شناسهٔ خبر: 44946 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو هیت مدیره شرکت ساخت و توسعه تشریح کرد:

جزئیات آخرین وضعیت ۷ پروژه مهم ریلی شرکت ساخت و توسعه/ تحقق ۷۸ درصدی پروژه‌های ریلی اقتصاد مقاومتی/ جزئیات پایان ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین- رشت

نشست معاون سخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور به تشریح آخرین وضعیت ۷ پروژه مهم ریلی این شرکت پرداخت و گفت: از ۳۰ طرح مصوب به طول  ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر، ۶۹۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده است که ۳هزار و ۴۵ کیلومتر آن اجرایی شده و حدود ۵ هزار کیلومتر  تحت مطالعه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در دومین نشست بررسی عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با محور توسعه شبکه ریلی که با حضور نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ذاکری معاون شرکت ساخت و توسعه با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت: تاثیر حمل‌ونقل ریلی در اقتصاد مقاومتی، تحقق مباحث عدالت بنیانی است که موجب رونق اقتصادی در مناطق متصل به شبکه ریلی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۳۵۰ کیلومتر که در صورت محاسبه محور به محور ۱۰ هزار و ۴۵۰ کیلومتر  طول شبکه ریلی کشور است.

ذاکری بیان داشت: از ۳۰ طرح مصوب به طول  ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر، ۶۹۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده است که ۳هزار و ۴۵ کیلومتر آن اجرایی شده و حدود ۵ هزار کیلومتر  تحت مطالعه قرار دارد.

راه‌آهن‌های غرب کشور و مراغه-ارومیه تا دو ماه آینده آماده بهره برداری می‌شود

معاون شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: در سال ۹۵،  ۵۹۱ کیلومتر تحت عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی تعریف و این مقدار در سال گذشته اجرا شد که خط معادل، حدود ۴۵۸ کیلومتر شامل زیرسازی، روسازی و ایستگاه‌ها اجرایی شد. همچنین در سال ۹۶، ۵۱۶ کیلومتر تعریف شد که البته طرح خواف-هرات در ادامه راه‌آهن شمتیغ برون مرزی است. لذا از ۷ پروژه اقتصاد مقاومتی ۳ پروژه به سر انجام رسیده است که یکی از آنها توسط راه‌آهن در دست بهره برداری قرار دارد و دو پروژه راه‌اهن غرب کشور و مراغه –ارومیه طی دو ماه آینده با  تکمیل عملیات روسازی آماده بهره برداری خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای راه‌آهن یادآور شد: دو طرح دیگر نیز در آستانه تکمیل روسازی و ریل گذاری قرار دارد که قطعه شمتیغ –خواف در داخل کشور و ۳۵ کیلومتر از محور خواف-جنو تکمیل شده است که سرانجام راه‌آهن ایران تا قوریان در دست بهره برداری قرار خواهد گرفت.

ذاکری با اشاره به تاثیرات اجتماعی و اقتصادی توسعه راه‌آهن گفت: در حین ساخت ۵۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم در کارگاه‌ها ایجاد شده است و به ازای هر یک کیلومتر راه‌آهن یک نفراشتغال مستقیم و ۵ نفر اشتغال غیر مستقیم  ایجاد می‌شود. همچنین ۸۶ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت سالانه در بر خواهد داشت

تحقق ۷۸ درصد از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه ریلی

به گفته ذاکری با حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی  از ۵۱۶ کیلومتر طرح‌ های ابلاغی اقتصاد مقاومتی حدود ۴۰۳ کیلومتر اجرایی شده است که نزدیک به ۷۸ درصد از برنامه محقق شده و سه پروژه به  اتمام رسیده و دو پروژه در دست اجرا قرار دارد.

بهره برداری از ۲۳ هزار متر مربع ایستگاه راه‌آهن در سال جاری

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای راه‌آهن با اشاره به آمار ۱۰ سال گذشته توسعه راه‌آهن بیان داشت: به طور متوسط عملکرد ساخت راه آهن در شرکت ساخت حدود ۱۶۳ کیلومتراست که خوشبختانه با تعریف و حمایت جدی که صورت گرفت امسال ۵۱۶ کیلومتر هدف گذاری شد و در ۷ ماهه اول امسال ۴۰۳ کیلومتر محقق شده است در حالی که رکورد کشور  ۲۵۷ کیلومتر در سال بوده است با اجرای عملیات سال جاری ۶۰۰ کیلومتر ریل گذاری خواهیم داشت. امسال ۲۳ هزار متر مربع ایستگاه راه‌آهن به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود:‌ متوسط تخصیص‌های سال جاری با احتساب تخصیص‌های هفته گذشته حدود ۷۹ درصد اعتبارات  پروژه ها تخصیص پیدا کرده است و البته هنوز تاثیر آن در پروژه ها ظاهر نشده که امیدواریم با نقدینگی یا دستیابی به اسناد خزانه اسلامی برای این پروژه‌ها شاهد سرعت گرفتن پروژه‌های ریلی باشیم.

این مقام مسئول با اشاره پیشرفت راه‌اهن-قزوین رشت گفت: این پروژه به طول ۱۶۴ کیلومتر دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی زیر سازی است و ظرف دو هفته اینده عملیات زیرسازی محور به غیر از ۴ کیلومتر واقع در محل تلاقی آزادراه و راه‌آهن تمام می‌شود و سپس فعالیت‌ها بر روی ۴ کیلومتر مذکور متمرکز خواهد شد تا طبق پیش بینی‌ها تا پایان آذرماه ۴ کیلومتر باقیمانده به اتمام برسد.

تکمیل ریل‌گذاری راه‌آهن قزوین-رشت تا پایان دی ماه

 عضو هیئت مدیره راه‌آهن با بیان اینکه «در کل ۲۵ کیلومتر از ریل گذاری باقیمانده که ۵ کیلومتر آن به دلیل صعب العبور بودن منطقه و عدم امکان رساندن تراورس و ریل به مناطق کوهستانی باقیمانده است» گفت: همچنین ۱۴ کیلومتر دیگر در آبان ماه تکمیل خواهد شد و در کل ۸ کیلومتر برای آذرماه باقی خواهد ماند که پیش بینی می شود تا پایان دی ماه ۵ و ۸ کیلومتر باقیمانده انجام شود.

ابنیه فنی راه‌آهن قزوین-رشت نماد راه‌آهن کشور می‌شود

به گفته ذاکری پل ها و ابنیه های خاصی در این محور ساخته شده که در بلند مدت به عنوان نماد راه‌آهن  تلقی خواهد شد. همچنین ایستگاه رشت و ایستگاه‌های میانی آمادگی لازم برای بهره برداری در سال جاری را دارند.

بهره برداری از راه‌آهن مراغه ارومیه تا دو ماه آینده

معاون شرکت ساخت و توسعه در ادامه به محور مراغه-ارومیه اشاره کرد و گفت: این محور به طول ۱۸۰ کیلومتر است که سال گذشته  ۲۳ کیلومتر آن تکمیل شد، اما به بهره برداری نرسید و منتظر تکمیل مهاباد-ارومیه ماندیم که خوشبختانه هفته گذشته با ریل گذاری ۳۶۴ متر باقیمانده، ‌ریل‌گذاری تکمیل شد و در حال تکمیل عملیات روسازی هستیم و ظرف دو ماه آینده این محور آماده بهره برداری شود که کل عملیات لازم ۷۵ کیلومتر است.

وی افزود: ساختمان‌های ایستگاه‌های میان‌دوآب، نقده و ارومیه تقریبا وضعیت بسیار مطلوبی برای افتتاح دارند و ظرف دو ماه آینده نقایص آن برطرف خواهد شد.

بهره برداری از راه‌آهن ملایر-کرمانشاه کمتر از دو ماه پیش رو

ذاکری با اشاره به راه ‌آهن ملایر-کرمانشاه نیز گفت: این محور به طول تقریبی ۱۷۷ کیلومتر در تاریخ ۱۱ مرداد‌ماه تکمیل شد و به دلیل حجم زیاد کار برای انجام روسازی، پیمانکاران در حال تلاش هستند و امیدواریم  ظرف ۴۵ روز یا حداکثر دو ماه آینده به بهره برداری برسد. زیرا مهمترین محور غرب کشور است و به دلیل اتصال به مرز خسروی در فاز اول کرمانشاه تا اسلام‌آباد در برنامه است و سال آینده همین فعالیت تا اسلام آباد ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: یکی از بهترین ایستگاه‌ها از لحاظ معماری که معماران نیز ضم بازدید  از آن الگو برداری می کنند ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه است.

ورود ریل به داخل شهر همدان در اویل سال آینده

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه بیان داشت: پروژه تهران-همدان-سنندج که بخش اول با حضور رئیس جمهوری در اردیبهشت ماه امسال افتتاح شد و ظرف دو ماه به بهره برداری رسید، اما طبق دستور وزیر راه و شهرسازی آن ایستگاه  مختص  قطارهای باری شد و یک ایستگاه مسافری داخل شهرهمدان پیش‌بینی شد که توسط همکاران ما دو کیلومتر اول به سمت همدان شروع شده است و ۹ کیلومتر ادامه هم در انتظار انتخاب پیمانکار و میخ‌کوبی است که امیدواریم طی سال جاری یا اول سال بعد این خط عملیاتی شود و به داخل شهر همدان برسیم.

ذاکری خاطرنشان کرد:‌ اگرچه ساخت ایستگاه همدان زمان بر باشد، اما ادامه این خط به سمت سنندج طبق قول رئیس جمهوری در بازدید از سنندج داده اند  و اوایل سال بعد ۱۶ کیلومتر اول را به طور نمادین ریل گذاری خواهیم کرد. قطعه آخر این محور به طول ۳۰ کیلومتر آماده است و قطعه میانی نیز اقدامات جدی صورت گرفته و هم اکنون دو پیمانکار در قطعات یک و دو مشغول فعالیت هستند و امیدواریم که با رفع مشکل تملک اراضی، تعهد خود را اجرا کنیم و در سال ۹۷ ریل‌گذاری را به اتمام برسانیم.

پیشبینی تکمیل زیرسازی راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز تا ۴۵ روز دیگر

معاون شرکت ساخت و توسعه در ادامه با اشاره به راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز بیان داشت: در فاز اول میانه-بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر است که ۶۵ کیلومتر ریل گذاری انجام شده و زیرسازی  مابقی محور در حد ۱۲۰ کیلومتر آماده است و همانند قزوین ظرف ۴۵ روز اینده این محور تکمیل می‌شود البته  امیدواریم تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما ۱۲ کیلومتر را اماده کنیم و ریل گذاری را ادامه دهیم.

وی افزود: عملیات کلنگ زنی ایستگاه بستان آباد امسال انجام شد و همزمان سه ایستگاه شروع شده و دو ساختمان ایستگاه بستان آباد تا دهه فجر آماده خواهد شد که در صورت اتمام ریل گذاری و اقدامات اولیه از این ساختمان‌ها برای بهره برداری استفاده خواهد شد.

ذاکری  همچنین به راه‌آهن یزد-اقلید اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۰ کیلومتر ریل گذاری پیش شده بود که انجام شد و امسال هم ۳۰ کیلومتر جزو برنامه ریزی ما در قالب سایست‌های اقتصاد مقاومتی است.  زیرسازی این پروژه نزدیک به ۲۲۰ کیلومتر آماده است و با پیش بینی های بودجه ۹۷ امیدواریم تا پایان سال مالی ۹۷ این ۲۲۰ کیلومتر را ریل گذاری کنیم. البته  فقط ۲۰ کیلومتر از این محور ابنیه سنگین دارد که آن نیز سهل الوصل است و امیدواریم در سال ۹۷ به پایان برسانیم.

بهبود وضعیت ساخت راه‌آهن خواف-هرات با تخصیص اسناد خزانه اسلامی

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن به راه‌آهن خواف-شمتیغ-هرات اشاره کرد و گفت: خط ریلی داخل کشو تمام شده است و ایستگاه شمتیغ در حال ساخت است. البته سال گذشته این محور به دلیل مشکلات مالی پیشرفت خوبی نداشت اما امسال با تخصیص اسناد خزانه اسلامی امیدواریم اقدامات لازم برای بهره برداری توسط پیمانکاران انجام شود.

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن با بیان اینکه « تکمیل  این محور منوط به تکمیل  قطعه شمتیغ به جنو است» گفت: جنو در داخل خاک افغانستان است و طرف افغانستان ضمن رایزنی با شرکت‌هایی از ایتالیا برای سرمایه گذاری در این محور،‌تعهد داده اند که از پیمانکاران ایرانی برای زیرسازی استفاده کنند و ظرف دو ماه آینده پیمانکاران مستقر خواهند شد.

ذاکری در پایان از انجام هماهنگی‌های لازم توسط کنسرسیوم سیمان برای حمل این محصول از ایستگاه قوریان ظرف دو هفته آتی علی رغم مشکلات پروژه خبر داد و گفت با تزریق اسناد خزانه قسمت‌های باقیمانده  این پروژه تا جنو به پایان  خواهد رسید.

نظر شما