شناسهٔ خبر: 44294 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین عنوان کرد:

هزینه‌کرد ۳۰ میلیارد ریال برای نوسازی راهدارخانه‌های استان قزوین/ هیچ اتوبوسی بدون نصب سامانه سپهتن اجازه تردد ندارد

افشین پیرنون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با اشاره به اینکه تلاش بر این است که همواره سیستم‌ها و تجهیزات استان با آخرین سامانه‌های مورد استفاده در کشور به‌روزرسانی شود، گفت: رضایت مردم و پاسداشت حقوق شهروندی مهم‌ترین رکن در انجام خدمات حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، افشین پیرنون در جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل استان که با حضور مدیران کل دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در محل سالن جلسات ساختمان پونک اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد، عنوان کرد: فرایند کار در حمل و نقل جاده‌ای استان به تبع سیاست وزارتخانه کوچک‌سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی است که در استان نیز این روند دنبال می‌شود.

وی افزود: بخش عمده‌ای از فعالیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان که به صورت امانی انجام می‌شد به بخش خصوصی واگذار شده است و این سهم هر سال بیشتر می‌شود.

پیرنون بیان کرد: از مجموع ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه دولت قرار است ۶۰ هزار میلیارد تومان آن در عمران هزینه شود و این وضعیت نشان می‌دهد بدنه دولت بسیار بزرگ و هزینه اداره آن سنگین است که این روند باید اصلاح شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین یادآور شد: تا زمانی که دولت بزرگ است تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن نمی‌شود به همین دلیل باید عمده فعالیت‌های غیر حاکمیتی که چالش زا نیست به بخش خصوصی واگذار شود تا بهره‌وری اتفاق بیفتد.

وی گفت: نگهداری زمستانی راه‌ها تاکنون واگذار نشده که این موضوع نیز در دستور کار برای واگذاری به بخش خصوصی است تا چابک سازی در حمل و نقل محقق شود.

پیرنون اظهار کرد: یکی از خلأهای موجود در بدنه سیستم اداری تربیت نشدن مدیران قوی برای اداره دستگاه‌های اجرایی در آینده است تا کارها به‌سرعت واگذار شود و فعالیت‌ها متوقف نشود.

پیرنون با اشاره به اهمیت جایگاه مواصلاتی استان در تردد کشور تصریح کرد: در استان قزوین با وجود ۶۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی ماهانه حدود ۱۵ تا ۲۵ میلیون تردد صورت می‌گیرد و ایمن‌سازی این مسیرهای ملی نیازمند اعتبارات کافی است.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت راه‌های اصلی استان توجه به منظر آرایی و آرایش حاشیه راه‌ها برای مسافران و رانندگان مهم است و ما نیز در استان به آن اهمیت می‌دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین اضافه کرد: سیاست وزارتخانه افزایش سهم حمل و نقل ریلی از ۱۰ درصد به ۴۰ درصد است تا بتوانیم هزینه‌های جابجایی زمینی را کاهش دهیم.

پیرنون گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد جابجایی بار و مسافر از طریق زمینی انجام می‌شود که به دلیل هزینه‌های سنگین این بخش باید با توجه به مزیت‌های شبکه ریلی زمینه افزایش سهم جابجایی کالا و مسافر از راه‌آهن را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: باید مردم را تشویق کنیم تا از شبکه ریلی استفاده کرده و از مزایای آن از جمله ایمنی در سفر، هزینه ارزان‌تر و آرامش بیشتر برخوردار شوند و قیمت‌ها در شبکه جاده‌ای هم تعدیل شود.

پیرنون عنوان کرد: شاغلان و فعالان بخش حمل و نقل جاده‌ای با همه سختی‌ها و مشکلات این عرصه از درآمدهای پایین خود گلایه‌مند هستند و چاره‌ای نیست تا استفاده از راه‌آهن ترویج شود.

پیرنون در مورد میزان کاهش سوانح رانندگی گفت: در شش‌ماهه نخست سال ۱۰ درصد کاهش تلفات رانندگی و ۱۴ درصد کاهش سوانح رانندگی را در سطح استان شاهد بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: در زمینه مقدار بارنامه ۱۱/۸ درصد رشد و همچنین ۴/۱۴ درصد رشد در کالای حمل شده را داشته‌ایم که دلیل این امر نظام‌مندی حمل و نقل و موضوعات مربوط به آن می‌باشد.

نوسازی راهدارخانه برای تکریم مردم

پیرنون در ادامه از اهمیت تکریم مردم خبر داد و گفت: باید راهدارخانه‌های ما در کنار رسالت اصلی در نگهداری مناسب از جاده‌ها و کمک‌رسانی در مواقع مورد نیاز باید شرایطی را فراهم کنیم تا مردم بتوانند در صورت نیاز اقامت شایسته‌ای در راهدارخانه در زمستان‌های سرد و یا مواقع بحران داشته باشند و مورد تکریم واقع شوند.

وی بیان کرد: در این راستا طرح نوسازی و بهسازی راهدارخانه و مرمت و تعمیر سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه در دستور کار قرار گرفته است.

پیرنون بیان کرد: در حال حاضر ۲۴ راهدارخانه در استان قزوین مستقر شده و خدمت‌رسانی می‌کنند که برای نوسازی و بهسازی آن‌ها در سال جاری ۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد و تلاش می‌کنیم این کار تا سال آینده به پایان برسد.

نظر شما