شناسهٔ خبر: 44026 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عزم ایران برای حضور در جمع ۱۰ کشور موثر در سازمان بین‌المللی دریانوردی

کشتی مدیرکل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی از برنامه ایران برای قرار گرفتن در بین ۱۰ کشور مهم و پیشرو در سازمان بین المللی دریانوردی (ایمو) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «علی اکبر مرزبان» در جمع خبرنگاران افزود: با ارائه اسناد پیشنهادی، جمهوری اسلامی ایران در یک دهه گذشته جزء ۳۰ کشور نقش آفرین و تاثیرگذار در سازمان بین المللی دریانوردی (ایمو) بوده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت دریانوردی و تسهیل تردد کشتی های تجاری در آب های آزاد جهان، تاکنون بیش از ۱۳۰ سند به ایمو ارائه داده و در اصلاح مقررات بین المللی به خصوص در کنوانسیون مانیل ۲۰۱۰ (کنوانسیون استانداردهای آموزشی، نگهبانی و صدور گواهینامه های دریانوردان) نقش مهمی را ایفا کرده است.

مرزبان با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۷۳ کشور جهان در ایمو عضو هستند، گفت: اگر در گروه نخست کشورهای پیشرو در ایمو از جمله ژاپن، آمریکا، انگلیس، سوئد، آلمان، فرانسه و کره جنوبی در نظر بگیریم، ایران پس از این کشورها در گروه دوم قرار می گیرد؛ در گروه سوم نیز کشورهایی قرار دارند که به جز مجری قوانین و مقررات بین المللی ایمو هیچ نقشی در این سازمان جهانی ندارند.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهداف ایمو در عرصه دریانوردی جهان اظهار داشت: هدف اصلی ایمو در سطح بین المللی اجرای قواعد استاندارد و یکنواخت توسط کشورها برای تامین ایمنی و امنیت دریانوردان و حفظ محیط زیست دریایی است.

مرزبان با بیان اینکه تشکیل ایمو در سال ۱۹۴۸ توسط سازمان ملل متحد تصویب شد، گفت: این سازمان در عمل پس از ۱۰ سال در سال ۱۹۵۸ کار خود را در لندن آغاز کرد و ایران جزء نخستین کشورها بود که به عضویت این سازمان بین المللی درآمد و با توجه به تعاملات گسترده ایران با ایمو از ۱۴ سال پیش نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در لندن مستقر شده است.

مرزبان از برگزاری روز گرامیداشت دریانوردی توسط ایمو به میزبانی کشور پاناما در هفته آینده خبر داد و گفت: به دعوت وزارت امور دریایی پاناما قرار است هیاتی به ریاست مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از اعضای میزگرد تخصصی مسایل مربوط به حوزه حمل و نقل دریایی و دریانوردی جهان به این کشور سفر کند.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تنها از ۵ یا ۶ کشور پیشرو جهان به عنوان اعضای این میزگرد تخصصی دعوت می شود و دعوت از مدیرعامل سازمان بنادر در این میزگرد نشان از جایگاه ارزشمند ایران در ایمو است. 

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با توجه به تعاملات و همکاری های مشترک با ایمو، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این سازمان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و ایران ۴ سال نیز به عنوان رئیس کلوپ نمایندگان دائمی کشورهای عضو در ایمو نقش آفرینی کرده است.

مرزبان تاکید کرد: همه این رویدادهای مثبت در این عرصه ناشی از نتایج برجام است و باید تلاش کنیم طی ۵ و ۱۰ سال آینده جمهوری اسلامی ایران جزء ۱۰ و یا ۱۵ کشور مهم و پیشرو در سازمان بین المللی دریانوردی ایمو قرار گیرد.

هدف سازمان بین‌المللی دریانوردی (ایمو)، تسهیل همکاری و مبادلهٔ اطلاعات میان کشورهای عضو در زمینهٔ موضوعات فنی مربوط به کشتیرانی برای برقراری عالی‌ترین معیارهای ایمنی دریایی است.

نظر شما