شناسهٔ خبر: 45282 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور مدیرکل دفتر مقررات ملی کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد:

جزئیات سومین نشست مدیران مسکن، ساختمان و روسای ادارات نظام‌مهندسی منطقه دو کشور در یاسوج

مانی‌فر سومین نشست مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام‌مهندسی با حضور استان‌های منطقه ۲ کشور به میزبانی راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در رابطه با هدف برگزاری این نشست‌ها گفت: این برنامه‌ها در راستای یک زبان مشترک بین استان‌های منطقه و تعریف یک دستور کار هماهنگ برای یک فعالیت مشترک در بین استان‌ها برگزار می‌شود.

مانی‌فر افزود: برگزاری این همایش‌ها خروجی و مصوبات مهمی دارد و در طی برگزاری این برنامه‌ها استان‌ها از نزدیک از برنامه‌ها و تجربیات همدیگر در راستای اهداف خود در زمینه ساخت و سازهای استفاده می‌کنند.

وی در ادامه به مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و گفت: مقررات ملی ساختمان دارای ۲۲ مبحث است و مطابق قانون اجرای کلیه این مباحث در ساخت و ساز کلیه ساختمان‌ها طبق قانون الزامی است.

وی همچنین گفت: در کشور ما میزان رعایت این مباحث در بخش‌های مختلف متفاوت است و در برخی از موارد از جمله حریق، صوت، نگهداری و ایمنی ساختمان توجه خاصی نمی‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: بطور میانگین میزان رعایت مقررات ملی در سطح کشور ۵۵ درصد در کلیه مباحث در نظر گرفته می‌شود.

مانی‌فر رعایت مباحث مقررات ملی را به عنوان یک مطالبه عمومی برشمرد و گفت: مردم باید ایمنی ساختمان‌ها را از دست‌اندرکاران مطالبه کنند.

مانی‌فر بیان کرد: حال حاضر برای برآورد اجرای مقررات ملی ساختمان سامانه‌هایی با داشتن نرم‌افزارهای خاص و سنجش رعایت مقررات ساختمان‌ها در ۱۲ منطقه استان طراحی شده و پس از دوره سه ماه و رفع اشکالات احتمالی آن این طرح برای کل کشور این طرح اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد: کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ حق ندارند برای ساختمان‌های فاقد ایمنی رأی ابقا بدهند بلکه باید به رأی و نظر سازمان‌های متولی در حوزه مقررات ساختمان توجه کنند و اگر اداره‌های مسکن شهرسازی و سازمان‌های فنی نسبت به رعایت ساختمان مقررات ایرادی داشتند کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ باید پس از رفع اشکال برای این نوع ساختمان‌ها برگ گواهی ایمنی صادر کنند.

این مسئول بر لزوم نظارت بیشتر مهندسان ناظر بر ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت: نظارت مستمر ناظران مهم‌ترین راهکار ساخت مسکن ایمن و رعایت مقررات ملی مسکن در ابعاد مختلف است.

مانی‌فر با اشاره به لزوم مدیریت مصرف انرژی در ساختمان افزود: پس از تصویب قانون اصلاح مصرف انرژی در مجلس شورای اسلامی، طبق ماده ۱۸ این قانون آیین‌نامه آن تدوین و در هیئت دولت به تصویب رسیده است.

وی برگزاری نشست دست‌اندرکاران امر ساخت و ساز منطقه دو کشور شامل استان‌های اصفهان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری با توجه به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مشترک و تبادل‌نظر فعالان این بخش بهتر نمودن اصول ساخت و ساز و اعمال مقررات ملی ساختمان را به دنبال دارد.

نظر شما