شناسهٔ خبر: 45163 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کارشناس ارشد کارآفرینی:

مکان‌یابی از جمله مشکلات عرصه ساختمان‌سازی در قم است/ پروژه مسکن مهر مطلوب جامعه مهندسین نبوده است

همایش کارشناس ارشد کارآفرینی گفت: مکان‌یابی از جمله نواقص موجود در عرصه ساختمان‌سازی در قم است، مثلاً شهرک پردیسان قم عموماً مکان زندگی طلاب، کارمندان و کارگران است و محل کار و تحصیل این افراد با فاصله بسیاری از پردیسان در آن طرف شهر قرار دارد و این سبب ایجاد ترافیک در شهر می‌شود و مشکلی بر مشکلات شهر می‌افزاید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، هر چند که در سال‌های اخیر صنعت ساختمان روزهای آرام و در واقع سردی را دنبال می‌کند اما با این حال فعالان این عرصه به خصوص مهندسین همواره به دنبال پیشرفت و استفاده از تکنولوژی  هستند، موضوعی که بار دیگر در همایش صنعت ساختمان قم بر روی آن تأکید شد.

میثم اشعریین عضو حقوقی انجمن مهندسی ارزش ایران در ابتدای این برنامه ابراز کرد: محدودیت مدیریت بخش‌های مختلف پروژه‌های ساختمانی از جمله مشکلات موجود در این عرصه است.

وی افزود: مهندسی فروش به این معنا نیست که خصوصیات پروژه‌های ساختمانی را با نیازهای مشتریان تطبیق داد و آن‌ها را برای خرید متقاعد کرد، بلکه مهندسی فروش قبل از تعریف پروژه وارد کار می‌شود و با محاسبات، مطالعات و بررسی جوانب مختلف قبل از طراحی ساختمان تیم سازنده را همراهی می‌کند؛ فروش پایان یک معامله نیست، بلکه آغاز یک تعهد است و سازندگان باید پس از پایان یک پروژه تا چند سال در برابر آن تعهد داشته باشند.

عضو حقوقی انجمن مهندسی ارزش ایران وجود پروژه‌های ناتمام ساختمانی و خروج برخی پروژه‌های دیگر ساختمانی از توجیه اقتصادی را از ضعف‌های عرصه ساختمان‌سازی دانست و گفت: این مشکلات با هماهنگی بخش‌های مختلف عرصه ساختمان‌سازی از جمله بخش مهندسی فروش، مالی و فنی با یکدیگر قابل اصلاح است.

اشعریین در ادامه ضمن انتقاد از نواقص موجود در عرصه سفارشی‌سازی در بخش ساختمان‌سازی اضافه کرد: مکان‌یابی نیز از دیگر نواقص موجود در عرصه ساختمان‌سازی در قم است، برای مثال شهر پردیسان قم عموماً مکان زندگی طلاب، کارمندان و کارگران است و محل کار و تحصیل این افراد با فاصله بسیاری از پردیسان در آن طرف شهر قرار دارد و این سبب ایجاد ترافیک در شهر می‌شود و مشکلی بر مشکلات شهر می‌افزاید.

وی مشکلات موجود در زمینه قیمت‌گذاری و رزومه‌سازی ساختمان‌ها را از دیگر مشکلات عرصه ساختمان‌سازی در قم دانست و گفت: قیمت‌گذاری علمی است که نیازمند متخصص است، حدود ۶۵ روش علمی برای قیمت‌گذاری وجود دارد.

کارشناس ارشد کارآفرینی تأکید کرد: باید برای پروژه‌های ساختمانی کاتالوگ‌هایی همراه با اطلاعات کافی طراحی و به مشتریان عرضه شود.

پروژه مسکن مهر مطلوب جامعه مهندسین نبوده است

حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز در ادامه این برنامه با اشاره به ایرادهایی که در زمینه ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌های پروژه مسکن مهر قم وجود دارد، گفت: گرچه وضعیت ساختمان‌های پروژه مسکن مهر در قم نسبت به سایر استان‌ها بهتر بوده است ولی در مجموع آنچه در مسکن‌های مهر به خانواده‌ها تحویل داده شد مطلوب جامعه مهندسین نبوده است.

وی عنوان کرد: مسئله اصلی در بحث ساختمان، بحث بهره‌وری است یعنی تلاش باید بر این باشد که آنچه که ساخته می‌شود هم مورد رضایت مشتری، هم مورد رضایت سازنده باشد.

رئیس اداره راه و شهرسازی استان قم افزود: استانداردسازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها جزء ضرورت‌های بخش ساختمان‌سازی محسوب می‌شود از این رو بر اساس دستورالعمل هیئت دولت برای ساختمان‌ها برچسب انرژی تهیه می‌شود که این اقدام در راستای کاهش مصرف انرژی و بهره‌وری تأثیر خواهد گذاشت.

صبوری استفاده از تجربیات پیشکسوتان صنعت ساختمان‌سازی را ضروری برشمرد و اضافه کرد: هر زمانی که این تجربیات کنار گذاشته شد، ضرر حاصل شد! در صنعت ساختمان باید به فناوری‌های نوین رو آورد و از تجربیات پروژه‌های گذشته در این صنعت همچون مسکن مهر برای احداث پروژه‌های آینده استفاده کرد.

تقدیر از چهره ماندگار معماری ایران

در ادامه این برنامه از محمد گلیار پدر مقرنس ایران که در پیشینه فعالیت‌های خود طراحی نما و فضای صحن حرم مطهر امام کاظم (ع)، طراحی سرداب محل غیبت امام زمان (عج) در شهر سامرا، طراحی و نظارت بر توسعه و تعریض اطراف ضریح حضرت معصومه (س) و طراحی گره زیر سقف ضریح مطهر امام حسین (ع) را دارد به عنوان چهره ماندگار معماری کشور و همچنین از کیوان طاهریان سازنده برتر کشور در سال ۹۵ تقدیر شد.

در بخش پایانی این برنامه از کتاب «ستاره سازان» نخستین کتاب جامع صنعت ساختمان استان قم رونمایی شد.

نظر شما