شناسهٔ خبر: 43768 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

هشدار در جلسه علنی شورای شهر:

تهران۱۰۰۰ مدرسه ناایمن و ساختمان‌هایی مشابه پلاسکو دارد/ جود ۱۰۱ ساختمان ناایمن فقط در منطقه ۱۲ شهر تهران/ ۲۵ درصد فضاهای آموزشی شهر تهران غیر ایمن هستند

شورای شهر تهران در هشتمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش، هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو، گزارش خود را در صحن علنی شورا قرائت کرد و اعضای شورای شهر در خصوص ساختمان های ناایمن تجاری، اداری، مسکونی و آموزشی هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد تقی احمدی، عضو کمیته ملی پلاسکو در این جلسه با بیان اینکه هیأت منتخب رئیس جمهوری برای بررسی این حادثه مرکب از ۱۰ نفر از اساتید بود که در تخصص خود در کشور شاخص بوده و از بعد علمی و پژوهشی دارای تجربیات در رشته‌های مورد نیاز بودند، گفت: براین اساس هیأت ملی پلاسکو گزارشی را طی دو ماه برای حاکمیت به عنوان راهبرد آینده و علت‌یابی دلایل گذشته، آماده کرد.

در ادامه آقاکوچک، از اعضای این کمیته ملی با اشاره به تشکیل شش کمیته تخصصی در حوزه‌های فنی، حقوقی و اجتماعی در این هیأت، ابراز کرد: این هیأت از تصاویر و فیلم‌ها، مکاتبه رسمی با ارگان‌ها، برگزاری جلسه استماع با مسئولان، تحلیل رسانه‌ها و نخبگان، نمونه‌برداری از مصالح، گزارش‌های مردمی و... برای ارائه این گزارش استفاده کرد. وی افزود: با توجه به محورهای پنج گانه حکم رئیس جمهوری، گزارش نهایی هیأت به همراه پیوست‌ها آماده‌سازی شد که در سه فصل مجزا منتشر شده است.

وی در بیان بررسی‌های تخصصی مهندسی آتش گفت: بار حریق بالا، عدم انطباق فنی پلکان‌ها و فضاهای خروجی، نبود فضاسازی فنی و نبود سیستم بازدارنده، وجود وسایل گرمایشی غیراستاندارد و... از دلایل گسترش حریق در ساختمان پلاسکو بود. بر این اساس یکسری توصیه‌های جزیی و کلی برای جلوگیری از موارد وقوع در آینده در گزارش ارائه شد.

آقا کوچک با تشریح سه مرحله مختلف فروریزش ساختمان پلاسکو در اثر حریق و حرارت، گفت: فرضیه آتش‌سوزی و انفجار عمدی در ساختمان در بررسی‌ها رد و در نهایت توصیه‌هایی برای جلوگیری از تکرار حادثه مطرح شد از جمله آنکه ضوابط و مقررات ملی و مبحث ۲۲ از نظر محتوا و نحوه اجرا دارای ضعف‌هایی است که باید برطرف شود.

همچنین لزوم تمایز در نگرش به ساختمان‌های بلند مرتبه و تدوین ضوابط لازم برای این ساختمان‌ها مورد تأکید قرار گرفت. وی با تأکید بر ضرورت کاهش آسیب‌پذیری ساختمان‌های بلندمرتبه موجود اظهارکرد:لازم است مقامات مسئول در اسرع وقت اقدامات لازم برای کاهش آسیب‌پذیری این ساختمان‌ها را انجام دهند.

محسن هاشمی، رئیس شورا هم در واکنش به این گزارش گفت: در این گزارش، شورای شهر نیز به عنوان یکی از مقصرین شناخته شده است، براین اساس می‌خواهیم به صورت دقیق در مورد نقش شورا بیشتر توضیح داده شود تا ما بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم.

احمد مسجدجامعی با اشاره به وجود گزارش‌های متعددی که در مورد پلاسکو ارائه شد گفت: در میان گزارش‌هایی که از سوی دولت، دستگاه قضایی و.. ارائه شد، جای خالی گزارش از سوی مطبوعات و مردم احساس می‌شد و باید به سراغ خبرنگاران و کسبه هم می‌رفتند. این امدادرسانی در حالی رخ داد که ساختمان پلاسکو در یک خیابان اصلی قرار دارد و حتی ترافیکی نیز در کار نبود. پس امدادرسانی به برج‌های بلندمرتبه در کوچه‌های ۶ تا ۱۰ متری چگونه خواهد بود.به گفته آتش‌نشان‌ها در برخی از خیابان‌ها همچون خیابان فرشته خودروهای آتش‌نشانی حتی رد هم نمی‌شوند.

شهربانو امانی هم با اشاره به وجود ۱۰۱ ساختمان ناایمن در منطقه ۱۲ گفت: با توجه به صحبت‌های من با شهردار منطقه ۱۲ در این منطقه ۱۰۱ ساختمان ناایمن همچون پلاسکو وجود دارد که تنها یکی از آنها تعطیل شده است. حسن رسولی هم پیشنهاد داد که رئیس بنیاد مستضعفان و مالک ساختمان به صحن شورا آمده و گزارشی در باره پروژه‌هایی که به صورت پایلوت در حال انجام است و اینکه بعد از هشت ماه چه اقداماتی برای استیفای حق ذینفعان صورت گرفته است، ارائه کنند.

زهرا نژادبهرام دیگر عضو شورا، با اشاره به ناایمن بودن ساختمان‌هایی نظیر مدارس گفت: ۲۵ درصد فضای غیرایمن شامل بیش از ۱۰۰۰ مدرسه تهران می‌شود. درواقع در صورتی که شاهد شرایط بحرانی مانند زلزله و حوادث مشابه باشیم ممکن است آسیب جدی به فضاهای آموزشی برسد.

ورود شورای شهر تهران به موضوع هولوگرام‌ها

محسن هاشمی همچنین خواستار ارائه گزارشی در باره هولوگرام‌ها شد.

او گفت: از کمیسیون برنامه و بودجه می‌خواهم که درباره موضوع هولوگرام‌ها و ابعاد آن، گزارشی مبسوط ارائه کرده و تنها منتظر گزارش شهرداری نباشند.

افشین حبیب‌زاده هم با اشاره به بخشنامه شهردار درباره ممنوعیت صدور هولوگرام با بیان اینکه این بخشنامه به منظور ایجاد شفافیت و عدم پرداخت مؤدیان به شیوه پشت باجه‌ای است گفت: از سرعت عمل شهردار تهران در این زمینه تشکر می‌کنم، اما نباید به این تعیین تکلیف کفایت کنیم.

وی با بیان اینکه درخواست ارائه گزارش کامل از مراودات مالی شهرداری در سال‌های گذشته را دارم، گفت: این گزارش باید شامل شاخص‌هایی چون لیست کامل املاک شهرداری که به شرکت‌های کارگزاری واگذار شده، مبلغ چک‌های واگذار شده به شرکت‌های کارگزاری و مبلغ تسویه شده با پیمانکاران شهرداری به تفکیک سال باشد و در اختیار شورای شهر قرار گیرد.

حجت نظری از تخلفات گسترده ساختمانی در منطقه یک خبر داد

وی گفت: من نسبت به وقوع پلاسکوی دیگر به‌دلیل تخلفات گسترده در شهرداری منطقه یک هشدار می‌دهم چراکه ساختمانی در دزاشیب با وجود دستور کتبی توقف شورای عالی شهرسازی و دستور معاون شهرسازی شهرداری تهران همچنان در حال ساخت است و تخلف ادامه دارد. این ساختمان در دزاشیب ۵۰ متر پیش‌روی غیر مجاز داشته و مالک خودسرانه ساختمان را از ۱۶ طبقه مجاز به ۲۴ طبقه افزایش داده و همچنان در حال ساخت است که باید جلوی آن گرفته شود.

شهرداری منطقه ۱۸ تبدیل به مکانی برای کارورزی شهرداران شده است

مجید فراهانی که در بازدید خود ازمنطقه ۱۸ با برخورد نامناسب شهردار این منطقه روبه‌رو شده بود، از شهردار تهران درخواست کرد تا هر چه زودتر نسبت به انتصاب شهردار منطقه ۱۸ اقدام کند.

او با اشاره به بازدیدهای هفتگی‌اش از نقاط مختلف تهران و دیدار با شورایاران گفت: در دیداری که هفته گذشته با شهردار منطقه ۱۸ داشتم متوجه شدم فضای عمومی شهرداری به وظایف اصلی خود متوجه نبوده و انجام وظیفه نکرده و حتی تعطیل است. از طرفی منطقه ۱۸ تبدیل به مکانی برای کارورزی شهرداران شده و فقط با تغییر می‌توان تصمیمات غلط پیشین را تا حدودی جبران کرد و به کارگیری فرد بازنشسته و قراردادی به عنوان شهردار منطقه ۱۸ درست نیست.

وی ادامه داد: در گفت‌وگو با مردم هم متوجه شدم که حدود شش ماه است که شهرداری منطقه ۱۸ تعطیل شده و کارهای مردم بر زمین مانده است.

محسن هاشمی هم در واکنش به سخنان او، خواستار ورود کمیسیون حقوقی و نظارت برای بررسی موضوع و تهیه گزارش ویژه‌ای در این زمینه شد.

بهاره آروین نیز به طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان واکنش نشان و به شهردار تهران در این زمینه تذکر داد.

او با اشاره به طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان با بیان اینکه چندین دستگاه مملکت جمع شده‌اند و میلیاردها تومان بودجه مملکت را هزینه می‌کنند تا بی‌پناه‌ترین انسان‌های این شهر را از جلوی چشم‌ها دور کنند، گفت: به گفته مسئولان بهزیستی، ۹۰ درصد کودکانی که با زور و اجبار از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند دارای سرپرست و خانواده‌اند که برای بازپس‌گیری فرزندان‌شان به مراکز نگهداری موقت این کودکان مراجعه می‌کنند. فرآیند کار این‌گونه است که خانواده‌ها پس از پرس‌وجو و یافتن فرزندشان در یکی از مراکز نگهداری، باید بروند در دادگاه تعهد بدهند که دیگر بچه‌شان کار نخواهد کرد و بعد حکم قضایی برای آزادی و بازپس‌گیری فرزندشان بگیرند، چرخه‌ای معیوب، بی‌ثمر و سرشار از هزینه‌های گزاف روانی که به کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده‌شان وارد می‌شود.

آروین ادامه داد: به گفته مسئولان مربوطه، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این کودکان غیرایرانی هستند، حال می‌توان پرسید که این شاخ و شانه دولتی برای چه کسی کشیده می‌شود؟ برای افغانستانی‌های نجیب، سر به زیر و در عین‌حال بی‌کس و کار در این مملکت که باید دنبال بچه‌های‌شان، پیش کوچک و بزرگ مسئولان ما گردن خم کنند؟ زورمان به حذف علت نمی‌رسد، معلول را برای چندصباحی هم که شده حذف می‌کنیم؟ چه کسی را گول می‌زنیم؟

به گفته او، جمع‌آوری و انتقال اجباری کودکان به مراکز نگهداری موقت نه عقلانی است نه اخلاقی نه قانونی!

۲۸۱ برج در معابر کمتر از ۱۲ متر

علی اعطا نیز از وجود ۲۸۱ برج در معابر کمتر از ۱۲ متر در پایتخت خبر داد.

محسن هاشمی همچنین در واکنش به دریافت تبلت و خودرو از سوی اعضای شورای شهر، با بیان اینکه روزانه ۲۰ تا ۳۰ تبلت و لپ تاپ در حال خرید در شورا و شهرداری است، گفت: خرید چند تبلت به نام اعضای شورای شهر که از سوی شهرداری صورت گرفته کم لطفی است و این در حالی است که این تبلت‌ها و کامپیوترها در اختیار همه کارمندان و کارشناسان شورا قرار گرفته می‌شود و در حال حاضر در آشپزخانه شورا و شهرداری از کامپیوتر استفاده می‌شود و حتی دربان ساختمان‌ها نیز لپ تاپ دارند و در مورد خودروها در شهرداری هم باید بگویم که همین الان تعداد زیادی خودرو خریداری و اسقاط می‌شود اما خودروها به اسم اشخاص خریداری نمی‌شود و باید بگویم خرید خودرو و کامپیوتر امری عادی است.

وی با بیان اینکه باید به مسائل بیشتر دقت کرد، گفت: ۱۲ سال است که در شورای شهر اتوماسیون اداری فعال شده اما اعضای قبلی آن را کنار گذاشتند و از اعضا تا کارشناسان هیچ یک از اتوماسیون اداری استفاده نمی‌کردند و حالا حرکت مثبتی در استفاده از اتوماسیون ایجاد شده، چرا که مکاتبات سیستمی است و من به همه اعضا و کارمندان ابلاغ کردم که از این به بعد نامه‌ها را نباید دستی انجام دهند.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما