شناسهٔ خبر: 44778 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

یک مقام‌ مسئول در سازمان بنادر خبر داد:

بررسی راهکارهای عملیاتی برای افزایش سهم ریل از ترافیک کالای بندر در کارگروه ریلی- بندری/ جزئیاتی از توافق سازمان بنادر و گمرک

جلسه مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی از تشکیل کارگروه ریلی- بندری به منظور یافتن راهکارهای‌عملیاتی برای افزایش سهم ریل از ترافیک کالای بندر، خبر داد.

خسرو سرایی مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تشکل کارگروه بنادر و راه آهن برای استفاده از ظرفیت های راه آهن برای حمل کالا در مجاورت بنادر بزرگ تجاری ایران خبر داد و گفت: در راستای تحقق انتظارات  وزیر راه و شهرسازی کارگروه ریلی بندری با حضور مسئولین شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی در بندر شهید رجایی تشکیل شد.

سرایی ادامه داد: در این جلسه راهکارهای عملیاتی افزایش سهم ریل از ترافیک کالای بندر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این مطلب که جلسات منظمی را کارگروه در تهران و در ستاد تشکیل داد، گفت: جلسه ای در سفر اخیری که به استان هرمزگان به همراه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان و معاونان وی به استان هرمزگان به منظور بازدید از بندر شهید رجایی داشتیم با برخی از مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشتیم.

سرایی گفت: بر اساس تاکیدات وزیر محترم راه و شهرسازی مبنی بر افزایش سهم ریل در بندر از کالای ورودی و خروجی به بندر، کارگروه مشترک بنادر و راه آهن تشکیل شد. تا از این طریق ترافیک کالا در بندر کاهش یابد و در عین حال حمل کالا با ریل که کم‌هزینه‌تر و کم‌حادثه‌تر است جابه جا شود. بدین معنا بتوانیم سهم بیشتری از عملیات حمل و نقل کالا را بر روی ریل ببریم.

وی خاطرنشان کرد: جلسات منظمی را تحت عنوان کارگروه مشترک ریل و بندر در ستاد در تهران، بین سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران تشکیل دادیم.   

راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای در دستور کار

سرایی در بیان برخی از جزئیات نشست کارگروه بنادر و راه آهن، گفت: مشکلات عملیاتی ریل در بنادر کشور از جمله بندر جنوبی کشور موردبحث قرار گرفت. تصمیم گرفته شد تا راه آهن لیست کالاهای ورودی را از قبل به بندر اعلام و برنامه عملیاتی از قبل در بندر طراحی شود. همچنین موضوع راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای نیز از جمله موضوعاتی بود که در جلسه فوق بر روی آن بحث و تبادل نظر شد.

مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: قرار شد تا برای کالاهای معدنی تجهیزات مناسب تری به کار گرفته شود با این هدف که راندمان کار بالا برود و در عین حال، عملیات و آمار کالاهای معدنی افزایش یابد.

وی همجنین از توافقات سازمان بنادر و دریانوردی با گمرک که پیش‌تر انجام گرفته خبر داد و گفت: توافقاتی را پیش‌تر با گمرک داشتیم تا گمرگ در بارنامه، مقصد نهایی را نه بندر شهید رجایی که جایی را که مشتری و صاحب کالا تعیین می کند، به رسمیت بشناسد.

سرایی تصریح کرد: بندر شهید رجایی مقصد نهایی نیست. این به ما کمک می کند که اگر از قبل مشخص شود که وقتی کالا می‌خواهد با ریل حمل شود آن کالا را به محوطه های مربوطه منتقل می کنند و از آنجا خیلی سریع تر به خارج از بندر صادر شود که اینها اهم موضوعات مطرح شده بودند.

نظر شما