شناسهٔ خبر: 44923 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

ریل و جاده تکمیل‌کننده شبکه حمل‌ونقل کشور هستند/ افزایش ۲۵ درصدی حمل بار در ۴ سال گذشته/ ۲۰ ایستگاه جدید در مسیرهای ریلی ایجاد شد/ تأمین ۶۰۰۰ واگن‌ باری با وام روسیه

نشست خبری مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اعلام اینکه ریل و جاده در هیچ کجای جهان با یکدیگر رقیب نیستند بلکه تکمیل‌کننده هم در شبکه حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شوند، گفت: تنظیم مدیریت حمل‌ونقل کشور لزوماً به قیمت سوخت باز نمی‌گردد بلکه باید مدل حمل‌ونقل کشور موردتوجه قرار گیرد و بیشتر از حمل‌ونقل ترکیبی، پارک‌های لجستیک، بنادر خشک استفاده شود تا سهم حمل‌ونقل ریلی اصلاح گردد.

سعید محمدزاده در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تأثیر واقعی شدن قیمت سوخت بر افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از بار‌های ریل پسند و انتقال بخش قابل‌توجهی از بارهای در حال حمل از جاده به روی ریل اظهار داشت: تنظیم مدیریت حمل‌ونقل کشور لزوماً به قیمت سوخت باز نمی‌گردد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت اتصال شبکه ریلی به مراکز بار گفت: در ۴ سال گذشته میزان حمل بار با شبکه ریلی ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ریل و جاده در هیچ کجای جهان با یکدیگر رقیب نیستند، تصریح کرد: این دو مد حمل‌ونقل تکمیل‌کننده شبکه حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شوند. لذا باید مدل حمل‌ونقل کشور موردتوجه قرار گیرد و بیشتر از حمل‌ونقل ترکیبی، پارک‌های لجستیک، بنادر خشک  استفاده شود تا سهم حمل‌ونقل ریلی اصلاح شود.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد:بدیهی است که قیمت سوخت نقش بسیار جدی دارد. زیرا زمانی که قیمت سوخت واقعی نباشد که شامل کشور ما نیز نمی‌شود، راه‌آهن نمی‌تواند مزیت‌های خود در این زمینه را نشان دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری که امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه بار بیان داشت: یکی از اقدامات جدی افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی است که در اولین قدم با کوتاه شدن فاصله ایستگاه‌های جدید بالغ‌بر ۲۰ ایستگاه در مسیرهای ریلی ایجاد شده است. به‌علاوه مسیر‌های پربار ریلی مانند بافق-اصفهان در حال انجام عملیات دوخطه سازی است که این خط  هم‌اکنون دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی است و امیدواریم امسال به بهره برسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه از عملیات تراک بندی در محور بافق- بندرعباس خبر داد و گفت: در اوایل سال آینده شاهد تکمیل این پروژه نیز خواهیم بود که افزایش ظرفیت در مسیر را به همراه خواهد داشت.

افزایش ۶۰۰۰ واگن جدید به ناوگان ریلی

محمدزاده با اشاره به اقدامات انجام‌شده در بخش ناوگان اظهار داشت: با استفاده از وجوه اداره شده بخش خصوصی توانست به تولید ناوگان روی آورد. همچنین به کمک منابع مالی کشور تدبیر شد که ضمن استفاده از وام کشور روسیه قرارداد مشارکت بین تولیدکنندگان داخلی و روسی برای تأمین ۶۰۰۰ واگن‌ باری منعقد شود که پس از اضافه شدن ۲۰۰۰ واگن در سه سال گذشته در آینده شاهد افزایش ۶۰۰۰ واگن جدید به ناوگان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از همین مدل تأمین مالی واگن‌های باری موردنیاز تأمین می‌شود و حدود ۲۸ هزار واگن باری برای پاسخگویی به ۱۹۸ هزار تن اعلام‌شده در برنامه ششم توسعه نیاز داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: برای تأمین نیرو‌های کشش نیز با همکاری شرکت‌های مپنا و زیمنس۱۵۰ لکوموتیو دیزل وارد بخش ناوگان باری کشور شد و در ادامه باید ۳۰۰ لکوموتیو دیزل به از بخش دولتی و همین مقدار از سوی بخش خصوصی وارد ناوگان شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اقدامات انجام‌شده در بخش زیربنای ریلی ابراز داشت: خط راه‌آهن  کرمان- سیرجان به طول ۲۰۰ کیلومتر با رقم سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی به سرانجام خواهد رسید و بدین ترتیب  ظرفیت بار افزایش خواهد یافت. به‌علاوه مسیر بافق- خواف با جدیت به دنبال دوخطه کردن آن هستیم که با توجه به توسعه  سنگان یکی از مهم‌ترین مسیرها برای افزایش ظرفیت باری  کشور است که هم از طریق منابع دولتی، منابع تأمین مالی خارجی و سرمایه‌گذاری داخلی، مدلی طراحی شده است تا این خط هم به سرانجام برسد و گزارش انعقاد قرارداد آن  به سمع و نظر مردم برسانیم.

اتصال ۱۰۰ کیلومتر خطوط آنتنی به شبکه ریلی

محمدزاده خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که بار بر روی ریل افزایش یابد سیاست‌های مقام معظم رهبری در بند ۲۵ سیاست‌های ابلاغی است که به اتصال شبکه ریل به مناطق پر بار تأکید دارد و ما در این راستا توسعه  خطوط آنتنی به مراکز توسعه بار را پیگیری می‌کنیم  که اقدام با کمک  سرمایه‌گذاری مشترک صاحبان کالا، بخش‌های حمل‌ونقل و شرکت راه‌آهن انجام خواهد شد که بخشی از آن انجام‌شده است و تا پایان سال ۱۰۰ کیلومتر از این خطوط به شبکه ریلی  متصل می‌شود.

انعقاد اولین قرارداد ریلی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید

وی ادامه داد: به دنبال استفاده از سرمایه‌های صاحبان بار برای استفاده در حوزه واگن‌های باری حمل‌ونقل ریلی هستیم و خوشبختانه با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که بخشی از سرمایه‌های آنان از محل صرفه‌جویی در سوخت بازمی‌گردد اولین قرارداد از این محل قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید منعقدشده است. و امیدواریم امسال و سال آینده شاهد تسریع انعقاد قرارداد‌هایی از این قبیل باشیم.

محمدزاده تأکید کرد: این مدل می‌تواند سرمایه‌گذار را  به‌طور کامل در وضعیت ایمنی  قرار دهد که سرمایه‌گذاری آن قطعاً بازگشت‌پذیر است.  یعنی هر مقدار سرمایه‌گذاری منجر به توسعه حمل‌ونقل شود. مقدار حمل‌ونقل افزایش یافته به ازای ۳۵cc صرفه‌جویی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت از محل  (بند ق) به وی وجه مشخص‌شده را پرداخت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسئله استفاده از تضمین راه‌آهن برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تمام منابع مالی تأمین‌شده توسط بخش خصوصی با تضمین شرکت راه‌آهن و بر اساس ماده ۶۷ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و بر این اساس بسته مهمی طراحی شده است که گزارش آن در زمان امضا آن ارائه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به حمل‌ونقل مسافر ریلی اشاره کرد و گفت:  در راستای کاهش عمر ناوگان مسافری  واگن‌هایی با عمر بیش از ۵۰  و ۴۵ سال از شبکه خارج شدند که این مسئله منجر به کاهش تعداد واگن‌های داخل شبکه شد که بخشی از کمبود  به تأمین واگن و بخش دیگر به کمک افزایش بهره‌وری از ناوگان موجود و گردشی کردن واگن‌ها جبران شد. به‌طوری‌که با افزایش صندلی ایجادی از کاهش ظرفیت جلوگیری شد.

وی با اشاره به توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای بیان داشت: در اغلب کشورهای جهان سهم حمل‌ونقل حومه‌ای از حمل‌ونقل مسافر در یل بیش از ۳۰ درصد است و در بسیاری از کشورهای دنیا سهم حمل‌ونقل حومه‌ای حدود ۵۰ درصد از طریق ریل است که این عدد در داخل کشور حدود یک درصد بوده که امروز به دو درصد رسیده است. یعنی در  سال ۹۵ از ۲۳ میلیون مسافر ریلی جابجا شده در کشور  حدود ۵.۵ میلیون نفر مسافر حومه‌ای بودند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن وعده داد: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم به عدد حمل بیش از ۴۰ میلیون مسافر حومه‌ای دست‌یابیم و این عدد به‌راحتی قابلیت برنامه‌ریزی و دستیابی دارد. در تهران روزانه بیش از ۱ میلیون مسافر از حومه وارد تهران و خارج می‌شوند که در سال بیش از ۷۵۰ میلیون مسافر حومه‌ای در تهران خواهیم داشت که اگر ۱۰ درصد بر روی  ریل جابجا شود. ۷۵ میلیون مسافر از این طریق جابجا خواهد شد. این در حالی است که روزانه ۵۰۰ هزار خودرو از حومه به شهر تهران وارد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره تا سیس شرکت قطارهای حومه‌ای یادآور شد: این شرکت  بر اساس مصوبه قانون برنامه ششم زیرمجموعه شرکت راه‌آهن تأسیس خواهد شد. در همین راستا اساس‌نامه این شرکت توسط  شرکت راه‌آهن به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده شده است و اقدامات اجرایی آن در دست انجام است تا در اختیار هیئت‌وزیران قرار گیرد. برای تأمین ناوگان برای قطارهای حومه‌ای مذاکراتی انجام‌شده تا به کمک تولیدکنندگان داخلی و تأمین‌کنندگان کره‌ای بتوانیم ریل‌باس برای حجم حومه‌ای تولید شود. مذاکرات این قرارداد ب نتایج نهایی رسیده است و امیدواریم در سال جاری قرارداد آن بین کنسرسیوم ایرانی-کره‌ای و راه‌آهن به‌عنوان خریدار منعقد کنیم.

به گفته محمدزاده، مبلغ قرارداد بیش حدود ۷۰۰ میلیون یورو در مرحله اول خواهد بود و طی چند مراحل ادامه خواهد یافت تا ناوگان قطارهای حومه‌ای شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز،‌یزد و اغلب شهرهای بزرگ تأمین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره تکمیل خطوط حومه‌ای بیان داشت: خط سوم مسیر تهران-گرمسار به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی ‌خط چهارم در دست انجام است و عملیات  ریل گزاری آن آغازشده است. همچنین ۴خطه سازی مسیر تهران-قزوین عملیات زیرسازی به سرانجام رسیده  و بخشی از  ریل‌گذاری خط سوم و چهارم انجام رسیده است و از خط دوم کرج تا قزوین در دست انجام است و برای اتصال راه‌آهن به مجموعه حمل‌ونقل درون شهر کرج برنامه مبسوطی آماده‌شده است. انجام عملیات زیرسازی قزوین-زنجان امروز بیش از ۳۵ درصد انجام‌شده است و از تهران تا پرند نیز بخشی از خط سوم و چهارم و دوم در حال انجام است. از طرفی اقدامات مشابه در اطراف شهر مشهد، اصفهان هم در حال انجام است.

از اهواز به بندر امام و اندیمشک عملیات اجرایی انجام شد که خط دوم اهواز- بندر امام در حال بهره‌برداری است و اهواز به اندیمشک بیش از ۵۰ درصد عملیات ریل‌گذاری انجام شده است. مجموعه زیادی از اقدامات برای توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای در دست انجام است.

گشایش اعتبار اسنادی راه‌آهن برقی تهران- مشهد قبل از پایان دی‌ماه

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به قرارداد برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد گفت: این قرارداد به سرانجام رسید و مسئله تأمین سهم ایرانی با تدبیر دولت در حال نهایی شدن است و امیدواریم تا قبل از پایان دی‌ماه lc این قرارداد گشایش میابد. البته مشاور پروژه حدود ۶ ماه است که کار خود را آغاز کرده است.

وی افزود: قرارداد برقی کردن گرمسار-اینچه برون در آینده نزدیک گزارش آن به سمع و نظر مردم خواهد رسید و بدین ترتیب می‌توان در حوزه بار و مسافر  به این پروژه‌های بزرگ اشاره‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان، بیان داشت: این خط موجب اتصال ایستگاه مرکزی تهران، فرودگاه امام و ایستگاه مرکزی قم و اصفهان می‌شود.  اقدامات اجرایی و زیرسازی در سدت انجام است و امیدواریم این پروژه در سال جای و آینده سرعت جدی‌تری یابد.

آغاز فعالیت ایران در راه‌آهن شلمچه- بصره منوط به آغاز فعالیت عراقی‌ها است

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص روند ساخت راه‌آهن کربلا اظهار داشت: قطار شلمچه-بصره باید بر روی یک خط ۳۵ کیلومتری سیر کند که طبق توافق طرفین دولت ایران باید پل ریلی روی اروند رود در خاک عراق به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان را احداث کند و دولت عراق موظف به ساخت راه‌اهن ۳۵ کیلومتری است. اما در حالیکه ایران آمادگی شروع کار را دارد، عراق فعالیت‌های عمرانی خط را آغاز نکرده است. اما با همکاری بنیاد مستضعفان مدلی طراحی شده است که پل با سرمایه‌گذاری ایران و تعهد عراق انجام شود و البته این مساله از سوی وزیر راه و شهرسازی در دست پیگیری قرار دارد و دولت نیز اعتبار مورد نیاز آن را تخصیص داده است اما تا زمانی که عملیات احداث خط شروع نشود، ما برای اغاز عملیات اجرایی پل منتظر خواهیم ماند.

آخرین وضعیت تولید ریل ملی توسط ذوب‌آهن

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت ۲۰۰۰ کیلومتر خط ریلی توسعه دهنده مسیر فعلی در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: طبق دستور وزیر راه‌ و شهرسازی راه‌آهن باید ۴۵ درصد از جابه‌جایی محموله‌های اقتصادی در بنادر را در اختیار بگیرد و از این رو ما در کنار توسعه زیرساخت‌های خود جلسات زیادی نیز برای انجام هماهنگی‌های لازم داشته‌ایم و امیدواریم در آینده دسترسی به اهداف کشور در این حوزه را ممکن کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ساخت ریل ملی از سوی ذوب‌آهن نیز بیان کرد: ما اقدامات لازم برای نهایی شدن قرارداد ۴۰ هزار تنی با این شرکت را انجام داده‌ایم و حتی با وجود اینکه در متن قرارداد وجود نداشته است، راه‌آهن تمام مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اجرای این پروژه را به ذوب‌آهن تحویل داده تا این شرکت از نظر تامین منابع مالی مورد نیاز خود مشکلی نداشته باشد اما باید در نظر داشت که شرکت‌های خارجی برای ساخت ریل امکان استفاده از تسهیلات طولانی مدت ارزان را دارند در حالی که ذوب‌آهن این امکان را نداشته است. از این رو ما در تلاشیم شرایطی را برای تامین مالی این شرکت از حوزه‌های جدید به وجود بیاوریم.

ریل‌گذاری قزوین-رشت در روزهای پایانی است

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از روزهای پایان ساخت راه‌آهن قزوین-رشت خبر داد و گفت: همچنین با تکمیل راه‌آهن آستارا-آستارا، اولین قطار در سال جاری به آستارا خواهد رسید. اما با توجه به اینکه قطعه رشت-آستارا ریل‌گذاری نشده است برای حمل کالا در کریدور شمال جنوب باید از حمل‌ونقل ترکیبی استفاده کرد

 کاهش تعداد سوانح ریلی طی چهار سال گذشته

محمدزاده همچنین درباره تعدد سوانح ریلی در تابستان گذشته اظهار داشت: یکی از پدیده‌های مخرب گرمای هوا در راه‌آهن، فرار خط است که در تمام دنیا این سانحه رخ می‌دهد.اما  برای جلوگیری از وقوع این سانحه پایش‌های مستمر و مداومی انجام داده‌ایم. فرار خط یک پدیده‌ای است که در تمام دنیا رخ می‌دهد و برای جلوگیری از آن باید پایش‌های مستمر انجام داد.

محمدزاده ادامه داد: البته در تابستان گذشته از بین سوانح خروج قطار از خط فقط یک سانحه مربوط به فرار خط به دلیل حرارت بود و مابقی سوانح علل دیگری داشت از جمله یکی از آنها سانحه روی سوزن بود که در سال‌های گذشته هم شاهد رخداد این سانحه بوده‌ایم. سانحه روی سوزن تنها مختص ایران نیست و در تمام راه‌آهن‌های دنیا احتمال وقوع این سانحه وجود دارد.

محمدزاده با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهند تعداد سوانح ریلی در کشورمان در طول چهار سال گذشته کاهش پیدا کرده است، گفت: اگر نگاهی به آمارهای سال‌های ۸۵ و ۸۶ داشته باشیم می‌بینیم که سوانح خروج قطار از خط به دلیل فرسودگی ریل‌ها بسیار بالا بود چرا که عمر برخی از این ریل‌ها حتی به بالای ۶۵ سال هم می‌رسید و  تلاش ما بر  این بوده که در طول چهار سال گذشته نسبت به بازسازی خطوط ریلی اقدام کنیم و همین اقدامات باعث کاهش سوانح ریلی در طول چهار سال گذشته شده است.

نظر شما