شناسهٔ خبر: 45351 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی خبر داد:

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در شهرهای جدید در جهت توسعه ملی/ شهرهای جدید فراهم کننده زمینه کارآفرینی در کشور هستند/ به‌دنبال اجرای روش‌های نوین تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید هستیم

حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در شهرهای جدید خصوصا نسل نوین شهرها به عنوان محرک ملی توسعه را رویکرد اصلی وزارت راه و شهرسازی در این حوزه اعلام کرد و افزود: شرکت عمران شهرهای جدید در این دوره نگاهی آمایشی به شهرهای جدید داشته و تصمیم دارد تا با حرکت به سمت بخش جنوبی کشور و سواحل مکران از فرصت‌های موجود در این ناحیه استفاده کرده و جمعیت را به سمت این مناطق جذب کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در حاشیه بازدید از نمایشگاه فرصت های سرمایه‌گذاری در جمع خبرنگاران گفت: حدود سه دهه از حیات شهرهای جدید در ایران به عنوان یکی از سیاست های هدف تأمین مسکن خصوصاً در اطراف کلان شهرها می گذرد، خوشبختانه تا کنون این سیاست با نقاط ضعف و قدرت گوناگون پیش رفته و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت را به خود جذب کرده است.

طاهرخانی در ادامه با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه شهرهای جدید اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به محدودیت اعتبارات بخش دولتی، استقاده از بخش خصوصی در حوزه زیرساخت کشور از جمله شهرهای جدید به شدت ضروری است، لذا شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این راستا در نمایشگاه فرصت های سرمایه‌گذاری حضور پیدا کرده و تصمیم دارد تا نسبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده و همچنین در ایجاد تنوع در روش‌های سرمایه‌گذاری به بحث و گفتگو بپردازد.

وی در این باره افزود: متأسفانه این مناطق تا کنون از طریق فروش شهرها توسعه پیدا می کردند که به تصور ما این روش به دلیل تکه تکه کردن شهر و ایجاد اختلال در نحوه مدیریت شهری مناسب نبوده و باید اشکال نوینی در سرمایه‌گذاری این مناطق به کار گرفته و در اختیار شهرهای جدید قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در شهرهای جدید خصوصاً نسل نوین شهرها به عنوان محرک ملی توسعه را رویکرد اصلی وزارت راه و شهرسازی در این حوزه اعلام کرد و افزود: شرکت عمران شهرهای جدید در این دوره نگاهی آمایشی به شهرهای جدید داشته و تصمیم دارد تا با حرکت به سمت بخش جنوبی کشور و سواحل مکران از فرصت های موجود در این ناحیه استفاده کرده و جمعیت را به سمت این مناطق جذب کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این نکته که نفس شهرهای جدید می‌تواند فراهم کننده زمینه کارآفرینی و توسعه فعالیت در آن ها باشد گفت: در حال حاضر سیاست تراکم زدایی در کلانشهرها خصوصاً تهران را جهت ارتقای کیفیت زندگی در این کلان‌شهر دنبال کرده و تصمیم داریم تا فعالیت بزرگی که امکان اجرای آن ها در کلانشهرها وجود ندارد را به شهرهای جدید منتقل کنیم.

این مقام مسئول در این راستا از معرفی پروژه احداث نمایشگاه دائمی فناوری ها و مصالح ساختمانی در شهر جدید پرند خبر داد و گقت: شرکت عمران شهرهای جدید قصد دارد تا جهت ارتقای کیفیت زندگی در تهران و همچنین ایجاد فرصت های کارآفرینی و توسعه در شهرهای جدید از جمله شهر جدید پرند دست به این اقدام زده و این رویکرد را دنبال می کند.

طاهرخانی در ادامه سخنان خود صرفه جویی در مصرف انرژی و آب را یکی دیگر از رویکردهای اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در این دوره اعلام کرد و افزود: متأسفانه در حال حاضر مشکلات متعددی در بحث اتلاف انرژی و هدررفت منابع آبی در حوزه شهری وجود دارد که شرکت عمران شهرهای جدید تصمیم دارد تا در این امر به عنوان پایلوت شناخته شده و با استفاده از تجارب بین المللی و داخلی و همچنین ظرفیت موجود در کشور در این حوزه فعالیت کند.

وی در اشاره به برنامه اجرایی و مطالعاتی نسل نوین شهرهای جدید در کشور اعلام کرد: هم اکنون برخی از این شهرها در مرحله مطالعه و مکان یابی بوده و تعدادی دیگر به تصویب شورای عالی شهرسازی معماری و شهرسازی رسیده و در مرحله تصویب طرح جامع و تفصیلی هستند.

به گفته این مقام مسئول عملیات اجرایی ۲ شهر سیراف در منطقه پارس جنوبی و تیس در چابهار نیز به زودی آغاز شده و شرکت عمران شهرهای جدید هم اکنون به دنبال تعیین یک مدل مالی مشخص برای آن هاست چراکه با توجه به مشکلات فراوان احداث شهرهای جدید در سنوات گذشته و رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در این دوره عملیات اجرایی هیچ یک از شهرهای نسل نو بدون تعیین مدل تأمین مالی مشخص آغاز نخواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرهای جدید همچنین خبر داد: درحال حاضر ۳ کشور ایران، افغانستان و هند در توسعه بندر چابهار مشارکت کرده و قصد دارند تا این منطقه را به بندر مهمی در چابهار تبدیل کنند، در این راستا سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در این منطقه به ساخت شهرهای بزرگ اقدام کرده و از این فرصت استفاده می‌کنند که ما نیز در حال پیگیری این امر خواهیم بود.

طاهرخانی ادامه داد: توجه به نواحی جنوبی کشور نه تنها دارای اهمیت ژئوپولیتیکی برای کشور است بلکه فرصتی برای استفاده از منابع آبی موجود در این منطقه است که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران نیز در این مرحله همزمان با سایر کشورها درتوسعه مکران اقدام کرده و به دنبال جذب سرمایه گذار در احداث شهرهای جدید در این منطقه است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود حجم سرمایه‌گذاری شرکت عمران شهرهای جدید طی ۴ سال گذشته را حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: پیش بینی ما برای استقرار جمعیت در شهر جدید سیراف تا ۱۵۰ هزار نفر و برای تیس ۱۷۵ هزار نفر است که در مرحله اولیه مجوز استقرار ۵۰ هزار نفر را در این شهرها از شورای عالی شهرسازی و معماری گرفته ایم.

وی همچنین در تشریح روش‌های نوین تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید بیان کرد: ایجاد مراکز محله در تمام شهرها خصوصاً در سایت مسکن مهر یکی از رویکردهای شرکت عمران با توجه به رکود بازار ساخت‌وسازهای مسکونی است که در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه سخنان خود عدم خدمات‌رسانی مناسب را اصلی‌ترین مشکل سایت‌های مسکن مهر در کشور دانست و افزود: قصد داریم تا در جهت برطرف کردن این مشکلات با بهره‌گیری از روش‌های نوین مالی از جمله مدیریت دارایی، مشارکت مدنی، صندوق‌های زمین و ساختمان و در نهایت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی در این راه گام برداریم.

طاهرخانی همچنین از تمایل سرمایه‌گذاران خارجی اعم از ایتالیا، بلژیک، فرانسه و ... برای مشارکت در شهرهای جدید خبر داد و افزود: مهم‌ترین مسئله ما در این حوزه ریسک تغییر نرخ ارز در کشور است که اگر در سطح کلان بررسی و حل شود قطعاً موج جدیدی از سرمایه‌گذاران برای حضور در این پروژه‌ها از سایر کشورها ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۹۵ در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر در شهرهای جدید اطراف تهران زندگی می‌کنند گفت: در صورت حل مسائل مربوط به حوزه حمل‌ونقل و خدمات روبنایی قطعاً این عدد می‌تواند تا ۶۰۰ هزار نفر ارتقا یافته و باری را از دوش کلان‌شهر تهران برمی‌دارد.

 

نظر شما