شناسهٔ خبر: 45361 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

یک عضو شورای شهر تهران خبر داد:

آغاز پذیرش بدهی‌های کلان از سوی قالیباف/ شهردار سابق تهران بدهی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی به ناجا را قبول کرد

قالیباف عضو كميسيون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: هفته گذشته شهردار سابق در نامه‌اي به بنیاد تعاون ناجا نوشته كه ما قبول داریم ٢‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان به شما بدهکاریم ٤‌هزار‌میلیارد تومان هزينه رُفت و روب شهر است كل بدهي‌هاي شهرداري تهران ٥٠‌هزار ميليارد است

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شهروند شهردار تهران در نخستين نشست خبري كه داشت از بدهي‌هاي جديدي حرف زد كه شهرداري تهران به بنياد تعاون ناجا دارد؛ رقمي كه قبل از اين در محاسبات مديران سابق شهرداري تهران نيامده بود، اما به‌تازگي يكي از اعضاي كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران از ارسال نامه‌اي پرده برداشته كه در آن محمدباقر قاليباف درباره بدهي ٢‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد توماني شهرداري به بنياد تعاون ناجا نوشته است.

اعضاي كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران ديروز در نشست خبري در نمايشگاه مطبوعات حاضر شدند و از نحوه مديريت قاليباف در شهرداري تهران گفتند. مجيد فراهانی يكي از اعضاي كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران بود كه درباره بدهی‌های شهرداری توضيحاتي داد: «شهرداری تهران نزدیک به ١٣‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان به بانک شهر و ٥هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان هم به بقیه بانک‌ها بدهکار است. همچنین ٣هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان بدهی اخیرا شناسایی شده است.» او گفت كه هفته گذشته نامه‌اي از شهردار سابق درباره بدهي‌هاي شهرداري تهران كشف شده است: «شهردار سابق در نامه‌اي به بنیاد تعاون ناجا نوشته كه ما قبول داریم ٢‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان به شما بدهکاریم. ما نمی‌دانیم این بدهی به چه دلیل بوده است.» فراهاني در ادامه از بدهي ٣٠‌هزار و ٥٠٠ ميليارد توماني شهرداري گفت، آن هم در شرايطي كه مديريت شهري حدود ١٨‌هزار و ٥٠٠ميليارد تومان هزينه‌هاي جاري دارد: «از ١٨‌هزار و ٥٠٠ميليارد تومان هزينه جاري بیش از ٦‌هزار ‌میلیارد تومان حقوق پرسنل و بیش از ٤‌هزار‌ میلیارد تومان برای رُفت و روب شهر نیاز است.» اما جز اين هزينه‌ها و بدهي‌هايي كه مديريت شهري به‌طور مستقيم با آن درگير است، شهرداري حدود ٢٢‌هزار ميليارد تومان بودجه براي تكميل پروژه‌ها نیاز دارد: «ما با صف طویل طلبکاران پشت درهای شهرداری روبه‌رو هستيم، بنابراين چاره‌ای نداریم که هزینه‌های شهرداری را کاهش دهیم. در انعقاد با پیمانکاران، چندین برابری قرارداد بسته می‌شود و باید به سمت سرمایه‌گذاری و درآمدهای داخلی و خارجی برویم تا پروژه‌ها به‌صورت سرمایه‌گذاری انجام شود.»

٥٠ روز ديگر شهردار گزارش مي‌دهد

از آن روزي كه اعضاي شوراي شهر تهران مصوبه‌اي براي ارایه ترسيم كلي وضعيت شهر تهران توسط شهردار تهران داشتند، ٥٠روز گذشته است و به گفته مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران حالا ٥٠روز از اين مهلت باقيمانده است تا در نهايت توضيحاتي در اين‌باره ارایه شود: «تدوین بودجه ‌سال آینده آغاز شده و بر همين اساس سیاست‌ها و چارچوب‌ها در کمیسیون مورد بحث قرار گرفته است و هفته دیگر در صحن علنی تصویب و به شهرداری ابلاغ می‌شود تا شهرداری لایحه بودجه خود را بدهد.»

بودجه ٢٣‌هزار ميلياردي شهرداري تهران در‌ سال ٩٦

مجید فراهانی، عضو ديگر کمیسیون البته معتقد است كه بودجه شهرداری دارای مشکلات ساختاری و محتوایی زیادی است: «مسأله اول درآمدهای شهرداری تهران است؛ بودجه ١٧‌هزار و ٩٠٠‌میلیارد تومانی شهرداری به‌اضافه بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها به ٢٣‌هزار‌ میلیارد تومان می‌رسد که بودجه‌ای نامتوازن است. بودجه بشدت متکی به درآمدهای سست و ناپایدار است. ٧٩‌درصد درآمدها ناپایدار است و ٢١‌درصد درآمدهای شهرداری، پایدار است که با تغییرات اقتصادی، تغییر چندانی ندارد که بتوان روی آن حساب باز کرد.» او همچنين به عوارض و مالیات بر ارزش افزوده كه مربوط به بخش درآمدهای پایدار است، اشاره كرد: «٥٠‌درصد از درآمد ناپایدار مربوط به ساخت‌وساز و تراکم و ٧‌درصد هم وام از بانک‌هاست. با توجه به افول ساخت‌وساز و پیش‌فروش شدن شهر از طریق هولوگرام‌ها و تراکم‌ها، عملا نمی‌شود حسابی روی این درآمدها باز کرد. اصل این درآمد زیر سوال است چون این درآمد باعث تخریب همیشگی شهر برای اداره آن می‌شود.» به‌گفته فراهاني، شورای شهر تهران، تبدیل به شورای شهرداری شده و کمتر از ٥٠‌درصد اداره شهر در اختیار شهرداری است، در حالي كه بیش از ٥٠‌درصد اداره شهر در اختیار ادارات دولتی است. مديريت يكپارچه شهري موضوعي است كه الويري، رئيس كميسيون بودجه شورا هم درباره آن حرف زد: «تجربیات جهانی نشان می‌دهد بایستی حجم دولت را در حد اعمال حاکمیت تنزل بدهیم و دولت کارش درباره مسائل انتظامی و سیاست خارجی باشد و اداره شهرها در اختیار حکومت‌های محلی باشد. مسائلی مانند آب، برق، فاضلاب و مانند آن می‌تواند در اختیار شهرداری قرار گیرد، اگر روزی بازنگری در قانون اساسی صورت گیرد بایستی حکومت‌های محلی را به رسمیت بشناسیم. حکومت مرکزی باید جایگاه سیاست‌گذاری خارجی و امور انتظامی را برعهده داشته باشد و حکومت‌های محلی باید به امور مردم بپردازند.»

شهردار كم‌تصوير تهران

اگرچه مسئولان رسانه ملي ممنوع‌التصويري شهردار تهران را تاييد نكرده‌اند و حتي از حضور او در برنامه حالا خورشيد در روزهاي آينده هم خبر داده‌اند، اعضاي شورا معتقدند كه رسانه ملي توجه زيادي به مديريت شهرداري جديد ندارد. چند روز قبل هم محسن‌ هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران گفت كه محمدعلي نجفي ممنوع‌التصوير نيست اما در صدا و سيما كم‌تصوير است؛ موضوعي كه الويري هم در حرف‌هاي خود به آن اشاره دارد: «شفافیت، ضرورت دنیای امروز است در حالي كه باید واقعیات به وسیله مطبوعات گفته شود اما در این حوزه، وضع نامتعادلی داریم. در تهران، متاسفانه شهردار شهر در استفاده از تریبون عمومی و صداوسیما بی‌بهره است. انتظار داریم شهر شیشه‌ای به معنی شفاف بودن مسائل تحقق پیدا کند.»

چرا شهرداری تهران سازمان گرانی است؟

گران‌شدن شهر تهران يكي از اهداف مديران شهري جديد است؛ در حالي كه تاكنون تهران گران اداره شده است. رئيس كميسيون برنامه و بودجه درباره دليل اداره گران تهران توضيح داد: «تعداد بالای نیروی انسانی یکی از دلایل گران اداره‌‌شدن شهرداری تهران است. در‌ سال ٨٠ تعداد کارمندان شهرداری ٢٥‌هزار نفر بود ولی الان ٦٤‌هزار نفر است. افزایش نیروی انسانی بی‌رویه هزینه‌ها را بالا می‌برد و شما با ناکارآمدی و کاهش بهره‌وری روبه‌رو هستید.» حوزه خدمات شهري يكي ديگر از بخش‌هايي است كه شهردار سابق تهران درباره آن حرف زد: «روزی ٨‌هزار تن زباله در تهران جمع‌آوری می‌شود که ٧٠‌درصد آن ‌تر است و ٣٠‌درصد خشک. در اروپا این نسبت وارونه است. این بیانگر مسرف‌بودن مردم است. هم حجم زباله بالاست، هم ترکیبش ناجور و هم نحوه جمع‌آوری آن غلط است. در تهران مناطقی داریم که زباله در روز سه‌بار جمع‌آوری می‌شود؛ ولی در برخی کشورهای اروپایی جمع‌آوری زباله هفته‌ای یک‌بار است. ماهانه حدود ٦٠٠‌میلیارد تومان هزینه رفت‌وروب و جمع‌آوری زباله می‌شود. همچنین اگر بخش خصوصی به خصوصی تعریف شود، می‌بینیم که درآمدزاست. در ساخت مترو سنگاپور، شهرداری ٢‌میلیارد دلار درآمد داشته است. انجام هزینه مترو وقتی درست برنامه‌ریزی شود، باعث درآمدزایی می‌شود.»

فراهانی، عضو ديگر كميسيون هم به سرفاصله قطارها در برخی خطوط اشاره كرد: «سرفاصله برخی از قطارها در برخی خطوط تا ٥٥ دقیقه می‌رسد؛ این در حالی است که استاندارد فاصله حرکت دو قطار در مترو، يك دقیقه است. نیازمند سرمایه‌گذاری در امور مربوط به مترو هستیم.»

قرار بود دسترسی به قراردادهای بالای یک‌میلیارد شکل بگیرد

شفاف‌نبودن قراردادهاي شهرداري براي اعضاي شوراي شهر تهران در دوره گذشته بارها مورد نقد كارشناسان بود؛ به طوري كه حتي سيستم اتوماسيون اداري براي همه اعضا قابل دسترسي نبود. بهاره آروين كه عضو هيات‌رئيسه شورا هم هست در اين نشست درباره تشكيل كميته شفاف‌سازي حرف زد كه خود نيز مسئوليت آن را به عهده دارد: «قرار بود دسترسی عمومی به قراردادهای بالای یک‌میلیارد تومان شکل بگیرد در حالي كه کافی است برای جلوگیری از فساد، دسترسی عمومی به این اطلاعات را ایجاد کنیم و مدیران می‌دانند همه چشم‌ها روی این اطلاعات نظارت می‌کنند. راه کاهش فساد در انعقاد قراردادها شفافیت است و بهترین راه شفافیت دسترسی عمومی است. بخش زیادی از قراردادها ثبت الکترونیک شده و باید با سیاست‌گذاری درست، اطلاعات ثبت‌شده را در دسترس عموم قرار دهیم. البته باید مراقب باشیم جایی نباشد كه این قراردادها ثبت نشده باشد. ما پیگیر گزارش‌هایی هستیم که همه قراردادها ثبت شده و در دسترس عموم قرار گیرد.» او اين را هم گفت كه دسترسی به سامانه‌ها اینطور نیست که اعضا دسترسی نداشته باشند. سامانه‌های اطلاعات به معاونت‌های مختلف مرتبطند نه به سازمان فناوری اطلاعات: «مثلا اگر شما بخواهید به سامانه شهرسازی دسترسی پیدا کنید، باید به معاونت مربوطه بگویید. فکر نمی‌کنم مسأله‌ای در این‌باره باشد. اعتماد خوبی بین شهرداری و شورای شهر است و شهردار و معاونان او به مسأله شفاف‌سازی پایبندند. در سازمان فناوری امنیت داده‌های اطلاعاتی هم مهم است. بسیاری از کارها در شهرداری تهران به صورت الکترونیک انجام می‌شود. شاید سازمان فناوری با این دلیل دسترسی‌ها را محدود کرده است.»

آروین درباره انتصاب رئیس جدید سازمان فناوری اطلاعات شهرداری هم توضيحات ديگري داد: «معمولا انتصابات شهرداری، اطلاع‌رسانی می‌شود اما متاسفانه خبری قطعی در رسانه‌ها پخش شده است ولی انتصاب انجام نشده است و شهرداری هم از این منظر گلایه‌مند است. من مطمئن نیستم این انتصاب قرار است انجام شود یا نه، شورای شهر در انتصابات دخالت نمی‌کند. شأن نظارتی شورا اقتضا می‌کند كه از تأیید و رد مدیران خودداری کند. ما باید به انتصابات آقای دکتر نجفی اعتماد کنیم كه البته تاکنون هم مناسب بوده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما