شناسهٔ خبر: 44394 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان:

نحوه دسترسی شهروندان به فضای عمومی دغدغه مدیریت شهری در هرمزگان است

ابراهیم رستم گورانی نشست مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان با حضور کارشناسان حوزه شهرسازی، بهزیستی و شهرداران در هرمزگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان، ابراهیم رستم گورانی مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در این نشست با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های شهری، طراحی فضای عمومی برای شهروندان است، افزود: نحوه دسترسی شهروندان به مکان‌ها و عبور و مرور شهری به عنوان معضلی است که همیشه دغدغه مدیریت شهری در استان هرمزگان است.

به گفته وی، رسیدگی به این دست مسائل در طرح‌های جامع و تفصیلی به عنوان یک رویکرد مدنظر است تا دسترسی همه افراد مورد بررسی قرار گیرد و از مشاوران خواسته‌ایم در تهیه طرح‌های شهرسازی ضوابط را جهت این‌گونه فضاها در نظر بگیرند.

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان با بیان اینکه پروژه‌های متعددی در شهرهای هرمزگان در حال انجام است، گفت: در احداث پروژه‌های شهری توجه به افراد پیاده و به‌ویژه معلولین هم باید مورد توجه قرار گیرد.

گورانی خلاصه کردن خطوط زردرنگ به عنوان یک دسترسی برای معلولان را کافی ندانست و افزود: دسترسی آسان همه شهروندان نیاز به کار بیشتر است تا در همه زمینه‌ها بتوانیم مناسب‌سازی را انجام دهیم.

گورانی در خاتمه عنوان کرد مدیریت شهرسازی و معماری با همکاری دستگاه‌های مختلف استان به دنبال برگزاری نشست‌هایی از این جنس جهت بهتر برقرار شدن ارتباط میان شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها است که در آینده نیز شاهد برگزاری چنین نشست‌هایی خواهیم بود.

همت معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی هرمزگان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه پیوند اجتماعی باید بین تمام اعضای جامعه برقرار باشد، بیان کرد: باید تلاش کنیم تا احساس تعلق‌خاطر شهروندان رشد یابد.

وی فعال شدن دستگاه‌های اجرایی را یک ضرورت دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های اداری برای معلولان و سالمندان مناسب نیست و از نظر ما ساختمانی که نتواند زمینه تردد این افراد را فراهم کند معلول است.

همت ابراز امیدواری کرد، با همت همه مناسب‌سازی محیط برای همه فراهم شود.

در این همایش کارگاه آموزشی برای تسهیل رفت و آمد معلولان توسط دکتر کوروش افضلی برگزار شد.

وی در این کارگاه راهبردهای مدنظر در مسیر مناسب‌سازی فضای شهری راهکارهای لازم برای شرکت‌کنندگان ارائه کرد.

جزئیات برگزاری کارگاه آموزشی با محوریت ادارات راه و شهرسازی هرمزگان

ابراهیم رستم گورانی سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی در این کارگاه گفت: طرح‌های توسعه و عمران شهری به منظور تدوین برنامه و تعیین جهات توسعه شهر و تأمین نیازمندی‌های آن، بر مبنای پیش‌بینی‌ها و اهداف توسعه شهری و به جهت ایجاد نظم و انضباط فضایی و کالبدی تهیه می‌شود، این طرح که خط‌مشی اصولی و کلی سیاست‌های شهری را تعیین می‌کند، پایه و اساس اجرای تمامی پروژه‌های عمرانی و برنامه‌های توسعه فیزیکی در ابعاد سکونت و فعالیت در حیطه محدوده و حریم شهری است.

وی عنوان کرد: در راستای تعادل بخشی به شهرها، توسعه متعادل و متوازن شهر و توزیع مناسب کاربری‌ها بر اساس رویکردهای شهری است که طرح‌های جامع و تفصیلی تهیه می‌شوند و این طرح‌ها به عنوان راهبرد اجرایی برای فعالیت‌های روسای ادارات شهرستان‌های استان ملاک عمل قرار می‌گیرد و توجه به رعایت ضوابط شهرسازی و معماری در ساخت و سازها می‌تواند یکی از وظایف و مسئولیت‌های مهم ادارات شهرستان‌ها باشد.

در ادامه کارشناسان حوزه شهرسازی و معماری درباره مسائل مختلف شهرسازی از جمله آماده‌سازی‌ها، تراکم و سرانه‌ها، کاربری‌ها، طرح‌های جامع و تفصیلی شهرهای استان، ضوابط و مقررات طرح‌های جامع و تفصیلی مطالبی را ارائه دادند.

نظر شما