شناسهٔ خبر: 44187 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اختلاف ۳۲ هزار میلیاردی در بدهی‌های شهرداری تهران

شهرداری تهران براساس گزارش مالی منتشره از میزان درآمد و هزینه شهرداری تهران در شش ماهه اول سال، هزینه‌های شهرداری نزدیک به یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از میزان درآمد آن بیشتر شده است، اختلافی که قابل تامل است. براساس این گزارش این اختلاف مربوط به ۹۷۳ میلیارد تومان وام دریافتی و ۲۹۸ میلیارد تومان استرداد واحدهای شهرداری است که هیچ کدام در سیستم درآمدی ثبت نشده‌است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، براساس بند ۱۰ ماده ۷۱ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران شهرداری موظف است؛ هر شش ماه گزارشی از میزان درآمد و نحوه هزینه‌کرد خود را به شورای شهر ارائه دهد، مهمی که پیش از این و در شورای چهارم، به آن بی‌توجهی شده بود، از همین رو هفته گذشته شهردار تهران پیرو درخواست شورای پنجم گزارش مالی میزان درآمد و هزینه شهرداری تهران را در شش ماهه اول سال ۹۶ منتشر کرد.

براساس این گزارش کل هزینه‌های شهرداری در شش ماهه اول سال جاری معادل هفت هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان و کل درآمدهای وصولی شش هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان بوده‌است. نکته جالب توجه این است که کل بودجه مصوب یکساله وزارت راه و شهرسازی نزدیک به ۸ هزار و ششصد میلیارد تومان است، یعنی فقط ۱۶۰۰ میلیارد تومان از هزینه شش ماه اول شهرداری بیشتر است.

از سوی دیگر هزینه‌های شهرداری نزدیک به یک هزار و ۳۵۰ میلیاردتومان از میزان درآمد آن بیشتر شده است، اختلافی که قابل تامل است. بر اساس گزارش این اختلاف مربوط به ۹۷۳ میلیارد تومان وام دریافتی و ۲۹۸ میلیارد تومان استرداد واحدهای شهرداری است که هیچ کدام در سیستم درآمدی ثبت نشده است.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره این گزارش مالی به خبرنگار ایلنا گفت: بر اساس ماده ۷۱، شهرداری باید هر شش ماه یک بار گزارش مالی خود را به اطلاع عموم مردم برسانند، اما متاسفانه سال‌هاست که به این قانون عمل نمی‌شود.

میرلوحی با تاکید بر اینکه حرف و حدیث‌های فراوانی بر سر درآمد شش هزار میلیاردی شهرداری هم وجود دارد، گفت: بر اساس گزارش شهرداری ۱۳۵۰ میلیارد تومان قرض کرده است تا توانسته خود را در شش ماه اخیر اداره کند، حال جای سوال دارد که تا کی می‌تواند به این مسیر ادامه دهد.

فقط ۶۸ درصد درآمدهای نقدی به خزانه شهرداری واریز شده است

قابل ذکر است از کل هزینه‌ها ۷۴ درصد به صورت نقدی و ۲۶ درصدی به صورت غیرنقدی ثبت شده است و از سوی دیگر فقط ۶۸ درصد از درآمدها نقدی به خزانه شهرداری تهران واریز شده‌است، در نتیجه شهرداری قابلیت تصمیم‌گیری و هزینه‌کردن برای ۳۲ درصد از درآمدهای نقدی خود را نداشته است.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که تکلیف ۳۲ درصد درآمدها که به خزانه واریز نشده، چه شده است؛ جواب روشنی نداشت، با این‌حال به سازوکارهای نامنظم مالی در شهرداری اشاره کرد و گفت: در شهرداری تهران اگر منطقه‌ای درآمد بیشتر  داشته باشد، در تصمیمات اثرگذاری قوی‌تری داشته و ارتباط او با مرکز نیز بیشتر است. در بحث هولوگرام‌ها و امثال این‌ها شهرداران مناطق و موسسات مختلف رویه‌های متفاوتی در نحوه هزینه‌کرد درآمدها اتخاذ کرده بودند و این هم از مواردی است که  باید نظم و انضباط پیدا کند و قانونمند شود.

بدهی ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان شهرداری تهران

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه میان گزارشی که در اختیار رئیس شورا قرار گرفته است با اطلاعاتی که از شورا و شهرداری قبلی ارائه شده است، تناقض  وجود دارد، گفت: فاصله زیاد است. چندین ماه قبل از حضور آقای نجفی بدهی‌ها زیر ۲۰ هزار میلیارد تومان گزارش می‌شد و تازه ادعا می‌کردند درآمد معوق نیز دارند و کالای آماده فروش را طوری گزارش می‌دادند که انگار این میزان بدهی سر به سر می‌شود و شهرداری در حقیقت اصلا بدهی ندارد، اما آقای نجفی در آخرین نشست فصلی مدیران شهری اعلام کردند که تا این لحظه ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان بدهی شناسایی شده است که از این میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی است.

وی ادامه داد: البته من معتقدم که بدهی واقعی از این هم بیشتر است، چرا که بر اساس اساسنامه‌ها شرکت‌های وابسته شهرداری امکان گرفتن وام دارند و اگر همه اینها تجمیع و تلفیق شود، احتمال اینکه این میزان بیشتر شود نیز است.

۶۸ هزار و ۳۰۰ نفر در شهرداری مشغول به کار هستند

میرلوحی ادامه داد: همچنین آمارهای متناقضی از میزان کارکنانی که در شهرداری تهران مشغول به کار هستند، شنیده می‌شد ما از رقم ۵۰ هزار شنیدیم تا جایی که بالاخره خودشان اعلام کردند ۶۳ هزار نفر در شهرداری مشغول به کار هستند که باز هم با حقیقت فاصله داشت و بر اساس اعلام آقای نجفی چیزی حدود ۶۸ هزار و ۳۰۰ نفر در شهرداری مشغول به کار اند. این گزارشات بحث برانگیز موجب شد که از آقای شهردار بخواهیم که صد روزه گزارشی مستند از وضعیت مالی، بدهی‌ها و وضعیت اقتصادی شهرداری ارائه دهند.

بر اساس این گزارش در این شش ماه نزدیک به سه هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های اجتناب ناپذیر از جمله حقوق و رفت‌وروب شده است. یعنی ۱۳ درصد مبالغ پرداختی سهم حقوق و مزایا، ۲۰ درصد سهم دیون و فقط ۵ درصد سهم نگهداشت شهر و ۲ درصد سهم اجرای برنامه‌ها و تعمیر تجهیز شده است. جالب است که مطالعه و پژوهش فقط ۶ هزارم درصد از سهم مبالغ پرداختی را به خود اختصاص داده است.

شهرداری تهران در ۶ ماهه اول، روزی ۱۰ میلیاردتومان از جیب خرج کرده است

در همین راستاست که میرلوحی اصرار دارد؛ ساختار مالی شهرداری نیاز به تحول جدی دارد و ادامه داد: اینکه تصور شود، شهرداری سازمانی جدا از مردم است، منابعی بیش از حد دارد و می‌تواند به تنهایی هر کاری که می‌خواهد و اراده کند، انجام دهد، اشتباه است و این تصور باید تغییر کند. چراکه بر اساس این گزارش ۱۶۵۰ میلیارد تومان کسری نسبت به بودجه مصوب شهرداری وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که بارها گفته‌ام؛ اساس و ساختار مالی شهرداری باید متحول شود، چرا که با استانداردهای معمول منطبق نیست. اعداد و ارقام نشان می‌دهد؛ شهرداری تهران در ۶ ماهه اول روزی ۱۰ میلیارد تومان از جیب خرج کرده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر معتقد است؛ امروز با معضلات جدی مالی در شهرداری تهران مواجه هستیم و افکار عمومی باید در جریان این مشکلات قرار گیرند تا پیام شورا و شهرداری شنیده شود.

۶۹ درصد منابع درآمدی شهرداری، ناپایدار است

میرلوحی با تاکید بر اینکه در آمدهای ناپایدار شهرداری درآمد محسوب نمی‌شود، گفت: بر اساس این گزارش ۶۹ درصد منابع درآمدی شهرداری ناپایدار است به نظر من اینها درآمد محسوب نمی‌شود، هر چند احتمالا درآمد ناپایدار از این درصد هم بالاتر است. من حتی به پایدار بودن این ۳۱ درصد هم شک دارم و این درصدها قابل‌تامل است. این گزارش نشان می دهد که دارایی های شهرداری فروخته شده و عمده درآمد از محل تغییر کاربری‌ها بوده است.

نجفی تدوین برنامه سوم شهرداری را جلو خواهد انداخت

از نظر میرلوحی ساختار اقتصای شهرداری از نقطه شروع درآمدها تا عقد قراردادها باید با نگاه جدید بازمهندسی شود، ادامه داد: همه این موارد باید از نو بررسی و مهندسی شود تا ساختار اداری و اقتصادی، مالی و اجرایی همه از نو شکل بگیرد. در گفت‌وگویی که با معاونان آقای شهردار داشتم اعلام شد که آنها در این راستا اقداماتی را آغاز کردند. اتاق‌های فکری تشکیل شده و امیدواریم در بودجه سال ۹۷ و برنامه پنج ساله سوم شهرداری دیده شود. آقای نجفی احتمالا قصد دارند تدوین برنامه سوم را جلو بیندازند و اگر بشود سال ۹۷ را بر اساس برنامه سوم آغاز کنیم. اگر چنین اتفاقی بیفتد ماه‌های آینده در اصلاح ساختار و انتخاب رویکرد ماه‌های مهم و حیاتی خواهد بود.

نظر شما