شناسهٔ خبر: 44277 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

توافق دریایی ایران با یونان برای توسعه بازار حمل و نقل دریایی

خسرو سرایی مدیرکل توافقنامه‌های بین المللی و توسعه بازار سازمان بنادر ودریانوردی گفت: توافقنامه حمل و نقل دریایی با یونان تا سه ماه آینده امضاخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی خبر خسرو سرایی با اشاره به سفر اخیر خود به یونان و تدوین توافقنامه دریایی با این کشور اظهار داشت: با توجه

به سابقه طولانی و تاریخی دریایی ایران و یونان و در جهت استحکام بیشتر روابط دریایی دو کشور به همراه توسعه روابط کشتیرانی و حمل و نقل دریایی نشست کمیته همکاری های بندری و دریایی ایران و یونان در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: این نشست مشترک با حضور آنیستاس آگیسالیائوس معاون حمل و نقل دریایی یونان تشکیل  و سه سند همکاری برای ارائه به مقامات ارشد دریایی دو کشور تدوین شد.

سرایی با فشرده و نظام مند خواندن مذاکرات ، نتیجه آن را بسیار خوب توصیف کرد و درباره اسناد تدوین شده تصریح کرد: نخستین سند در زمینه توسعه حمل و نقل تجاری-دریایی تدوین شد، سند دوم نیز توسعه همکاری های آموزشی بر اساس استاندارد بین المللی STCW را در بر می گیرد.

وی سند سوم را با موضوع توسعه همکاری های بندری ایران و یونان اعلام کرد و افزود: در نظر داریم با توجه به توانایی ها و ویژگی های مشابه، همکاری بنادر تسالونیکی و پیرائوس یونان با بنادر امام خمینی(ره) و بندر شهید رجایی در اجرای این اسناد شکل بگیرد.

مدیرکل توافقنامه های بین المللی و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه با اجرای این اسناد تجارت این بنادر تسهیل خواهد شد و گفت : با اجرای نهایی توافقنامه دریایی دو کشور، مشکلات احتمالی برای کشتیرانی های دو طرف کمتر و فعالیت آنها تسهیل خواهد شد ، همچنین تسهیلات برای خدمه کشتی های دو طرف نیز بیشتر می شود.

سرایی هدف از تدوین و اجرای این نوع توافقنامه های دریایی را اجرای کامل استانداردهای بین المللی دریایی، رقابت آزاد و عادلانه و رفع تبعیض در خدمات دهی به کشتی ها اعلام کرد و تاکید کرد: انتظار داریم رفتار یکسان در بنادر دیگر کشورها مانند یونان با این نوع توافقات با کشتی های ایرانی کاملا لحاظ شود چرا که در دوران تحریم ها تبعیض نسبت به شناورهای مرتبط با ایران بسیار زیاد بود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد حاکمیتی دریایی کشور با افزایش همکاری های بین المللی در صدد حمایت هر چه بیشتر از خطوط کشتیرانی ایرانی به ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی در زمان تحریم ها متحمل بیشترین فشارهای بین المللی شد اما اجازه نداد مبادلات تجاری دریایی کشور زمین گیر شود و سازمان بنادر و دریانوردی به حمایت خود از این ناوگان ادامه خواهد داد.

سرایی افزود : موافقتنامه دریایی با یونان در راستای موافقتنامه های دریایی پیشین با کره جنوبی و قزاقستان است که در نتیجه بیش از دو سال مذاکره به دست آمده است تا راه برای حضور قدرتمند کشتی های ایرانی در آب های بین المللی و بنادر دیگر کشورها بیشتر هموار شود.

نظر شما