارم که معماری، آینه تمام نمای جامعه است و از آن سو جامعه آینه معماری است، پس این هردو رو در روی همدیگر  قرار می‌گیرند و یکدیگر را کامل می‌کنند. اگر معماری تمیز و زیبا باشد روح جامعه را تلطیف می‌کند و باعث سرزندگی و نشاط می‌شود.

از این استاد معماری سئوال شد که آیا بحث وزیر راه و شهرسازی دائر بر ضرورت ایجاد رستاخیز در معماری و شهرسازی تنها جنبه شعاری دارد یا  امکان تحقق پیدا می‌کند بیان کرد: اعتقاد من این است که رستاخیز معماری شعار است اما یک شعار واقعی است که هم آقای آخوندی و هم آقای حناچی و هم آقای ایزدی به دنبال تحقق آن هستند، اما این افراد، خود به دنبال اجرا نیستند بلکه می‌خواهند در مقیاس کلان چشم‌انداز را ترسیم  کنند و بحث اجرا را به مجریان بسپارند.

وی ادامه داد: موضوع ایجاد رستاخیز در بازآفرینی معماری قبلا در اروپا هم اتفاق افتاده است و در آن سوی دنیا روح جدیدی در معماری و بناها دمیده‌اند و باعث جذب گردشگر داخلی و خارجی شدند. 

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که بازآفرینی بافت تاریخی چگونه می‌تواند به کاهش بزه و جرم کمک کند پاسخ داد: جایی که خانواده نباشد خلاف کار جمع می‌شود الان رسما در اطراف بازار تهران مسکن داریم اما عملا این مسکن‌ها به انبار کالا و اجناس تولیدی تبدیل شده است، ولی وقتی این خانه‌ها مسکونی باشند و خانواده‌ها در آنجا زندگی کنند قاعدتا بزهکار و معتاد و خلافکار کمتری حضور پیدا خواهند کرد.

در پایان نظر دکتر محمودی را در باره مرمت و بازآفرینی بازارچه صنایع دستی عودلاجان واقع در منطقه ۱۲ جویا شدیم، وی در این باره توضیح داد: بازار عودلاجان و محدوده قبرآقا بازار صنایع دستی راه‌اندازی و افتتاح شده اما الزاما نبایستی با شنیدن صنایع دستی به یاد دیزی و یک مقدار کالای دست دوز و دست باف سنتی بیفتیم، بلکه بایستی موبایل و کامپیوتر هم در چنین بازاری وجود داشته باشد تا اگر جوانی نیاز پیدا کرد بتواند از همین بازار تهیه کند  و ضمن آن بتواند بافت‌های ارزشمند قدیمی را هم از نزدیک ببیند؛ مثل کاری که آن طرف دنیا کرده اند و الان هم ادامه دارد. /

نظر شما