شناسهٔ خبر: 4406 - سرویس راهنمای پایگاه خبری
نسخه قابل چاپ

بازدید دکتر معیدفر از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

مشاور وزیر راه: پایگاه خبری زمینه گفت‌وگوی اجتماعی را فراهم کند

سعید معیدفر در بازدید از پایگاه خبری مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر از راه اندازی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: انتظار کارشناسان از رسانه، کاستن فاصله‌های میان مردم و مسئولان است.

دکتر سعید معیدفر سه شنبه 28 بهمن ماه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و آشنايي با روند فعاليت اين رسانه با مسئولان و خبرنگاران این پایگاه به گفتگو نشست.

معیدفر در این نشست با اشاره به تولید محصولات رسانه‌ای مثبت و اثرگذار در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با وجود گذشت تنها ۲ ماه از آغاز فعالیت آن گفت: وزارتخانه‌های عمرانی و فنی پیش از این به دنبال اقناع افکار عمومی نبوده و نیازی به پاسخگویی به جامعه را احساس نمی‌کردند.

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این وزارتخانه‌ها چون فکر می‌کردند ابزاری مانند پول و تصمیم‌گیری در اختیار دارند هر تصمیمی که اتخاذ کنند مردم باید تابع باشند ولی خوشبختانه با تحولاتی که در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده و در برخی از وزارتخانه‌ها (به طور ویژه راه و شهرسازی و بهداست، درمان و آموزش پزشکی) این احساس به وجود آمده که باید با مردم ارتباط برقرار کرد و در کنار آنها بود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران افزود: مسئولان کشور به این درک رسیده‌اند که امروزه دیگر بدون لحاظ کردن افکار عمومی و بدون تعامل با جامعه و مردم کاری پیش نمی‌رود. چون مردم دیگر مانند سابق "ایستا" نیستند و سطح آگاهی و دانش آنها ارتقا یافته است؛ دیگر نمی‌توان مانند گذشته از بالا به پایین هر تصمیمی را اتخاذ و به مردم تحمیل کرد. خیلی از آثار مخرب زیست‌محیطی و عوارض نامطلوبی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم به دلیل تصمیماتی است که در گذشته بدون اخذ بازخوردهای عمومی آن از سوی مدیران عالی گرفته می‌شد؛ ولی حالا مدیران رده‌های بالا دریافته‌اند که باید هر اقدامی با همراهی مردم باشد.

رئیس کارگروه کشوری ایمنی راه‌ها با بیان اینکه فقدان تعامل با مردم و جامعه امروز گریبان کشور را گرفته که محیط زیست و آب‌های آلوده، ساختمان‌های ناهنجار و شکسته شدن حریم‌ها همگی ناشی از این دست رفتارها بوده است اظهار کرد: از آنجایی که در گذشته برنامه‌ریزان کشور عمدتا فنی و مهندسی بوده و پول در اختیار داشته‌اند بدون احساس نیاز به کمک مردم در تصمیم‌گیری، کارهایی که خود می‌پنداشته اند اثرگذار است را به پیش می‌برده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اما در جامعه امروز که مختصات آن در همه ابعاد تغییر کرده روش تعاملی دیگری باید داشت تا میزان اعتماد مردم اعم از اندیشمندان و فرهیختگان و مردم عادی که کاهش یافته بازیابی شود. راهکار آن نیز این است که تصمیم‌گیران از آن پوسته و پیله‌ای که دور خودشان ایجاد کرده بودند بیرون آمده و آن حالت رمزآلودی که مردم درباره آنها می‌پنداشتند از بین برود.

معیدفر با تأکید بر اینکه این بیگانگی هم برای جامعه بد بود و هم برای تصمیم‌گیران گفت: حال اگر این فاصله‌ها شکسته شود، اعتماد عمومی به تصمیم‌گیران هم ترمیم می‌شود. البته این اتفاق به سرعت نمی‌افتد و الآن در ابتدای راهیم.

وی ادامه داد: در دنیای ما انسان‌ها آنچه واقعیت می‌‌يابد ذهن انسان‌هاست و اگر ما مسئولان بر ذهن افراد جامعه اثرگذار نباشیم، کارهایی که می‌کنیم بعضا ممکن است به ضد خود تبدیل شده و برای ما بحران ایجاد کند. نباید گفت که وظیفه من تنها این است که این راه را ایجاد یا این ساختمان را احداث کنم؛ بلکه باید نسبت خود با جامعه و میزان مسئولیت اجتماعی‌مان را هم بسنجیم.

پژوهشگر برتر علوم اجتماعی با بیان اینکه الآن پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در حال کاستن فاصله میان مدیران و تصمیم‌گیران از یک سو و مردم از سویی دیگر است، افزود: باید بتوانیم دیدگاه‌های صاحب‌نظران، متخصصان و جامعه را منتشر کنیم. این انتظاراتی است که کارشناسان ارتباطات و علوم اجتماعی از رسانه دارند.

مشروح گفتگوی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با دکتر سعید معیدفر در روزهای آینده منتشر می‌شود./

نظر شما