شناسهٔ خبر: 45044 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد:

تشکیل اتاق‌فکر شهرسازان برای رفع موانع و چالش‌های پیش‌روی شهرسازی و شهرسازان/ حمایت شهرسازان عضو سازمان از اصلاح قانون نظام‌ مهندسی‌ ساختمان/ درخواست جدی شدن نقش نظارتی شهرسازان در ساخت و ساز

جلسه اعضای گروه تخصصی شهرسازی شورای‌مرکزی سازمان‌نظام‌مهندسی‌ساختمان، طی نشستی با معاون وزیر راه و شهرسازی، درخواست‌های خود را در ۵ محور با اعلام حمایت از اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، نخستن گردهمایی اعضای شهرسازی شورای‌مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با معاون معماری‌و‌شهرسازی وزیر راه‌و شهرسازی و مدیران کل دفاتر طرح‌های کالبدی از حوزه معاونت معماری‌و‌شهرسازی و همچنین مدیران‌کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان و مقررات ملی و کنترل ساختمان از حوزه معاونت مسکن و ساختمان با هدف دستیابی به ادبیات مشترک برای بهبود کیفیت شهرسازی، تشکیل اتاق‌فکر به منظور رفع موانع و چالش‌های حوزه شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، برگزار شد.

در این جلسه اعضای گروه تخصصی شهرسازی شورای‌مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور حضور داشتند و درخواست‌های خود را در پنج محور مطرح کردند.

درخواست اعضای شورای‌مرکزی سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور در پنج سرفصل کلی، شامل جدی‌شدن نقش شهرسازان در جایگاه نظارتی، حمایت از تهیه، تصویب و ابلاغ مبحث انطباق شهری ساختمان ذیل مقررات ملی ساختمان، حمایت از عملیاتی شدن صلاحیت‌های شهرسازی توسط مهندس شهرسازی در سراسر کشور، حمایت از اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و پیگیری اصلاح صلاحیت‌های کارشناسی در رشته شهرسازی توسط شهرسازان و نه صاحبان دیگر حرفه‌ها عنوان شد.

بر همین اساس، درخواست نخست اعضای شورای مرکزی تحت عنوان نظارت شهرسازی طی نامه‌ای به معاون معماری و شهرسازی بدین شرح مطرح شد:

۱.طی بیش از ۵۰ سال اخیر موضوع نظارت شهرسازی در کشور به طور کلی مغفول مانده و عدم حضور مهندسان شهرساز در جایگاه‌های نظارتی موجب شده تا طرح‌های جامع و تفصیلی شهرهای کشور یا اجرا نشوند و یا تغییرات زیادی در مراحل اجرایی آنها صورت گیرد که حاصل آن  تضییع حقوق شهروندان در حوزه عمومی و بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی، ناکارآمدی عملکردی و سیما و منظر نامطلوب شهرهای کشور بوده است. به همین منظور درخواست داریم موضوع نظارت شهرسازی را که به واقع از وظایف وزارت راه و شهرسازی مصرح در ماده ۳۵ قانون است با استفاده از خدمات مهندسان شهرساز فعال نمایید. در همین رابطه نیز اخیرا پیش نویس شیوه نامه بازرسی شهرسازی توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه شده که درخواست داریم تا نقطه نظرات اصلاحی اعضای گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی در خصوص این شیوه نامه موردتوجه قرار بگیرد.

۲.درخواست داریم تا حمایت لازم را از تهیه، تصویب و ابلاغ مبحث انطباق شهری ساختمان ذیل مقررات ملی ساختمان موردتوجه قرار دهید. گفتنی است که متن مقدماتی این مبحث در ۲۲ سرفصل مختلف طی یک دو سال اخیر توسط اعضای گروه های تخصصی شهرسازی شورای مرکزی و سازمان های استان ها تهیه شده و به زودی آماده نظرسنجی از اساتید و کارشناسان قرار می گیرد. الزامات مندرج دراین مبحث، طراحان و مجریان را موظف می کند تا ساختمان هایی را طراحی و اجرایی کنند که با بافت پیرامون خود هماهنگ بوده و عنصر مفیدی برای پازل بزرگ شهر باشند.

۳.تقاضا داریم از عملیاتی شدن صلاحیت های شهرسازی توسط مهندسان شهرساز در سراسر کشور حمایت و پیگیری نمایید تا مهندسان شهرسازی بتوانند در چارچوب مسئولیتهای حرفه ای خود، صلاحیت هایی را که تاکنون در قانون برای آنها پیش بینی شده (تهیه طرح های تفکیک اراضی، تهیه گزارش های انطباق شهری ساختمان و کاربری اراضی، کنترل ضوابط مربوط به پدافند غیرعامل) را محقق کنند. متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور، مدیران اجرایی نسبت به عملیاتی سازی صلاحیت های مهندسان شهرسازريال بی توجه و یا کم توجه هستند.

۴.تقاضا داریم از اصلاحات موردنظر اعضای گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان که هم اکنون در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، حمایت نمایید. گفتنی است، اگرچه در متن فعلی قانون، مکررات از ضرورت رعایت اصول شهرسازی در اهداف قانون یاد شده، ولی در قانون و آیین نامه اجرایی آن تعریف دقیق و واضحی از نقش شهرسازی و مهندسان شهرساز در تحقق ساختمان‌های پایدار وجود ندارد که این موضوع طی دو دهه گذشته موجب بروز ابهامات فراوانی شده است.

۵.متاسفانه هنوز تعدادی از صلاحیت های کارشناسی در رشته شهرسازی از قبیل قیمت گذاری اراضی شهری که در حوزه تخصصی مهندسان شهرساز قرار دارد توسط صاحبان دیگر حرفه ها انجام می شود که از این رهگذر تاکنون خسارات جبران ناپذیر مالی به مردم و دولت وارد شده است. درخواست داریم اصلاح صلاحیت کارشناسی را از کانون کارشناسان رسمی دادگستری درخواست و پیگیری نمایید.

 در جلسه فوق، علاوه بر نامه، برخی از اعضا به ارایه پیشنهادات خود پرداختند. به گفته صنیع‌زاده یکی از اعضای گروه شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان که در جلسه فوق حضور داشت، مبحث ۲۵ قانون مقررات ملی ساختمان تحت عنوان انطباق شهری ساختمان در گروه تخصصی شهرسازی در دست تهیه است که تاکنون ۷۰ درصد، پیشرفت داشته است.

صنیع‌زاده عضو گروه تخصصی در همین رابطه یادآور شد: تاکنون ۲۲ مبحث از مقررات ملی ساختمان تصویب و ابلاغ شده که هریک از آنها وجهی از ابعاد ساختمان را مورد مداقه قرار داده‌اند تا ساختمان‌ها مستحکم، ایمن و... و. ساخته شوند. وجود این مباحث موجب شد تا در سالهای اخیر، ساختمان‌ها با کیفیت بهتری ساخته شوند و در این خصوص هیچ تردیدی وجود ندارد ولی متاسفانه بعضا دیده شده که ساختمان بدون توجه به بستری که در آن قرار گرفته، ساخته شده که این موضوع عوارض و تبعاتی را برای شهرهای کشورمان ایجاد کرده است

عضو گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان، افزود: این مبحث مشتمل بر ۲۲ سرفصل است و هدف اصلی آن تدوین الزاماتی است که رعایت اصول شهرسازی در طراحی و اجرای ساختمان‌ها را قانونمند سازد و اجازه ندهد ساختمانهائی ساخته شوند که حقوق شهروندان را در حوزه عمومی مخدوش سازد و یا موجب بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی، عدم کارآئی عملکردی و نامناسب بودن سیما و منظر شهرها بشوند.

وی پیش بینی کرد تا پیش نویس اولیه این مبحث طی چند ماه آینده آماده نظرسنجی از اساتید و کارشناسان حوزه شهرسازی در کشور بشود.

نظر شما