شناسهٔ خبر: 45326 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سرپرست جدید مديريت ايمنی شرکت فرودگاه‎ها ناوبری هوایی ایران:

راه‌اندازی سیستم گزارش‌دهی ایمنی در شرکت فرودگاه‌ها/ تدوین نظام‌نامه آموزش ایمنی در دستورکار

شرکت فرودگاهها سرپرست مديريت ايمنی شركت فرودگاه‎ها با تاكيد بر اينكه آموزش از پيش‎نيازهای اصلی ارتقای ايمنی است، از برنامه‎ريزی برای تدوين نظامنامه آموزش ايمنی و نيز برپايی دوره‎های آموزشی مدون برای كاركنان آن شركت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، محمد الهی‌نيا، سرپرست جديد مديريت ايمنی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران، درباره مهمترين دغدغه‌ها و برنامه‌هاي اين اداره عنوان كرد: از نيمه‌هاي دوم دهه ۹۰ ميلادي سازمان ايكائو از مديريت ايمني به عنوان حلقه مفقوده صنعت هواپيمايی ياد كرد. با اينكه پس از جنگ جهاني دوم تلاش بر این بود تا تمام ساز و كارهاي ايمني و ضوابط بينالمللی؛ از صلاحيت كاركنان كليدي صنعت هوايی تا طراحی و ساخت فرودگاه‌ها و كنترل ترافيك هوايي و... ايمنی لازم را داشته باشند ولي ايكائو جاي مديريت ايمني را كه فراتر از ايمني است، خالي ديد و بر آن تاكيد كرد.

الهینيا با بيان اينكه "در مديريت ايمني تلاش مي‌شود كه به طور مستمر ارزيابي و مشخص شود که ايمني در چه وضعي قرار دارد و قصد ما نگهداشت يا كاهش يا ارتقاي ايمني براي رسيدن به سطحي منطقي و پايداراست" افزود: ايكائو در مديريت ايمني رابطه اقتصاد و ايمني را پذيرفته است كه يكي به نفع ديگري كنار برود و ميزان آنها بالانس دائمي باشد. مديريت ايمني پايش دايمي سطح ايمني و شناسايي ابزارهاي دستيابي به ايمني پايدار است كه براي استقرار آن پيش‌نيازهايي را تعريف كرده‌اند.

سرپرست جديد مديريت ايمنی شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايی ايران گفت: لازم است كاركنان فعال در يك مجموعه ازجمله شركت فرودگاه‌ها نقش خود را در ايمنی بدانند، چراكه نقش افراد در ايمنی متفاوت است و برخي نقش‌شان مستقيم و كليدي و برخی پايين‌تر و غيرمستقيم است.

وي افزود: براي اينكه كاركنان شركت فرودگاه‌ها با نقش خود در ايمني آشنا شوند، بايد از دوره‌هاي آموزشي  استفاده شود تا براي استقرار مديريت ايمنی هر رده شغلي برنامه‌ريزی جداگانه‌ای انجام شود.

الهينيا با بيان اينكه "پيش نياز ديگر، مديريت ايمني گزارش‌دهي است" گفت: اين گزارش‌دهي به دو شكل داوطلبانه و اجباری انجام می‌شود و شركت را با خطرات احتمالی آشنا می‌كند.

سرپرست جديد مديريت ايمنی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران از مديران ايمنی به عنوان سربازان خط مقدم حفاظت و ايمني ياد كرد و افزود: اين افراد كه يك دهه از فعاليتشان در فرودگاه‌ها مي‌گذرد، كارهاي بزرگي انجام داده‌اند كه مغفول مانده است.

وي با بيان اينكه "يكي از حوزه‌هاي مرتبط با مديريت ايمني شركت فرودگاه‌ها، كنترل ترافيك هوايي است" گفت: با اينكه مجموعه مراقبت پرواز از سال‌ها قبل داراي نظام گزارش‌دهي بوده است، ولي بايد شرايط استقرار مديريت ايمني را در اين مركز فراهم كنيم.

الهي‌نيا همچنين از برنامه‌ريزي براي استقرار سيستم مديريت ايمني متصل به ستاد در مركز آموزش عالي هوانوردي و فرودگاهي خبر داد و افزود: يكي ديگر از پيش‌نيازهاي مديريت ايمني، راه‌اندازي ساختار مركزي مديريت در ستاد است كه به تدوين و پيگيري اجراي سياست‌ها و تحليل بررسي‌ها بپردازد و متولي اجراي برنامه‌هاي كلان باشد. هنوز اين ساختار ساماندهي مناسبي نشده است و نتوانسته پاسخگوي نيازها و فعاليت‌هاي حوزه ايمني باشد.

سرپرست مديريت ايمني شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران گفت: اولين برنامه اداره مديريت ايمني، تدوين نظامنامه آموزشي ايمني و برگزاري دوره‌هاي آموزشي مدون و سپس استقرار سيستم گزارش‌دهي بنابر ضرورت‌ها و سياست‌هاي كلان است.

نظر شما