شناسهٔ خبر: 44705 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تشریح روند اجرایی محورهای جاده‌ای منتهی به شمال کشور/ پیشرفت ۸۵ درصدی آزادراه تهران- شمال و ۶۰ درصدی تعریض محور هراز/ تلاش برای دستیابی به ۵ هزار کیومتر آزادراه/ جزئیات ساخت ۲۲ طرح ریلی به طول ۳ هزارو ۴۳۰کیلومتر

درجمع مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور صبح امروز از عملیات تعریض محور هراز بازدید کرد و در ادامه به تشریح جزئیات عملیات اجرایی محورهای منتهی به شمال کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از محور هراز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از بدو ورود عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی تصمیم بر رفع معضلات ترافیکی در محورهای منتهی به شمال گرفته شد.

وی با اشاره به محورهای در دست ساخت و تعریض منتهی به شمال کشور بیان کرد: پروژه بزرگراهی قائم شهر- فیروزکوه حدفاصل رودهن تا ساری به طول ۱۸۵کیلومتر که برای تملک اراضی باقی‌مانده در محدوده شیرگاه و زیرآب ۳۵ میلیارد تومان نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: برای این پروژه در سال ۹۵، ۱۲۰ میلیارد تومان و در سال ۹۴ بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به محور هراز اشاره کرد و گفت: تامین منابع مالی قسمت‌های ساده این پروژه از طریق اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران انجام شده است و طی دو سال گذشته حدود ۳۰ کیلومتر از این پروژه انجام گرفته که هم اکنون ۵۵ کیلومتر از این محور ۴ خطه شده است.

خادمی با بیان اینکه محور هراز در حوزه گردشگری نقش بسیار مهمی دارد افزود: سازه‌های پل و تونل نسبت به سایر سازه‌های موجود در کشور منحصر به فرد هستند به طوری که در انتخاب نوع پل حساسیت خاصی اعمال شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به احجام ابنیه‌های فنی محور هراز بیان کرد: هراز از لحاظ ساخت دارای ۱۸ کیلومتر تونل، ۳ پل خاص و ۳۳ دیوار حائل است که ارتفاع برخی از این دیوارها به بیش از ۱۳ متر می‌رسد.

وی با اشاره به دشواری‌های تعریض محور هراز خاطر نشان کرد: جاده‌سازی و تعریض در این محور به دلیل بکر بودن آن بسیار سخت است و هزینه هنگفتی در بر دارد. همچنین به دلیل پیک ترافیک در روزهای پایانی هفته امکان فعالیت وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه تعریض محور هراز خبر داد و گفت: عملیات اجرایی اکثر نقاط مهم و سخت این محور آغاز شده و به دنبال تامین اعتبار برای تجمیع عملیات اجرایی آن هستیم.

خادمی تصریح کرد: برای ۴۵ کیلومتر باقی مانده از این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در صورت تزریق منابع مالی، راندمان کاری سه برابر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به عملیات اجرایی محور فیروز کوه یادآور شد: برای تکمیل سه ونیم کیلومتر باقی مانده از این محور ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۳۵ میلیارد تومان آن شامل ارزیابی و تملک می‌شود.

وی در ادامه به آزادراه تهران شمال اشاره کرد و گفت: این پروژه بعداز گذشت ۱۷ سال ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که پس از هماهنگی میان وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان تصمیم بر ورود پیمانکاران ایرانی و محدودیت در همکاری با پیمانکاران خارجی گرفته شد که امروز شاهد پیشرفت ۸۵ درصدی این پروژه هستیم و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

خادمی افزود: ۱۵ درصد باقی مانده شامل روسازی بتنی و تاسیسات تونل‌ها می شود. به طوری که با اعمال یک آیین نامه بین المللی تاسیسات تونل با شیوه‌های جدید به منظور مهار آتش سوزی احتمالی در تونل‌ها بهره‌گیری خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در آزادراه اصفهان- شیراز روزانه ۶۰۰ متر روسازی بتنی به ضخامت ۲۹ سانتی متر و عرض ۸.۹۰ متر انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه سازند البرز یکی از سخت‌ترین سازندهای زمین است تصریح کرد: به همین خاطر موارد غیرقابل پیش بینی، ریزش و لغزش در این زمین ها در سطح گسترده ای وجوددارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال اشاره کرد و گفت: آغاز عملیات اجرایی این پروژه با حضور آقای جهانگیری شروع شد و در کنار آن تونل بزرگ البرز به طول ۶ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد که ۱۳۰۰ متر باقی مانده آن تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

به گفته خادمی طبق محاسبات شرکت ساخت و توسعه برای تکمیل آزادراه تهران-شمال ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این رقم طبق محاسبات بنیاد مستضعفان ۶۰۰ میلیارد توان برآورد شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح جزئیات محور قزوین-الموت- تنکابن پرداخت و گفت: این محور یک از مسیرهای کمکی جدید منتهی به شمال محسوب می‌شود که با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارای ۲۰ کیلومتر تونل و تکمیل آن حدود هزار میلیارتومان نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت توسعه و زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: محور بعدی آزادراه قزوین- رشت به ۱۳۸ کیلومتر است که ۱۲۷ کیلومتر آن در گذشته اجرا شده بود. اما ۱۱ کیلومتر باقی مانده به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی به اندازه کل پروژه هزینه در برداشت. به همین خاطر ۱۱ کیلومتر باقی مانده به دو مرحله تقسیم شد که ۳.۲۰۰ کیلومتر ابتدایی با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی طی دوسال ساخته شد و در سال ۹۵ زیربار ترافیک رفت.

وی افزود: برای انجام ۴۰ درصد باقی مانده تفاهم‌نامه‌ای با بانک تجارت و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه منعقد شده است تا حداقل یک باند آن احداث شود.

وی یادآورشد: برای تکمیل این پروژه ۴۸۰ میلیارد تومان نیاز است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در خبرنگاران اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۰ محور آزادراهی در قالب ۱۶پروژه به طول یک هزار و ۱۸۰ کیلومتر در دست ساخت و دو هزار و ۴۱۰ کیلومتر در دست مطالعه قرار دارد که البته برخی سرمایه‌گذاران نسبت به اجرای آن‌ها ابراز تمایل کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور خاطر نشان کرد: رویکرد ما در وزارت راه و شهرسازی دستیابی به ۵ هزار کیومترآزادراه است. که البته مصوبه دولت به منظور تبدیل برخی بزرگراه‌ها به آزاد راه‌ها در دست پیگیری قرار دارد.

ساخت ۲۲ طرح ریلی به طول حدود ۳ هزارو ۴۳۰کیلومتر

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه های شرکت ساخت وتوسعه در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: ۲۲ طرح ریلی به طول حدود ۳ هزارو ۴۳۰کیلومتر در حال احداث قرار دارد که ۹۱۹ کیلومتر آن امسال به بهره برداری می رسد. وی افزود شرکت راه آهن نیز حدود ۹۰۰ کیلومتر پروژه‌های دو خطه کردن محورهای ریلی را در برنامه خود دارد. که مجموعه طول پروژه های ریلی قابل بهره برداری در کشور رقم قابل ملاحضه ای است.

خادمی با اشاره به اهم پروژه‌های ریلی در دست اجرا بیان داشت راه‌آهن همدان- کرمانشاه تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین ریل‌ گذاری راه آهن ارومیه نیز تا هفته آینده تمام خواهد شد. و ریل گذاری راه‌آهن رشت نیز ۳۲ کیلومتر باقی مانده است. همچنین از راه‌آهن میانه بستان آباد نیز ۶۵ کیلومترباقی مانده است.

خادمی با اشاره به نحوه قرارداد با پیمانکاران در خصوص احداث پروژه‌های ریلی بیان داشت در برخی پروژه‌ها زیر سازی و روسازی توسط پیمانکار انجام می شود که نمونه آن می توان در محور ریلی یزد- مهریز اقلید یا راه‌آهن غرب کشور در مسیر کرمانشاه- خسروی قابل ملاحضه است. اما نوع دیگر قرارداد روسازی و زیر سازی به صورت جداگانه انجام می شود که راه‌آهن مورد نیاز برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر در بخش مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در بخش باری این پروژه ها به صورت فاینانس از کشور هند وارد می شود.

همچنین قراردادی میان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت ذوب آهن اصفهان به منظور واردات شمش فولاد برای ذوب آهن و انجام عملیات نورد در آن شرکت در دست مذاکره قرار دارد.

مدیرعامل شرکت زیر ساخت و توسعه کشور یادآور شد: در بخش راه سازی هم اکنون ۷ هزارو ۵۰۰ کیلومتر انواع راه در دست ساخت قرار دارد.

نظر شما