شناسهٔ خبر: 43909 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه وشهرسازی در نشست مشترک با وزیر صنعت,معدن و تجارت مطرح کرد:

انتقال حمل بار از جاده به ریل نیاز ملی است/ حد اقل ۲دهه باید در این زمینه کار شود/ لزوم افزایش سهم ۲۵ میلیون تنی حمل ریلی کالاهای معدنی به ۳۰ درصد

نشست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر سهم جابجایی مسافری در کلان شهر تهران از طریق ریل تنها ۲ درصد و سهم حمل و نقل جاده ای ۹۸ درصد و به طور میانگین این سهم در کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، در این نشست افزود: باید حمل و نقل را چه در بخش مسافری پایه بودن بار از خودرو به سمت ریل پایه بودن هدایت کنیم و برای انتقال ۲۰ میلیون تن بار از طریق ریل، نیاز به ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی وجود دارد.

وی تصریح کرد: باید حمل و نقل را چه در بخش مسافری و چه دربخش بار از خودرو پایه بودن به سمت ریل پایه بودن هدایت کنیم و برای انتقال ۲۰ میلیون تن بار از طریق ریل، نیاز به ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی وجود دارد.

آخوندی گفت: در حال حاضر سهم جابجایی مسافری در کلان شهر تهران از طریق ریل تنها ۲ درصد و سهم حمل و نقل جاده ای ۹۸ درصد و به طور میانگین این سهم در کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

وزیر راه وشهرسازی نیز گفت: سهم حمل و نقل سالانه کالاهای معدنی از طریق ریل در حال حاضر ۲۵ میلیون تن است این در حالی است که ۲۰.۵ میلیون تن ظرفیت انتقال از سهم جاده ای به ریلی وجود دارد و هدف گذاری برنامه ششم سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل بار از طریق ریلی و اهداف کلان وزارت راه و شهر سازی سهم ۵۶ درصدی است.

آخوندی تصریح کرد: پیشنهاد می کنم کمیته مشترکی به منظور ارائه نظرات و جمع بندی آن در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی بار میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت تشکیل شود.

وی تصریح کرد: این انتقال استراتژی و راهبرد نظام است و باید برای انجام این هدف برنامه مشترکی با وزارت راه و شهر سازی داشته باشیم.

شریعتمداری نیز در این نشست اظهار داشت: در برنامه باید میزان رشد حوزه های صنعت و معدن و تجارت مشخص و آهنگ رشد سهم حمل و نقل ریلی نیز مشخص شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این زمینه باید قیمت سوخت اصلاح شود و حمل و نقل جاده ای و شخصی بار نسبت به ریلی گران تر باشد.

شریعتمداری گفت: در برنامه مشترک و تغییر حمل و نقل از جاده ای به ریلی در معدن و صنایع معدنی و صنعتی بنگاه های دولتی بیش از همه اجبار خواهند داشت و باید منافع ملی را در نظر گرفت و اینکه اقتصاد ملی از این تصمیم منتفع می شود.

وی بر حمایت از ساخت داخل تاکید کرد و افزود، حمایت از تولید ملی و ساخت داخل و استفاده از ظرفیت واردات برای توسعه ساخت داخل در حوزه های مربوط به راه و جاده به شرط فراهم بودن ظرفیت واقعی برای برآورده کردن نیاز داخل ، منوط به اراده و حمایت وزارت راه و شهر سازی است.

شریعتمداری گفت: ساخت و اجرای مسیر ریلی برای حمل بار با اولویت باید از بنگاه های بزرگ اجرا و بخشی از کار تا پایان سال انجام شود.

برچسب‌ها:

نظر شما