شناسهٔ خبر: 45328 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره شركت عمران شهرهای جدید اعلام كرد:

مشاركت با بخش خصوصی تنها راه موفقیت در توسعه شهرهای جدید/ امضای ۸ تفاهم‌نامه همكاری با سرمایه‌گذاران خارجی طی یك سال گذشته

سیدمحمود میریان عضو هیات مدیره شركت عمران شهرهای جدید با تاكید براینكه سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید تنها به سرمایه‌گذاران داخلی بسنده نمی‌شود گفت: ما بایدبرای پاسخگویی به نیازهای این مناطق از سرمایه‌گذاران خارجی نیز استفاده كنیم به همین دلیل طی یك سال گذشته  بالغ بر ۸ تفاهم‌نامه با شركت‌های خارجی در شهرهای جدید داشته و حتی شرایط همكاری با برخی از وزارت‌خانه و دانشگاه‌های این كشورها را جهت تبادل دانش و سوابق فراهم كرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی سیدمحمود میریان عضو هیات مدیره شركت عمران شهرهای جدید طی سخنرانی در پنل فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری ضمن معرفی اجمالی این شهرها و اهداف برنامه‌های آن اعلام كرد: جمعیت شهرنشین كشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی با سرعت بسیار چشمگیری افزایش یافت. ما در این زمان شاهد مهاجرت فراوانی از روستا به شهر و همچنین مناطق جنگ‌زده به كلانشهرها بودیم به همین دلیل وزارت مسكن و شهرسازی سابق تصمیم گرفت تا در راستای سامان‌دهی، برنامه‌ریزی و هدایت این جمعیت تدابیری را بیاندیشد.

میریان در ادامه تعداد شهرهای كشور در سال ۱۳۵۷ را ۴۵۰ شهر اعلام كرد و گفت: این در حالی است كه امروز شاهد اضافه شدن بیش از ۸۰۰ شهر به این رقم بوده و می‌بینیم كه جمعیت شهرنشین به بیش از ۷۸ درصد از كل جمعیت كشور ارتقا یافته است.

عضو هیات مدیره شركت عمران شهرهای جدید ادامه داد: باتوجه به این سیر صعودی جمعیت شهرنشینی در كشور وجود یك برنامه‌ریزی كامل جهت هدایت جمعیت ضروری بوده و سكونتگاه‌های جدیدی بر این منظور باید ایجاد شود.

به گفته وی وزارت مسكن و شهرسازی سابق در اواخر دهه ۶۰ ضمن ارائه برنامه‌ای به هیات دولت ایجاد مكان‌های جدیدی تحت عنوان شهرهای جدید را پیشنهاد كرد كه در ادامه ۱۸ شهرجدید در ۱۱ استان پس از بررسی‌ها و مطالعات مكان‌یابی و به تصویب اعضای هیات دولت رسید.

این مقام مسئول اضافه كرد: باتوجه به مصوبه هیات دولت در همان زمان شهرهای جدید پردیس، اندیشه و پرند برای استان تهران شهر جدید هشتگرد برای البرز، شهرهای جدید بهارستان، مجلسی و فولادشهر برای استان اصفهان، شهر جدید سهند برای استان آذربایجان شرقی، شهر جدید صدرا برای استان فارس، شهر جدید بینالود و گلبهار برای خراسان رضوی، شهر جدید عالیشهر برای استان بوشهر، شهرهای جدید مهاجران و امیركبیر برای استان مركزی، شهر جدید علوی برای استان هرمزگان، شهرهای جدید رامین و شیرین‌شهر برای استان خوزستان و شهرهای جدید رامشار و تیس برای استان سیستان و بلوچستان مشخص و مورد مطالعه و مكان‌یابی قرار گرفت.

میریان با بیان اینكه باتوجه به مصوبه هیات دولت جمعیتی بالغ بر ۴میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرنشینی برای استقرار در این شهرها در نظر گرفته شده بود گفت: این در حالی است كه در زمان فعلی نزدیك به ۷۰۰ هزار نفر در این شهرا استقرار یافته‌اند.

وی در تشریح اهداف ایجاد شهرهای جدید بیان كرد: جذب سرریز جمعیت كلانهشهرها و به دنبال آن جلوگیری از توسعه بی‌رویه پیرامون شهرهای جدید و همچنین از سویی دیگر ایجاد مناطقی برای استقرار شاغلان در مجتمع‌های اقتصادی و صنعتی در مناطق مذكور از جمله اهداف اصلی احداث شهرهای جدید در كشور به شمار می‌رود.

عضو هیات مدیره شركت عمران شهرهای جدید انتخاب بزرگترین مقیاس برای سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید را امری ضروری دانست و گفت: شهر مفهوم انتهایی ندارد، بنابراین در تمامی زمینه‌های مربوط به ساخت شهر (زیرساخت، ایجاد شبكه معابر، آب، برق و...)، خدمات روبنایی شهر (فضاهای تجاری، خدماتی، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و...) و همچنین سایر بسترهای مشابه نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگینی دارد.

به گفته این مقام مسئول به هیچ عنوان شهرها با بهره‌گیری از یك مدیریت دولتی قادر به سرمایه‌گذاری به این سنگینی نیستند. به همین دلیل باید توسط مردم بخش خصوصی و بخش عمومی به صورت كاملا مستقل ساخته شوند.

میریان با بیان اینكه طبق برنامه ۵ ساله ششم كشور باید سالانه دارای ۸ درصد رشد اقتصادی باشد گفت: این امر محقق نمی‌شود مگر با استفاده از پتانسل‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی كه باید در این زمینه تلاش كرده و به آن توجه كنیم.

عضو هیات مدیره شركت عمران شهرهای جدید ادامه داد: شركت عمران كه برای برنامه‌ریزی و مدیریت در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در شهرهای جدید كه احداث شده است شیوه‌های مختلفی را برای سرمایه‌گذاری تعریف و مشخص كرده است. شیوه‌هایی كه در جهت جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران نسبت به سنوات گذشته اقدام كنند.

وی با تاكید براینكه شهرهای جدید تا سال ۹۲ شاهد جذب تعداد زیادی سرمایه‌گذار در این مناطق نبوده و جاذبه‌ای نداشته است گفت: این در حالی اسن كه با توجه به اقدامات صورت گرفته میزان سرمایه‌گذاری‌ها از سال ۹۲ تا ۹۶ به شدت افزایش یافت. به نحوی كه در سال ۹۲ بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این مناطق به ثبت رسید كه این رقم در سال ۹۳ به ۴۸ میلیارد تومان و در سال ۹۴ به ۷۲۳ میلیارد تومان افزایش پیدا كرد.

میریان ادامه داد: این بدان معناست كه ما موفق شدیم در سال ۹۴، ۲۵ فقره پروژه سرمایه‌گذاری را تعریف و منعقد كنیم.

به گفته وی قراردادهای منعقده در سال ۹۵، ۵۰۳ میلیارد تومان افزایش پیدا كرد و در حال حاضر نیز كه در نیمه اول سال ۹۶ جمع این سرمایه‌گذاری‌ها در شهرهای جدید از مرز ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز عبور كرد.

این مقام مسئول در ادامه عمده پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید را در حوزه حمل ونقل ریلی، آماده سازی زمین و زیرساخت‌های شهری دانست و گفت: تصور می‌شود در ۶ ماه آینده نزدیك به هزار میلیارد تومان دیگر نیز با توجه به توافقات انجام شده با سرمایه‌گذاران عقد قرارداد در شهرهای جدی صورت گیرد.

میریان اضافه كرد: برای آنكه بتوانیم میزان سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید را افزایش دهیم ضمن توجیح اقتصادی این طرح‌ها بولتن‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این شهرها را برای هركدام از آن‌ها به صورت جداگانه تعریف و مشخص كردیم كه جمع پروژه‌های معرفی شده در این بولتن‌ها به ۱۲۰ مرود می‌رسد.

وی با تاكید براینكه سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید تنها به سرمایه‌گذاران داخلی بسنده نمی‌شود گفت: ما بایدبرای پاسخگویی به نیازهای این مناطق از سرمایه‌گذاران خارجی نیز استفاده كنیم به همین دلیل طی یك سال گذشته  بالغ بر ۸ تفاهم‌نامه با شركت‌های خارجی در شهرهای جدید داشته و حتی شرایط همكاری با برخی از وزارت‌خانه و دانشگاه‌های این كشورها را جهت تبادل دانش و سوابق فراهم كرده‌ایم كه امضای ۵ تفاهم‌نامه همكاری با آلمان، ۳ تفاهم‌نامه با ایتالیا، ۴ تفاهم‌نامه با لوكزامبورگ و یك مورد با تایلند از جمله این موارد به شمار می‌رود.

نظر شما