شناسهٔ خبر: 43815 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عباس نظری خبر داد:

۸ آبان اتمام ساخت خط آهن خواف- هرات

نماز شکر افغان‌ها بخاطر اتصال ریلی با ایران - راه‌آهن خواف - هرات مدیرکل بین‌الملل راه آهن با رد اظهارات والی استان هرات افعانستان مبنی بر افتتاح خط آهن خواف ـ هرات تا ۱۰ روز آینده گفت: این مسیر ریلی تا ۸ آبان ماه، تکمیل نمی‌شود.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس نظری مدیرکل بین‌الملل راه آهن در گفتگو با مهر؛ رد اظهارات والی هرات مبنی بر افتتاح خط آهن خواف ـ هرات تا چند روز آینده، گفت: قرار نیست این خط آهن تا چند روز آینده به بهره‌برداری برسد؛ البته افغان‌ها منتظر هستند تا طرف ایرانی، زمان افتتاح این خط را اعلام کند.

وی ادامه داد: شرکت پیمانکار اعلام کرده که کار آن‌ها تا ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر ماه) تمام می شود؛ ولی با توجه به احتمال وقوع برخی مشکلات، ما تا ۳۰ اکتبر (۸ آبان ماه) نیز به پیمانکار زمان خواهیم داد؛ بنابراین به دنبال آن هستیم تا مراسم افتتاح را در روزهای نخست نوامبر (۱۰، ۱۱ و ۱۲ آبان) برگزار کنیم.

مدیرکل بین‌الملل راه‌آهن با بیان اینکه افغان‌ها به دنبال برگزاری مراسم افتتاح با حضور رؤسای جمهور دو کشور هستند، اظهار داشت: در حال حاضر خط آهن خواف ـ هرات تا شهرستان غوریان واقع در ولایت هرات رسیده است که در عمق ۸۰ کیلومتری خاک افغانستان از مرز ایران قرار دارد؛ با این حال شرکت پیمانکار این پروژه در حال زیرکوبی مسیر است و در برخی نقاط نیز، زیرکوبی دوم در حال اجرا است؛ اما این خط تا چند روز آینده افتتاح نخواهد شد؛ چرا که بالاست‌های خط آهن خواف ـ هرات در برخی موارد ایراد دارد که پیمانکار پروژه در حال رفع این ایرادات است.

وی درباره بخش دیگری از این مسیر که شامل غوریان تا «جنو» و به طول ۳۴ کیلومتر می‌شود، تصریح کرد: زیرسازی این بخش که جزء قطعه سوم محسوب می‌شود، به پایان رسیده و به زودی کار روسازی و ریل‌گذاری آن نیز انجام خواهد شد.

نظری با بیان اینکه کل پروژه راه آهن خواف ـ هرات به طول ۱۳۰ کیلومتر و در ۴ قطعه احداث می شود، افزود: سه قطعه از این پروژه شامل دو قطعه در ایران که تکمیل و بهره برداری شده و قطعه سوم در افغانستان که در حال پیشرفت است را طرف ایرانی از محل منابع کمک به بازسازی افغانستان می‌سازد و قطعه چهارم را نیز خود افعان‌ها خواهند ساخت که این قطعه نیز از سوی طرف افغانستانی زیر مناقصه رفته و چند شرکت پیمانکار ایرانی در آن شرکت کرده‌اند.

گفتنی است یک خبرگزاری خارجی، امروز به نقل از جیلانی فرهاد والی هرات اعلام کرده بود راه‌آهن خواف ـ هرات تا ۱۰ روز آینده تکمیل شده و مراسم افتتاح آن با حضور رؤسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان با عبور قطار حامل سیمان به زودی برگزار می‌شود.

نظر شما