شناسهٔ خبر: 44688 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

وظیفه اصلی دولت در پروژه‌های بازآفرینی‌؛ ایجاد زیربنای مناسب در محلات است/ مردم کنش‌گران اصلی در فرآیند بهسازی هستند

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه مردم کنش‌گران اصلی در فرآیند بهسازی هستند گفت: بدون شک دولت باید فضای مناسب را برای فعالیت ساکنین محلات در طرح‌های بازآفرینی فراهم کند و مابقی کار را به آن‌ها بسپارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم دومین دوره رویداد ملی جستار کیفیت و تجربه‌های بازآفرینی شهری در چارچوب اندیشه ایران‌شهری درخصوص چگونگی فرآیند بازسازی مناطف ناکارآمد در دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد در حاشیه و درون شهرها محوری‌ترین رویکرد ما در این دوره در حوزه مسکن به شمار می‌رود که براساس تصمیمات اتخاذ شده وظیفه اصلی دولت ایجاد زیربنای مناسب در تمامی ابعاد مالی، ساختمانی، طراحی معابر و ایجاد سیستم‌های آب و فاضلاب و ... بوده و کار اصلی برعهده خود مردم است.

آخوندی در ادامه با تأکید براینکه مردم کنش‌گران اصلی در فرآیند بهسازی محلات به شمار می‌روند گفت:  بدون شک دولت باید فضای مناسب را برای فعالیت ساکنین محلات در طرح‌های بازآفرینی فراهم کند و مابقی کار را به آن‌ها بسپارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حقیقت جایزه جستار نحوه ورود مردم به امور بازسازی محلات را نشان می داد که چگونه می‌توانند اجتماع محلی را شکل دهند که ارزش آن به مراتب بیشتر از ارزشی است که دولت با صدها میلیارد تومان هزینه نیز نمی تواند ایجاد کند.

وی همچنین ادامه داد: بدون شک کار جمعی که مردم انجام می‌دهد با کیفیت‌تر، ماندگارتر و کم‌هزینه تر از اقدامی است که دولت متصدی آن بوده و اجرا می‌کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به سفیر اخیر خود به استان اصفهان بیان کرد: در این سفر شاهد اجتماعی از مردم در یکی از محلات ناکارآمد بودیم که با همکاری یکدیگر تعاونی ایجاد کرده و قصد تخریب واحدهای بی کیفیت قبلی و ساخت واحدهای جدیدی را از طریق استفاده از تسهیلات دولت، بانک و شهرداری داشتند، اقدامی که اگر قرار بود از سوی دولت انجام پذیرد قطعا با مقاومت‌های بسیاری روبه‌رو شده و هزینه بسیار بالایی را صرف می کرد.

به گفته آخوندی اجرای پروژه‌های نوسازی از سوی مردم باعث خلق ارزش افزوده بیشتری شده و با مقاومت کمتری از سوی سایر ساکنین روبه‌رو می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان همچنین اظهار داشت: جایزه جستار در مراسم برگزار شده به پروژه‌هایی اهدا شد که مردم در آن بیشترین مشارکت را داشته و روان‌ترین روش برای خلق یک فضای مطبوع را در بافت انتخاب کرده بودند./

نظر شما