شناسهٔ خبر: 44263 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

رفع گلوگاه‌ راه‌آهن قزوین- رشت و ساخت دو دستگاه تونل به طول ۱۶۵۰ متر

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تلاش و تخصص مهندسان ایرانی احداث دو دستگاه تونل به طول ۱۶۵۰ متر در راه‌آهن قزوین- رشت واقع در یکی از سخت‌ترین محیط‌های زمین‌شناسی منطقه رودبار به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی تکمیل دو دستگاه تونل در محور راه آهن قزوین- رشت را یکی از سخت‌ترین بخش‌های احداث محور قزوین- رشت دانست و گفت: این دو دستگاه تونل در منطقه‌ای قرار دارد که بافت زمین مدام در حال تغییر است و حفاری تونل در این موقعیت بسیار کند و با مشکلات فراوان پیش می‌رود.

خادمی با اشاره به طول این دو دستگاه تونل به ایلنا گفت: تونل‌های سه و پنج در قطعه ۴ الف محور در محدوده رودبار قرار دارند که اولی به طول ۵۹۸ متر و دیگری به طول یک هزار و ۵۲متر است و حفاری هر کدام از با توجه به موارد یاد شده ۱۰ سال به طول انجامیده است.

وی در ادامه افزود: وجود آب‌های فراوان زیرزمینی، ساختار متغیر زمین‌شناسی در منطقه رودبار از عوامل اصلی طولانی شدن حفر تونل‌ها بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توان مهندسان ایرانی در این زمینه را شایان توجه دانست و تاکید کرد: با توجه به پیشنهادهای فراوان برای به کارگیری متخصصان خارجی، طراحی، عملیات حفاری و ایمن‌سازی این دو دستگاه تونل به دست متخصصان و مهندسان ایرانی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه حجم عملیات در این دو دستگاه تونل را قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ تن قاب، هزار و ۶۷۰ تن آرماتور، ۴۱۵ تن مش و ۲۵ هزار و ۸۰۰ متر مکعب بتن در احداث این تونل‌ها به کار رفته است.

گفتنی است ؛ راه‌آهن قزوین- رشت دارای ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر است و با اتمام کار این دو دستگاه پیشرفت فیزیکی تونل‌ها به ۹۸ درصد رسید.

نظر شما