شناسهٔ خبر: 44729 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در سی و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی بیان کرد:

چشم‌پوشی از میراث فرهنگی شهرها موجب بی‌هویتی در اجتماع می‌شود/ تأکید بر خلق میراث مدرن با حفظ هویت ایرانی/ تلاش برای ایجاد فضاهایی با روح و تمدن ایرانی در کشور

مراسم وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کردند که می‌شود با ساختمان‌های مدرن از نیاز انسان و شهرها از میراث فرهنگی چشم پوشید ولی در کوتاه مدت مشاهده کردند که قطعا با این روش دچار اختلالات فرهنگی، رفتاری و بی‌هویتی در سطح محلات چه در سطح درآمد بسیار بالا و چه پایین خواهند بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سی و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن ابراز امیدواری جهت برقراری روابط گسترده‌تر بین ۲ بخش اعلام کرد: ما به شدت به میراث فرهنگی چه در عنوان بافت تاریخی و چه در عنوان بافت ارزشمند در آینده شهرهای ایران نیازمند هستیم و از سویی دیگر به دلیل همین احساس نیاز تمایل داریم تا در حد توان هرانچه می‌توانیم در مسیر حفظ و نگهداری ان‌ها انجام دهیم.

آخوندی در ادامه میراث فرهنگی و ارزشمند را نشانه‌های جان فرهنگ ایرانی-اسلامی کشور دانست و افزود: بدون شک اگر بهترین و زیباترین ساختمان‌ها را بسازیم آن‌ها بدون جان تنها یک کالبد بی‌جان بوده و حس آرامش، آسایش و لذت زندگی بدون توجه به آن‌ها در شهر امکان‌پذیر نخواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کردند که می‌شود با ساختمان‌های مدرن از نیاز انسان و شهرها از میراث فرهنگی چشم پوشید ولی در کوتاه مدت مشاهده کردند که قطعا با این روش دچار اختلالات فرهنگی، رفتاری و بی‌هویتی در سطح محلات چه در سطح درآمد بسیار بالا و چه پایین خواهند بود.

وی نمونه روشن این بی‌هویتی در منطقه‌ای با سطح درآمد بالا را منطقه ۱ شهر تهران دانست و گفت: میزان ساخت و ساز مدرن بسیار بالایی در سطح این منطقه انجام گرفته است ولی به دلیل بی‌توجهی به میراث فرهنگی علی‌رغم هزینه‌های هزاران میلیاردی کیفیت زندگی به شدت کاهش یافته و ترافیک و الگوهای رفتاری دچار گرفتاری‌های شدیدی در این منطقه شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم توجه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به میراث فرهنگی را از سر ذوق در بین اعضا ندانست و تأکید کرد: ما تصور می‌کنیم بی‌توجهی به حوزه میراث فرهنگی توسعه شهری را دچار اختلال کرده و یک ضرورت و باید در این حوزه به شمار می‌رود که نمی‌توان از آن عبور کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شاید برخی بر این باور باشند که نیازی به توجه به این حوزه نبوده و نیاز اصلی کشور ما در زمان فعلی نوسازی است ولی به تصور ما، ایران در حال حاضر نیاز به بازآفرینی و چیزی فراتر از بحث نوسازی دارد، بدون شک ما باید ضمن انکه بتوانیم جان تمدن ایران‌شهری را حفظ کنیم، مدرن نیز باشیم چراکه بی توجهی به جان و توجه صرف به کالبد دردی را دوا نخواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص حوزه گردشگری نیز بیان کرد: اگرما بگوییم که ایران ساختمان مدرن دارد قطعا از ایران مدرن‌تر در سراسر جهان دیده می‌شود پس هرچقدر بخواهیم رقابت کنیم حتما شکست خواهیم خورد ولی در همین زمان می‌توانیم بگوییم که ما ملتی هستیم با هویت مشخص و می‌توانیم با حفظ هویت خود به خلق اثرات مدرن بپردازیم.

این مقام مسئول در ادامه توجه صرف به کالبد و بی‌توجهی به جان را بحثی سیاسی – فرهنگی قلمداد کرد و افزود: به طور مثال داعش نتیجه پدیده مدرن‌گرایی در کشورهای عربی-اسلامی بوده که همه آن‌ها دچار اختلالات هویتی شده‌ و برای یافتن آن به سمت رفتارهای افراطی و خشن بازگشته‌اند.

وی همچنین تأکید کرد: قطعا اگر در این کشورها امور شهری و فرهنگی با رویکرد حفظ هویت انجام می‌شد امروز شاهد پدیده داعش  و آن همه لایه‌های پنهان نبودیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود یادآور شد: بدون شک می توانیم بگوییم که شهر بدون محله که بزرگترین میراث معنوی فرهنگ ما به شمار می‌رود و همچنین شهر بدون آثاری که ارکان محله را تشکیل می دهند معنایی نخواهد داشت.

آخوندی با اشاره به طرح نوسازی پیرامون حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس بیان کرد: در این طرح نیز تا حد زیادی به مسئله محله و میراث معنوی بی‌توجهی شده است، تنها افتخار مجریان این طرح آن است که تمامی آثار فرهنگی حرم را نابود کرده و به جای آن حدود ۳۰۰ ساختمان بی‌هویت ایجاد کرده‌اند، منطقه‌ای که اگر حرم مطهر امام‌ رضا (ع) در آن را مشاهده نکنید قطعا متوجه نمی‌شوید که در شهر مشهد قرار دارید.

این مقام مسئول ادامه داد: قطعا اگر ما فارغ از وظیفه اداری‌مان به دنبال بحث میراث فرهنگی می‌رویم به این دلیل است که تصورمان از شهر و زندگی شهری آن است که بدون این میراث نمی توانیم زندگی کنیم در غیر این صورت زندگی‌مان بدون کیفیت معنوی خواهد بود.

آخوندی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که وزارت راه و شهرسازی آماده هرگونه همکاری در زمینه‌های بازخوانی محله‌ها، حفاظت از ساختمان‌های باارزش و بازآفرینی محلات ارزشمند با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور است گفت: هم‌اکنون در حال احیای منطقه ۱۲ تهران هستیم که اگر عناصر اصلی آن را ایجاد کنیم قطعا خود مردم به طور خودجوش و بسیار سریع‌تر از ما به احیای ساختمان محل زندگی خود و محله‌شان می‌پردازند، این بدان معناست که وظیفه اصلی ما ایجاد و فراهم کردن عرصه عمومی بوده تا در نهایت توسط مردم منجر به توسعه و شکل‌گیری ساختمان و احیای محلات شود.

وی همچنین با بیان این مطلب که وزارت راه و شهرسازی علاوه بر حوزه میراث در حوزه گردشگری نیز آماده همکاری با این سازمان است گفت: من در این دوره همواره اعلام کردم که به واقع مردم ایران تا چه اندازه با مفهوم دریا آشنا هستند؟ فرزندان ما در نظام اموزشی تا چه میزان با مفهوم دریا آشنا شده‌اند؟ این درحالی است که ارزیابی‌ها در این حوزه نشان می‌دهد که المان نشان دادن دریا در دروس ریاضی، علوم، اجتماعی و حتی ادبیات کمتر از ۱ درصد است.

آخوندی در ادامه خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کنیم کشوری که بخش عمده‌ای از شمال و جنوب آن با دریا در ارتباط است چرا دانش‌اموزان آن با مفهوم دریا آشنا نمی‌شوند این درحالی است که ما انتظار داریم این کودکان پس از بزرگ شدن به سمت این حوزه رفته و به آن علاقمند شوند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ما علاقمند هستیم تا مفهوم دریا نیز در حوزه گردشگری برای تسهیل مسیر حفظ  این میراث فرهنگی پررنگ‌تر شده و حمل و نقل دریایی نیز در کنار ریلی و هوایی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید براینکه محیط‌های شهری نیز باید در حوزه گردشگری شهروند محور و زیبا باشند گفت: به واقع چرا مردم کشور ما برای گردشگری به سایر کشورها حاشیه خلیج فارس و یا ترکیه می‌روند و ما به این موضوع توجه نمی کنیم که جذابیت لازم چرا در شهرهای خودمان، آن طور که باید وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال شهرها و بنادر جنوبی ما مانند کنگه، تیاب، بوشهر، کنگان و مابقی بنادر تا چه اندازه زیبا هستند ولی متأسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرند، ما در این سند همکاری آمادگی کامل خود را در سطوح مختلف حمل  نقلی و شهرسازی در اموزش، ساخت، نگهداری و مرمت میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان اعلام می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: من یقین دارم که اگر شما بخواهید در حال حاضر به دنبال احداث ساختمان‌هایی که از المان‌های تاریخی و فرهنگی ایران برخوردار هستند بروید از سوی معماران و مهندسانی که بخواهند چنین کاری کرده و ساختمانی با آن حس و حال را برای شما خلق کنند با تنگنا مواجه می‌شوید.

آخوندی با تأکید براینکه اعتقاد ما آن نیست که برای حفظ میراث و توجه به تمدن ایران‌شهری‌مان به سراغ آینه‌کاری و کاشی‌کاری رفته و عینا این موارد را در دوره کنون تکرار کنیم بلکه معتقدیم باید فضایی را ایجاد کنیم که حداقل روح و فضای تمدن ایرانی‌مان را در دوره جدید برایمان تداعی کند.

وی در این‌باره با اشاره به این نکته که متأسفانه افراد متخصص در حوزه مهندسی و معماری در این حوزه هم‌اکنون در کشور ما بسیار معدود هستند گفت: قطعا زمینه همکاری با سازمان میراث فرهنگی در حوزه مهندسی، مشاوره و معماری بسیار گسترده است و از هر دری می توان با این سازمان همکاری کرد هرچند که همه واقفیم کشور در کل دچار تنگنای مالی شدید است ولی آنچه مهم‌تر بوده ان است که درک، فهم و رویکرد مشترک ما در این زمینه خواهد بود که بدون شک باعث افزایش نرخ بهره‌وری در امور جاری نیز می‌شود.

وی در پایان نیز از حمایت همه جانبه دولت از شهرداری‌ها در حوزه مذکور خبر داد و گفت: قطعا شهرداری‌ها هستند که به طور مستقیم با سطح محلی در این حوزه درگیر هستند که ما نیز حامی آن‌ها بوده و در زمینه فراهم کردن فضای کار آنان می‌کوشیم./

نظر شما