به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی معاون وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در نهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات ضمن قدردانی از زحمات مرکز، دانشگاهیان، جامعه مهندسان مشاور، مسئولان و پیمانکاران بخش خصوصی، گفت: شرکت ساخت در جلسات آغازین همایش به دلیل اهمیت موضوع، شرکت مناسبی داشت زیرا همایش هایی از این دست با دیدگاه یافتن نیازهای واقعی برای توسعه کشور صورت می گیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ادامه داد: در حال حاضر بیشتر مدیران سیاسی و اجرایی کشور به دنبال اجرا هستند. در حالیکه به نظر می رسد مشکل کمتری متوجه اجرا باشد و مشکل اصلی در زمینه کمبود پژوهش ها و یا استفاده از تحقیقات مناسب در مباحث اجرایی است. بنابراین برگزاری همایشهایی از این دست ضرورت کار مسئولان است و باید بتوانیم در مباحث اجرایی با استفاده از پژوهشها تحولی در سطح کشور ایجاد کنیم.
۸۸ درصد جابهجایی کالا و مسافر بر روی جادههای کشور است
خادمی ادامه داد: کشور ما بهرحال جزو کشورهایی است که بار اصلی جابهجایی بار و مسافر روی جادههای کشور را دارد. هم اکنون، بالای ۸۸ درصد بار و همین اندازه مسافر در جاده در حال جابه جایی است، به رغم تمامی توجهی که به بخش های ریلی وجود دارد و تاکید بر این است تا عمده جابه جایی بار از جاده به ریل منتقل شود اما واقعیت این است که بیشتر جابه جاییهای بار و مسافر در جادهها در حال انجام است.
وی تصریح کرد: بنابراین چارهای نداریم که به رویه های آسفالتی به عنوان بحث های مهم برای جا به جایی حمل کالا و بار و مسافر توجه داشته باشیم.
این مقام مسئول یادآور شد: به هر صورت معابر برون شهری و داخل شهری کشور بیش از ۹۵ درصد آن با رویه های آسفالتی است و اگرچه تلاش خوبی برای این تغییر رویکرد انجام گرفته است اما بیشترین تلاش برای تغییر معابر آسفالتی به سایر نهایتا ۵ درصد بوده است و هنوز بیشتر معابر درون و برون شهری آسفالتی هستند. بنابراین چاره ای نداریم با توجه به وضعیت موجودبه بهره وری قیر واسفالت توجه کنیم و در جهت بهبود افزایش بهره وری و کیفیت آن بیندیشیم تا نهایتا صرفه های ملی نصیب کشور شود.
خادمی ضمن اظهار تاسف از اینکه استفاده از فنآوریهای روز در صنایع وابسته به قیر و آسفالت کم است، گفت: متاسفانه توجه ما و رویکرد ما در تغییر نگرش ها از سنتی به فن آوری روز کم است. اکثر متخصصان ما و مهندسان مشاوری که طراحی سازه های ما را در بحث روسازی و زیرسازی انجام می دهند اکثریت روش سنتی را انجام می دهند و کمتر از فن آوری هایی استفاده می کنند که منطبق با فن آوری های روز باشد.
تلاش برای افزایش سهم استفاده از قیرهای استاندارد
وی ادامه داد: فنآوریهای روز میتواند موجب کاهش ضربه به سرمایههای ملی شود. اگر توجه به کیفیت و استفاده از فنآوریهای روز در طراحی های موردتوجه قرار بگیرد قطعا در اجرا نیز خواهد آمد و ما چاره ای نداریم که در این مباحث به روز شویم. به رغم آنکه انواع مختلف قیر در آزمایشگاه های مختلف آزمایش شده است اما متاسفانه درصد مصرف قیرهای استاندارد در بازار درصد پایینی است که این موضوع می تواند در چنین همایش هایی باید موردتوجه قرار گیرد.
خادمی یادآور شد: واقعیت این است که ما با روش سنتی سابق نمیتوانیم پیش برویم و اگر پیش برویم به صرفه اقتصادی کشور نیست. در حال حاضر در شرکت ساخت پروژه بزرگی در دست ساخت است که در نوع خود بی نظیر است. در حال حاضر در بحث آزادراه ها در حدود ۵ هزار دستگاه سنگین به صورت مستقیم در ایران کار می کنند که در نوع خود بی نظیر است.
وی تصریح کرد: بالاترین کیفیت راه سازی شرکت ساخت در بخش آزادراهی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ۱۲ سال گذشته قیمت قیر در کشور، افزایش ۲۵۰ برابری داشت و به همین دلیل باید در این حوزه ارتقای بهره وری در دستور کار قرار بگیرد.
این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر، ۳۵ درصد قیمت تمام شده ساخت جاده هزینه روسازی است و ضرورت دارد در زمینه سایر اجزای مخلوط آسفالت تجدید نظر انجام شود.
وی با یادآوری این مطلب که در کشور هنوز به دنبال منابع و مصالح رودخانه ای هستیم، گفت: با افزایش قیمت قیر، رفتن به سراغ مصاحل رودخانه ای به صرفه نیست اما در فواصل ۱۰۰ کیلومتری استفاده از مصالح کوهی، باصرفهتر است.
خادمی تاکید کرد: کنترل دقیق در اختلاط ها در این حوزه ضروری است. هم اکنون ۵ درصد مخلوط آسفالتی قیر است در صورتیکه با کنترل دقیق طرح اختلاط ها ضروری است یک درصد از این رقم کاهش پیدا کند که با کاهش حتی یک درصد چندین هزار تن صرفهجویی در این بخش رخ خواهد داد.
وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا از اتلاف قیر در پروژهها جلوگیری کنیم.
خادمی همچنین بر ضرورت افزایش بودجه برای آزمایشگاهها تاکید کرد و گفت: در حال حاضر کمترین هزینه کرد در آزمایشگاهها که مکان هایی بسیار مهم هستند انجام میگیرد که باید این رقم افزایش یابد. در عین حال باید تلاش شود تا دقت لازم در هنگام حمل قیر و کنترل تولید آن نیز در دستور کار قرار بگیرد.
معاون شرکت ساخت همچنین خاطرنشان کرد: استفاده از سایر قیرها در کشور ضرورت دارد. سالهاست که ما قیر امولیسیون در کشور تولید می کنیم ولی هنوز قیر MC مصرف میکنیم که ضروری است در این حوزه ممنوعیتهایی داشته باشیم. زیرا امولسیون در شرایط آب و هوایی بهتر می تواند استفاده شود و از آن نظر که حلالش آب است، صرفه بیشتری دارد.
۶۰ کیلومتر از محور منتهی به مرز خسوری ۴ خطه شد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه درحاشیه همایش ملی قیر و آسفالت در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات این شرکت در خصوص زیرساختهای جادهای ویژه ایام اربعین بیان داشت: برای مسیرهای منتهی به مرزهای غربی کشور و با توجه به حرکت عظیم فرهنگی و مذهبی و شور و هیجان مردم برای شرکت در مراسم اربعین حسینی اقدامات خوبی در سالهای ۹۵ و ۹۶ در بهسازی، راهسازی، ساخت باندههای دوم و تکمیل محورهای منتهی به مرزها به صورت بزرگراهی به ویژه در محور منتهی به مرزخسروی انجام و حدود۶۰ کیلومتر از محور به صورت ۴ خطه اجرا شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در محور منتهی به مرز مهران نیز اقدامات خوبی منجمله عملیات تعریض و ۴ خطه کردن محور و بهسازی این جاده در دست انجام است.
تلاش برای تعریض محورهای منتهی به مرزهای چزابه، خسروی و مهران در سال۹۸
خادمی در ادامه به عملیات تعریض و ۴ خطه کردن محور اهواز به سوسن گرد تا مرز چزابه اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی انجام شده و امیدواریم این اقدامات در سال ۹۷ و ۹۸ و همچنین ۴ خطه کردن کلیه محورها به مرزها امتداد یابد و بدین ترتیب تا نقطه صفر مرزی به صورت بزرگراهی در سال ۹۸ برای استفاده مردم آماده شود.
خادمی در ادامه با اشاره به تاثیر همایش قیر و آسفالت بر نحوه اجرای پروژه ها تاکید کرد: باید ارتقا وضعیت در رویه های اسفالتی داشته باشیم و خوشبختانه با اجرای این همایش ها و نمایش اخرین فناوریها در زمینه قیر، تولید و اجرای آسفالت امیدواریم ارتقا در نحوه تولید و حملونقل قیر به منظور افزایش کیفیت رویه های اسفالتی فراهم شود.
وی افزود: طبق فرمایش وزیر راه و شهرسازی کیفیت قیر ایران در جایگاه مناسبی است اما همچنان فضا برای ارتقا کیفیت و نحوه کاهش مصرف قیر در رویههای آسفالتی وجود دارد. همچنین با استفاده از این فناوریها راه بلندی در پیش داریم تا کیفیت را ارتقا و میزان مصرف قیر در رویههای اسفالت را کاهش دهیم.
نظر شما