شناسهٔ خبر: 45031 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره راه‌آهن خبر داد:

اتصال ایران به سامانه نرم‌افزاری راه‌آهن کشورهای CIS تا دو‌ ماه آینده/ فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری قطعه رشت-آستارا در ماه‌های آینده تامین می‌شود

جلسه رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن جمهوری اسلامی از اتصال راه‌آهن ایران به سامانه نرم افزاری کشورهایCIS ( کشورهای مستقل مشترک المنافع) در یک تا دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حسین عاشوری در جلسه کمیته حمل ونقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی که در ایستگاه راه‌آهن اینچه برون گنبدکاووس برگزار شد، اظهار کرد: این مهم با هدف مدیریت بار و تبادل اطلاعات بین این کشورها با ایران انجام می شود.

وی افزود: اتصال خطوط ریلی ترانزیتی ایران به این کشورها در اجلاسی که ماه گذشته باحضور روسای راه آهن کشورهای cis در کشور لتونی برگزار شد، به تصویب رسید.

وی با اشاره به نشست هایی که درحاشیه این اجلاسیه بین مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی با روسای راه آهن برخی از کشورهای منطقه انجام شده، افزود: بحث برقی کردن راه آهن گرمسار به اینچه برون توسط روس ها و نیز فعال کردن کریدور شمال - جنوب درحال نهایی شدن است. 

عاشوری اضافه کرد: در راستای فعال کردن کریدور شمال -جنوب موافقتنامه چهار جانبه ای بین ایران، آذربایجان، روسیه و بلاروس در خصوص نرخ تعرفه و کاهش زمان سیر قطارها امضا شد که تصمیمات آن در جلسه آینده این کشورها در آذربایجان نهایی می شود. 

وی همچنین با اشاره به برگزاری نشستی با رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان، تصریح کرد : با این کشور برای تامین منابع مالی ۵۰۰ میلیون دلاری احداث راه آهن رشت به آستارا توافق شد که در چند ماه آینده این رقم تامین می شود. 

عضو هیات مدیره و رئیس کمیته حمل و نقل بین المللی و ترانزیت راه آهن جمهوری اسلامی همچنین به جلسه با مسئولان راه آهن لتونی اشاره کرد و گفت: این کشور نیز علاقه مند است کریدور جنوب - شمال به سمت لتونی که در واقع اتصال خلیج فارس به دریای بالتیک و کشورهای اسکاندیناوی است، فعال شود. 

عاشوری کاهش ۵۰ درصدی طول مسیر نسبت به مسیر دریایی را از فواید تحقق این مهم دانست و افزود : نکته مهم دیگر اینکه باید تلاش شود هزینه حمل بار از این مسیر ریلی نسبت به مسیر دریایی نیز کاهش یابد.

وی، استمرار حرکت قطارهای کانتینری از چین به ایران از مسیر ایستگاه اینچه برون که بزودی قطار سوم وارد این ایستگاه می شود و رایزنی با کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان و تاجیکستان برای توسعه حمل و نقل ریلی بین آنان را از دیگر اقدامات انجام شده در ماه های اخیر توسط راه آهن جمهوری اسلامی برشمرد. 

عاشوری از برگزاری اجلاس پنج جانبه ایران، آذربایجان، اوکراین، گرجستان و لهستان در ایران خبر داد و اضافه کرد: این اجلاس در سطح معاونین راه آهن این کشورها هفته آینده و در راستای فعال کردن کریدور جنوب غرب از بندرعباس به آستارا و در ادامه به آذربایجان و سه کشور بعدی تا لهستان و نیز تصویب تعرفه حمل بار برگزار می شود.

ایرنا در این گزارش افزود؛ وی توسعه روابط ریلی ایران با ترکیه، راه اندازی قطار ایران به آلمان و راه اندازی راه آهن ایران به افغانستان را از دیگر برنامه های توسعه ای راه آهن جمهوری اسلامی برشمرد.

نظر شما