شناسهٔ خبر: 45292 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عباس آخوندی مطرح كرد:

تشريح نقش اثرگذار دانشکده مطالعات جهان در توسعه ملی ایران/ ضرورت توجه دوستداران ایران به دانشکده مطالعات جهان

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست تاسیس بنیاد حامیان دانشکده مطالعات جهان که با حضور وزیر خارجه کشورمان، رئیس دانشگاه تهران و جمعی از خیرین برگزار شد ضمن تاکید بر نقش اثرگذار دانشکده مطالعات جهان در توسعه ملی ایران، گفت: دانشکده مطالعات جهان، دانشکده‌ای‌است که در توسعه ملی ایران و شناخت جایگاه درست ایران در سطح جهان و در حوزه‌های مختلف قدرت نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی دانشکده مطالعات جهان، نشست تاسیس بنیاد حامیان دانشکده مطالعات جهان به همت دانشکده مطالعات جهان و همکاری بنیاد حامیان دانشگاه تهران با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران و جمعی از خیران در تالار ملل دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی و عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان ضمن ابراز خرسندی از حضور و تجدید دیدار با همکاران خود گفت: نکته مهمی که دانشکده مطالعات جهان داشتن پتانسیل کمک به توسعه ایران است، که خود امر بسیار مهمی است.

آخوندی در ادامه گفت: به گمان من اصلی‌ترین مسئله ما همچنان درک درستی از قدرت‌های منطقه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... است و اینکه چگونه بتوانیم جایگاه واقعی ایران را در این زمینه نشان دهیم. لذا این دانشکده که مطالعات منطقه‌ای است، می‌تواند کمک جدی به سیاستگذاری در کشور بکند.

عضو هیات‌علمی دانشکده مطالعات جهان همچنین گفت: بیشتر دانشکده‌های ما گرایش اولیه به آموزش دارند و کمتر به مسائل واقعی می‌پردازند. در دانشکده مطالعات جهان که در رشته‌های مطالعاتی آن بیشتر مطالعات موردی برجسته می‌شود، بیش از این می‌تواند در شرایط پسا برجام همکاری موثرتر داشته باشد. این دانشکده در امر توسعه راه و شهرسازی نیز با شناخت دقیق کشورها می‌تواند کمک شایانی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در پایان سخنان خود گفت: دانشکده مطالعات جهان، دانشکده‌ای‌است که در توسعه ملی ایران و شناخت جایگاه درست ایران در سطح جهان و در حوزه‌های مختلف قدرت نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند. لذا کسانی که دوستدار توسعه ایران هستند باید به این دانشکده توجه کنند.

دکتر محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان نیز در این نشست با اشاره به شرایط کنونی نظام بین الملل گفت: مطالعات و تحقیقات اکثر کسانی که شرایط بین المللی را بررسی کرده اند از وجود چالش های عمده در جهان حکایت دارد که مهمترین آن چالش ادراکی است. در دنیا نسبت به شرایط بین المللی و منطقه خاورمیانه و به ویژه ایران ادراک درستی وجود ندارد و معتقدیم سیاستهایی که در منطقه علیه جمهوری اسلامی استفاده می شود، سیاستهای مبتنی بر یک طراحی دقیق استراتژیک برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی است.

دکتر ظریف در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: شرایط کنونی وضعیتی را فراهم کرده که یک کشوربه شرط درک و فهم و محاسبه دقیق، خیلی بیشتر از ظرفیت ها و توان خود می تواند در نظام بین الملل تاثیرگذار باشد. بنابراین به اندیشکده ای نیاز داریم که فهم درست را تولید و آموزش دهد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای با گروه پنج به علاوه یک تصریح کرد: در آن دوران از فارغ التحصیلان و داشجویان دانشکده مطالعات جهان بسیار استفاده کردیم و یکی از موفق ترین دوره های مذاکرات برجام در وین به همین دلیل اتفاق افتاد و باید در وزارت امورخارجه به جهتی برویم که از فارغ التحصیلان این دانشکده بیش از پیش استفاده شود. این دانشگاه می تواند در مسیری گام بردارد و نیروهایی تربیت کند که در آینده دیپلماتهای خوبی برای کشور باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سخنان خود تاکید نمود سرمایه گذاری بر روی دانشجویان در مقوله امنیت ملی و توسعه کشور از گام های مهم و اقدامات خوب دانشگاه تهران در قالب دانشکده مطالعات جهان بوده است.

در ادامه جلسه، دکتر محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران نیز ضمن خیرمقدم به مهمانان این نشست، گفت: بحث مهمی که در آموزش عالی جهان مطرح است، تغییر پارادیم های پشتیبانی های دولت از آموزش عالی به سمت بخش خصوصی است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به گسترش روزافزون شمارخیرین مدرسه ساز و مشارکت مردم و انجام افزایش امور وقفی پس از پیروزی انقلاب، این اقدام خداپسندانه را موهبتی الهی و قابل تقدیر دانست که دانشکده های علوم اجتماعی از منظر جامعه شناسی باید به آن بپردازند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: خوشبختانه خیرین مدرسه ساز بر این امر واقفند. تنها امر خیریه ای که می تواند شانه به شانه مدرسه سازی گام بردارد، حمایت از آموزش عالی و دانشگاه هاست. چون اگر بخواهیم برعدم توسعه یافتگی غلبه کرده و امنیت ملی و آینده کشور را تضمین کنیم باید افرادی تربیت شوند که بتوانند در سازندگی کشور نقش داشته و امنیت را تضمین کنند.

رییس دانشگاه تهران همچنین پیرامون دانشکده مطالعات جهان گفت: دانشکده های ما در دانشگاه تهران اکثرا عرضه محور هستند، اما دانشکده مطالعات جهان دانشکده ای تقاضا محور است و طراحی و توسعه آن نیز متناسب با این تقاضا بوده و باید باشد.

نظر شما