شناسهٔ خبر: 44662 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دومين دوره رويداد ملی جستار كيفيت قرائت شد:

بیانیه دومین مسابقه عكاسی جستجوی كیفیت در شهر از دریچه تصویر

طرح بیانیه دومین مسابقه عكاسی جستجوی كیفیت در شهر از دریچه تصویر در دومين دوره رويداد ملی جستار كيفيت در تجربه‌های بازآفرينی شهری در چارچوب انديشه ايران‌شهری قرائت شد.

به گزارش خبرنگار‌ پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی بیانیه دومین مسابقه عكاسی جستجوی كیفیت در شهر از دریچه تصویر در دومين دوره رويداد ملی جستار كيفيت در تجربه‌های بازآفرينی شهری در چارچوب انديشه ايران‌شهری قرائت شد. متن اين بيانيه به شرح زير است:

گذشت زمان و گسترده‌تر شدن دامنه آگاهی انسان نسبت به ابعاد متنوع محیط پیرامونی‌اش، موجی شده تا شیوه‌های اندیشیدن به رابطه انسان-محیط و تعمق در مفهوم زندگی شهری، دستخوش تحولات تامل‌برانگیزی شود و متخصصان را به بهره‌گیری از ابزارهای مختلفی برای شناخت و تحلیل بهتر ابعاد مذكور، سوق دهد. در همین راستا شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، با هدف انعكاس نگاه‌های گوناگون به كیفیت زندگی در فضاهای شهری، دومین دوره مسابقه عكاسی جستجوی كیفیت در شهر از دریچه تصویر، را برگزار نموده است. به باور این سازمان، شدت اثرپذیری هنر-دانش عكاسی ازنظام ارزشی و ساختارهای فرهنگی حاكم بر جامعه، جهت نمایش واقعیت‌های زندگی شهری و عمق اثرگذاری آن برآمده و در نتیجه، برنامه‌های مناسب‌تری برای توسعه شهری طریح‌ریزی شود.

شورای داوران مسابقه ضمن قدردانی از مدیران و دست‌اندركاران شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی ایران، در آغاز و استمرار این رخداد مبارك بر ضرورت برنامه‌ریزی لازم برای نظم زمانی در تداوم آن تاكید می‌ورزد و امیدوار است آثار گردآوری شده بتواند دستمایه و بستر مقدماتی برای ایجاد یك مركز اسناد تصویری تخصصی قلمداد شود و این مهم در دستور كار قرار گیرد. مركزی كه با رویكردی همه‌سونگر و مبتنی بر گردآوری و تولید سندهای تصویری و عكس‌های هنرمندانه و مستند از پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، كالبدی و زیست‌محیطی سامان یابد و كانون ارزشمندی برای پژوهشگران و محققان فراهم آورد. بر این باوریم كه هم‌افزایی ظرفیت‌های رسانه‌های هنری و ابزارهای پژوهشی می‌تواند دریچه‌های جدیدی فراروی برنامه‌ریزان و كنشگران این عرصه گشوده و تحلیلی ملموس از بیم‌ها و امیدهای حاكم بر شیوه نگرش و تفسیر كیفیت‌های زندگی در بافت‌های ناكارآمد شهری ارائه دهد.

شورای انتخاب و داوری همچنین از استقبال گسترده هنرمندان و محققانی كه با بهره‌ گرفتن از رسانه قدرتمند عكاسی در این رخداد مهم شركت كردند، قدردانی نموده و امیدوار است یا تشكیل و فعالیت مستمر دبیرخانه دائمی، علاوه بر فراخوان آثار، امكان برگزاری تورهای تخصصی و تولید هدفمند آثار عكاسی فراهم آید.

ناگفته پیداست كه رویكرد مسابقه و فراخوان برای تنویر و همسویی افكار عمومی و بخشی از جامعه تخصصی با اهداف مسابقه موثر و شرط لازم اما كافی نسیت. از این رو لازم است برنامه‌ریزی با نگرشی ساختارمندتر و زیربنایی‌تر صورت گیرد و با بهره‌مندی از قابلیت‌های نوظهور و روزآمد این حوزه، عمق و دامنه عمل گسترده‌تر شود تا بتوان اثربخش‌تر آن را شاهد بود.

نظر شما