شناسهٔ خبر: 44799 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طی نامه‌ای توسط شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران صورت گرفت:

ابلاغ ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر قم

 برگزاری سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال 96 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه ای به استاندار قم، تصمیم شورای‌عالی را درباره ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر قم در ۱۰ بند ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه ای به صادقی استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم، مصوبه شورا را بمنی بر ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر قم، ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار قم، آمده است: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۱۳۹۶.۷.۱۷ موضوع «ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر قم» را مورد بررسی قرار داد و ضمن تایید صورتجلسه ۱۳۹۶.۴.۱۸ کمیته فنی به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

با عنایت به اینکه مطابق اطلاعات تدقیق شده مشاور طرح ظرفیت جمیعت‌پذیری ناشی از این ضوابط تا حد قابل‌توجهی بیش از جمعیت افق طرح جامع است در راستای تعدیل ظرفیت بارگذاری مسکونی و همچنین کاهش زیربناهای تجاری و خدماتی قابل احداث شهر، اصلاحات به شرح زیر در ضوابط رح تفصیلی اعمال شود:

۱- افزایش یک طبقه به ازای افزایش عرض معبر (گونه‌های تراکمی ب و ج) در پهنه تراکمی کم به‌طور کامل حذف گردد.

۲- به جهت ارتقای کیفیت فضایی شهرف ضوابط تشویقی مربوط به نوسازی بافت فرسوده، تجمیع قطعات ریزدانه، عدم تفکیک قطعات و... حداکثر در حد یک طبقه تراکمی ارایه گردد. ضمن اینکه این تشویق در بافت فرسوده صرفا مشمول قطعات با اندازه بیش از ۱۰۰ مترمربع و معابر بیش از ۸ متر خواهد بود. تبعا سایر روش های تشویقی از طریق ساز و کارهای غیرتراکمی قابل ارایه خواهد بود.

۳- به لحاظ رعایت حداقل ضوابط بهداشتی و فنی (مطابق تصریح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها) سطح اشغال طبقات تجاری در همه محورها و گستره ها از ۱۰۰ درصد به حداکثر ۸۰ درصد کاهش و به تبع آن سقف تراکمی ساختمانی نیز کاهش یابد.

۴- در خصوص پلاک ها با مساحت ۲ هزار مترمربع و بیشتر، محورهای ویژه، محورها و گستره های ویژه مرکز شهر، ضمن ارجاع به تهیه طرح ویژه یکپارچه و اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵، ضوابط کنترلی ناظر به حداکثر تراکم به همراه تعیین سهم عملکردهای مسکونی، خدماتی انتفاعی و غیرانتفاعی قابل احداث در آنها همسو با احکام و راهبردها رویکردهای کلی طرح ارایه شود.

۵- به جهت تعدیل بارگذاری تجاری و خدماتی انتفاعی طرح، تراکم مربوط به محورهای شهری ۱۲ طبقه از جداول مربوطه حذف و هرگونه احداث ساختمان بلندمرتبه در قم در چهارچوب سقف تراکمی پهنه، منوط به تهیه ضوابط و الزامات مربوط به مکانیابی ساختمان های بلند و طی مراحل تصویب در کمیسیون ماده ۵ در صورت تشخیص مغایرت اساسی، شورای عالی گردد. لذا حداکثر بارگذاری در شهر قم به ۷ طبقه با تراکم متناظر و رعایت سایر شروط و الزامات طرح تفصیلی کاهش می‌یابد.

۶- در محدوده بافت تاریخی، صرفا ضوابط سازمان میراث‌فرهنگی ملاک عمل قرار گیرد.

۷- تبصره مربوط به افزایش ۱۰ درصدی سطح اشغال به منظور احداث راه پله و نورگیر از کلیه پهنه‌های تراکمی حذف و سطح اشغال در همه پهنه با احتساب راه پله و آسانسور لحاظ شود. طبعا نورگیرها چنانچه از ابعاد استاندارد مطابق مبحث ۴ مقررات ملی برخوردار باشند جزء سطح اشغال محسوب نمی‌گردند.

۸- در کاربری‌های فرهنگی، ورزشی، درمانی و سایر کاربری‌های مرتبط با دستگاه‌های بخشی ضوابط مربوط به نصاب تفکیک، تعداد طبقات، پارکینگ و غیره با ضوابط هر بخش هماهنگ شود.

۹- در همه پهنه‌های تراکمی و همه حالات حداقل اندازه قطعه و حداقل عرض معبر جهت استفاده از ضوابط طرح تفصیلی ارایه گردد. بدیهی است ارایه پیشنهادات جایگزین جهت قطعاتی که به استناد این بند صدور پروانه در آنها امکان ندارد، ضروری است.

۱۰- در چهارچوب مصوبه مورخ ۹۶.۲.۱۱ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ارتباط با الزامات دفاعی و پدافند غیرعامل تراکم‌های پیشنهادی در جوار مراکز کلیدی و یا خطرزای شهر بازنگری گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید، مراتب به طرق مقتضی به اطلاع شورای محترم اسلامی شهر و شهردار محترم مربوط و سایر مراجع ذی ربط رسانیده شود. همچنین، دستور فرمایید اسناد و مدارک طرح در اجرای ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح ها مصوب ۷۸.۱۰.۱۲هیات محترم وزیران، در موعد مقرر تهیه و ارسال نمایند تا جهت اجرا، ابلاغ گردد.

نظر شما