شناسهٔ خبر: 4464 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرداخت عوارض در مقایسه با صرفه اقتصادی آزادراه‌ها ناچیز است

عوارضی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح آزادراه حرم تا حرم و موضوع پرداخت عوارض در این آزادراه گفت: بحث پرداخت عوارض در بخشی از جامعه مورد سوال واقع می شود که می‌توان با ارائه اطلاعات کافی به مردم در خصوص مزایای آزادراه‌ها و نقش این نوع از راه در کاهش هزینه های حمل و نقل، گازهای گلخانه ای و همچنین کاهش زمان سفر نشان داد که نرخ عوارض در مقابل صرفه جویی اقتصادی حاصل از این راه بسیار پایین است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد ضمن اعلام این مطلب افزود: مردم می‌بایست بدانند که باتوجه به توسعه روزافزون بار ترافیکی موجود در جاده‌های کنونی کشور، نیاز به توسعه راه‌ها و احداث آزادراه بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود و لذا باید مسیرهای مواصلاتی به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که نیازهای ترافیکی روز را پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: همچنین بخش خصوصی نیز با ورود به پروژه‌های راهسازی نیاز به ضمانتی برای بازگشت سرمایه دارد و این حق مسلم سرمایه گذار است تا در یک زمان معقول حداقل سود را از این سرمایه گذاری ببرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی عوارض را راهکار بازگشت سرمایه عنوان و اضافه کرد: عوارضی که از مردم اخذ می‌شود، پس از طی مدت مشخص و پس از محقق شدن فرایند بازگشت سرمایه بخش خصوصی، با واگذاری راه‌ها به دولت برداشته می شود و مردم می‌توانند همچون سایر گونه‌های راه از آن استفاده کنند.

نورزاد یکی از روش‌های متداول در دنیا برای توسعه زیرساخت ها را استفاده از عوارض یا مالیات سوخت دانست و گفت: مسئله به این صورت است که به تناسب مسیر طی شده به صورت اتوماتیک از سوخت مصرفی خوردوها مبلغی برای نگهداری راه‌ها استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: حفظ حقوق شهروندی و همچنین حفظ حقوق سرمایه گذاران وظیفه‌ای است که بر گردن ما نهاده شده و بایستی در حوزه راهسازی به این امر توجه ویژه داشته باشیم.

نظر شما