شناسهٔ خبر: 44439 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در ستاد بازآفرینی شهری اصفهان مطرح کرد:

ورود صنایع آب‌بر به اصفهان باعث خشکی زاینده‌رود شد/ شاهد نابودی ظرفیت‌های زیستی در کلانشهرها هستیم/ باید در اصفهان اشتغال بر پایه توسعه گردشگری و فرهنگی متمرکز شود/ تاکید بر ایجاد حمل و نقل یک پارچه بین اصفهان و پیرامون

نشست وزیر راه و شهرسازی در ستاد بازآفرینی شهری استان اصفهان با اعلام اینکه اجرای اهداف متضاد همزمان، نتیجه‌ای جز بی برنامه‌گی و افزایش مشکلات در کشور ندارد گفت: در زمان ورود صنایع آب‌بر جشن‌های بزرگی برپا می‌شد اما امروز شاهد خشکی زاینده رود هستیم، در واقع پیگیری اهداف متضاد چنین مشکلاتی را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در دومین روز سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان اصفهان با حضور استاندار، و مسئولان استانی برگزار شد.

عباس آخوندی در این جلسه اظهار داشت: در کشور به نحوه جریان مدرنیته و در قالب اجتماعی و صنعتی بی برنامه اقدام کردیم بحث من این است که چگونه حوزه تمدنی ایران دست‌خوش تحولات تخریبی تحت عنوان نوسازی صنعتی قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه تحت فشار تحولات هستیم و پیگیری اهداف متضاد همزمان قاعدتا نتیجه‌ای ندارد خاطر نشان کرد: با مشاهده اصفهان در می یابیم که در این شهر وقتی بازنگری می‌کنیم دوره صنعتی شدن اصفهان نسبتا طولانی شده است. در حالی که تمام مسئولان تلاش می‌کنند که سالانه ۱۰ درصد بافت تاریخی میانی و حاشیه‌ای استان بهبود پیدا کند. اما شهر یک مجموعه به هم پیوسته است مگر می‌شود که با دستور اداری از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کرد.

این مقام مسئول در دولت دوازدهم یادآور شد: هنگامی که صنایع آب‌بر را به اصفهان دعوت می‌کردیم، این حجم صنایع را در پیرامون شهر قرار می‌دادیم و به شورای‌عالی معماری و شهرسازی برای الحاق جدید به محدوده شهری و بافت شهری اصفهان فشار وارد می‌کردیم، باید می‌اندیشیدیم که این رفتارها چطور به فروپاشی اصفهان منجر می‌شود.

آخوندی ادامه داد: به طور قطع در زمان ورود صنایع آب‌بر جشن‌های بزرگی برپا شده است. اما امروز شاهد خشکی زاینده رود هستیم که در واقع پیگیری اهداف متضاد چنین مشکلاتی را دارد.

وی با بیان اینکه چنین معضلاتی فقط مخصوص اصفهان نیست اظهار داشت: در شهر مشهد شاهد هستیم که تقریبا چیزی از دشت مشهد باقی نمانده و پیرامون حرم امام رضا ﴿ع﴾ فاقد هر گونه هویت تاریخی و فرهنگی است. یک بازار مکاره در مشهد شکل گرفته و همچنین در تهران نیز شاهد هستیم که کل تهران دوره ناصری از بین رفته است. این نکات متوجه شخص خاصی نیست بلکه یک سری تحولات تاریخی است.

شاهد نابودی ظرفیت‌های زیستی در کلانشهرها هستیم

وزیر راه و شهرسای با بیان اینکه هم اکنون شاهد هستیم که ظرفیت‌های زیستی از بین رفته است گفت: ما با یک مسئله جدی در مورد اماکن سکونت‌پذیری در شهرها روبرو هستیم به طوری که شهرها بادکنکی شده‌اند و اعلام یک روز هوای پاک و سالم موجب خشنودی شهروندان می‌شود.

وی بیان داشت: در سطح ملی و منطقه‌ای بخصوص در منطقه اصفهان بازنگری توسعه صنعتی را پیگیری می‌کنیم. اما با پیگیری اهداف متضاد نیاز به یک بازنگری ۵۰ ساله داریم تا متوجه شویم که با زندگی ما چه کار کرده است.

آخوندی با اشاره به مشکلات تردد میان اصفهان و پیرامون آن بیان داشت: در کنار مسائل مذکور بخش تحولات جمعیتی باید در نظر گرفته شود. زیرا تحولات جمعیتی سال ۹۵ با توجه به اینکه رشد جمعیتی بیشتر استان‌های زیر یک درصد است نکته‌ بسیار مهمی برای دولت، مجلس و سیاست‌گذاران اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تحولات جمعیتی روستا به شهرها نیز نشان می‌دهد که علاوه بر حوزه شهری در روستاها نیز دیگر با تحولات جدی روبرو نخواهیم شد و در حوزه سیاست‌گذاری این مفهموم را در بر دارد که کشور به ثبات جمعیتی رسیده است.

آخوندی این پدیده را از طرفی یک فرصت و از طرفی دیگر یک محدودیت عنوان کرد و گفت: فرصت ما این است که چگونه می‌توانیم کیفیت زندگی را ارتقاء دهیم و محدویت شامل توقف رشد شهری می‌شود.

نمی‌توان شهرها را با روش‌های قدیمی اداره کرد

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: کل نظام طراحی شهری، برنامه‌ریزی شهری و صدور پروانه‌ها در گروی این تحولات عوض می‌شود. زیرا نمی‌توان شهرها را با روش‌های قدیمی اداره کرد و به دلیل عدم کشش بازار ما مجبور به تجدید نظر هستیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: بحث ما در دهه هفتاد برای کنترل شهر اصفهان این بود که جمعیت شهر در سقف یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر کنترل شود تا بیش از این محدوده اصفهان هزینه بر نباشد و در ادامه توسعه شهرهای جدید در دست پیگیری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نمی‌شود روستاها و پیرامون شهرها را توسعه داد و توقع داشت که جمعیت بافت نیز توسعه یابد لذا باید یکی از این موارد انتخاب گردد. توسعه بافت پیرامون به دلیل قرار گرفتن در یک بستر هموار راحت‌تر است اما بافت درون شهر علی‌رغم دشواری‌ها ارزش افزوده‌ای ۱۰ برابر بافت پیرامون ایجاد می‌کند.

باید در اصفهان اشتغال بر پایه توسعه گردشگری و فرهنگی متمرکز شود

وزیر راه وشهر سازی خطاب به مسئولان استان اصفهان گفت: آخر کار اصفهان را با چه ویژگی معرفی می کنید؟ شهری صنعتی، فرهنگی یا تمدنی؟ اگر ادعا می‌کنید اصفهان مهد تمدن ایران است باید اشتغال بر پایه توسعه گردشگری و فرهنگی متمرکز باشد. اما اصفهان در واقعیت بر روی مدار صنعتی شدن واقع شده است.

وی ادامه داد: باید برای نحوه توسعه مدرن اصفهان اندیشه شود که البته این مسئله نیازمند پیشی‌گرفتن مسئولان استانی از دولت مرکزی است.

آخوندی با تاکید بر اینکه نمی‌توان بیش از ظرفیت زیستی یک منطقه به آن بار تحمیل کرد گفت: فناوری مدرن اغوا گرانه است و بر اساس آن می‌توان آب را از هر عمقی بیرون کشید و به هر جایی منتقل کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شهر نائین با جمعیتی حدود ۲۵۰۰۰ نفر گفت: این شهر با وجود آثار تاریخی متعدد اما دیگر شاهد اضافه شدن جمعیت نخواهد بود  و به معنای بازآفرینی رشد مرکزی به جای رشد پیرامون است و اجرای آن یک اراده و اجماع بین مقامات سیاسی می‌طلبد.

ایجاد حمل و نقل یک پارچه بین اصفهان و پیرامون

وی با اشاره به اقدامات در دست پیگیری در استان اصفهان ابراز داشت: به عقیده ما باید سریع‌ترین شیوه‌های حمل و نقل در اصفهان ایجاد شود که در این راستا می‌توان به احداث راه‌آهن سریع‌السیر، احیا فرودگاه اصفهان، و ایجاد حمل و نقل یک پارچه بین اصفهان و پیرامون آن اشاره کرد، این یک استراتژی حمل و نقل و شهرسازی است که موجب کاهش فشار از روی شهر اصفهان می‌شود.

آخوندی در جمع مسئولیان استان اصفهان اظهار داشت: در خواست می‌کنم محدوده اصفهان کنترل شود و به بازآفرینی شهری توجه شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی مسائل حقوقي ماده 9 با حضور استاندار و طرح مسائل مورد نظر بر طرف خواهد شد و وزارت راه و شهرسازی مشکلی با برگزاری ستاد بازآفرینی در شهر اصفهان ندارد.

آخوندی همچنین به رودخانه زاینده رود اشاره کرد و گفت: در خواست این استان مبنی بر گردش آب در طول سال با وزارت نیرو مطرح شده است. اما طبق نظر کارشناسی آن‌ها چنین اقدامی فنی نیست لذا باید فکری برای چرخه آب در زاینده رود اندیشیده شود و اگر راهکاری باشد من از آن حمایت می‌کنم.

وی همچنین با اشاره به درخواست نوسازی واحدها در داخل بافت شهری گفت: پروژه‌ای که بار مالی آن روی دوش دولت باشد پایدار نخواهد ماند اما صندوق مسکن یکم حرف مشخصی دارد یعنی پس انداز ۱۰ میلیون تومان ظرف ۳۶ ماه برابر با اخذ تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی است و پس‌انداز ۲۰ میلیون تومان طی ۱۸ ماه ۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند که این رقم برای زوجین ۱۲۰ میلیون تومان است.

نظر شما